The value that evaluates ancient Oriental civilization and culture is Hwa-i-kwan(華夷觀: the view that China is only good country and the others are savages) as Confucianism. Generally, Hwa-i-kwan(華夷觀) includes cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) as Confucian culture is only superior, Han-centered racial Hwa-i-kw...
The value that evaluates ancient Oriental civilization and culture is Hwa-i-kwan(華夷觀: the view that China is only good country and the others are savages) as Confucianism. Generally, Hwa-i-kwan(華夷觀) includes cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) as Confucian culture is only superior, Han-centered racial Hwa-i-kwan(華夷觀), and country-centered geographical Hwa-i-kwan(華夷觀). As times goes on, instead racial and geographical Hwa-i-kwan(華夷觀) is diluted, cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) was just emphasized. The value of cutural Hwa-i-kwan(華夷觀) is presented on dressing system and hair style becoming an issue in Confucian culture. This study intends to research how Hwa-i-ron in latter period of Chosun influenced the view of Ching men's hair style, pigtail. For this study, 5 books of Yeon-hang-rok in $17{\sim}18$ centuries are chosen, but some parts of them would be selected concerning with hairdressing and would be studied with other documents. Hwa-i-kwan(華夷觀) had dominated in the latter period of Chosun and had been making proprieties, then geographical and racial Hwa-i-kwan(華夷觀) were disappeared when Ching had been building a big cultural country, but cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) had been stronger in latter period of Chosun than before, it had been a standard in all proprieties. After all, not only did cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) become a standard of all proprieties in Chosun, but it was applied to the view of Ching men's hairstyle. So, people thought that pigtail, Ching men's hairstyle, is a custom of the savages. out of Chinese proprieties. Therefore, this cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) that Chosun is a real China through taking over Chinese proprieties might be in that age.
The value that evaluates ancient Oriental civilization and culture is Hwa-i-kwan(華夷觀: the view that China is only good country and the others are savages) as Confucianism. Generally, Hwa-i-kwan(華夷觀) includes cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) as Confucian culture is only superior, Han-centered racial Hwa-i-kwan(華夷觀), and country-centered geographical Hwa-i-kwan(華夷觀). As times goes on, instead racial and geographical Hwa-i-kwan(華夷觀) is diluted, cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) was just emphasized. The value of cutural Hwa-i-kwan(華夷觀) is presented on dressing system and hair style becoming an issue in Confucian culture. This study intends to research how Hwa-i-ron in latter period of Chosun influenced the view of Ching men's hair style, pigtail. For this study, 5 books of Yeon-hang-rok in $17{\sim}18$ centuries are chosen, but some parts of them would be selected concerning with hairdressing and would be studied with other documents. Hwa-i-kwan(華夷觀) had dominated in the latter period of Chosun and had been making proprieties, then geographical and racial Hwa-i-kwan(華夷觀) were disappeared when Ching had been building a big cultural country, but cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) had been stronger in latter period of Chosun than before, it had been a standard in all proprieties. After all, not only did cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) become a standard of all proprieties in Chosun, but it was applied to the view of Ching men's hairstyle. So, people thought that pigtail, Ching men's hairstyle, is a custom of the savages. out of Chinese proprieties. Therefore, this cultural Hwa-i-kwan(華夷觀) that Chosun is a real China through taking over Chinese proprieties might be in that age.
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문제 정의
그러므로 본 연구에서는 18세기에 기록된 연행록들 중 연행사들 개인적 생애와 사회적 배경, 남자 수식에 관한 기록들을 함께 고찰하여 변발에 반영된 화이관적 가치관과 대청의식의 변모양상을 알아봄으로써 조선후기를 지배하고 있었던 사상의 본질을 알아보고자 한다.
시대범위로는 18세기 초에 18세기 말까지 보고자 하며, 분석 자료로는 수식 에 관한 기록들이 많이 등장하는 김창업의, 이의현의 , 이압의, 박지원의 , 서유문의를 택하여, 100 여 년간 의식의 변화를 보고자 한다.
이 장에서는 연구 분석대상으로 채택한 5편의 저자들의 생애와 연행록의 특징을 알아보고, 기록된 내용 중에서 남자 수식에 관련된 기록들만을 발췌하여서, 각 저자들이 가지고 있던 대청 의식과 화이관이 수식제도를 보는 관점에 어떻게 반영되어 나타나고 있는지 알아보고자 한다.
이 장에서는 연행록에 수록된 수식에 대한 관점을 알아보기 위해서 18세기 조선이 처한 시대 상황과 당시 지식인 사회에 팽배해 있던 사상을 알아보고자 한다.
이러한 문화적 화이관은 본 연구의 분석대상인 연행록에 기록된 청의 남자 수식제도를 보고 판단하는 견해에 잘 나타나고 있음으로 청 의 남자 수식에 관한 견해를 발췌 분석해 봄으로서 조선후기 지식인들의 대청의식과 문화적 화이관의 변모양상이 수식제도에 어떻게 반영되어 있는지 알아보고자 한다.
이상으로 18세기 조선후기 지식인들의 세계관을 형성하며 사회를 지배해 나가고 있었던 대청 의식과 연결된 중화주의적 화이관과 이 시기에 기록된 청나라 남자들의 수식제도에 관한 기록들을 발췌하여 연행사들의 화이론적 가치관이 수식제도에 반영되어 나타나는 관점에 대하여 고찰해 본 결과는 다음과 같다.
제안 방법
연구방법으로는 이 연행록들 중에서 남자 수식 관련 기록을 발췌하여 서 문헌과 함께 고찰, 분석하고자 한다.
대상 데이터
의주부윤 . 평안도관찰사 등을 지내고 1822년 (순조22) 이 조참판에 올랐다
성능/효과
둘째, 이러한 문화적 화이관을의 기록들을 통해 살펴본 결과 김창업은 변발의 수식제도를 따르지 않는 조선이 비록 동이 이기는 하지만 상 등 국이라는 청인 소년의 말에 조선이 문화적으로 청에 비해 우월한 소중화임을 확인하고 있고, 이압은 목숨 걸고 중화의 예제를 지키며 변발하지 않은 선비의 뜻을 높게 평가하고 있는 것에서 그의 문화적 화이관을 나타내고 있으며, 북학의 거성 인 박지원 역시 중국의 선진문물을 배워 이용후생을 주장하면서도 조선이 청의 변발제도를 따르지 않고 있음에 자부심을 가지는 사상적 아이러니를 나타내고 있었다.
또한 화이관의 발상지 인 중국에서는 이 시기 이미 중화주의적 화이관이 낡은 시대사상으로 인식되어 갔으나 조선후기의 지식인들에게는 여전히 시 대를 초월하여 모든 무물과 제도를 평가하는 가치 판단의 기준으로 자리매김하고 있었던 것을 알 수 있었다.
셋째, 변발제도의 수용에 대한 가치관이 중국인과 조선인이 다르게 나타나고 있으니, 조선의 지식인들과 같이 중국인들도 18세기 초반에는 변발제도를 따르는 것을 부끄러워하면서 조선의 제도를 부러워하고 중화의 제도라 인정하였지만 18세기 후반으로 접어들면서는 변발제도의 수용을 당연한 현실로 인정함은 물론 명의 유제가 길거 리의 웃음거리로 전락하는 세태를 보면서 청인들은 당연한 결과로 인정하는 반면 조선의 지식 인들은 매우 안타까워하며 슬퍼하는 모습을 보이고 있는 것은 문화적 화이관이 중국인들에게는 이미 낡은 사고방식과 가치관이 되어버렸으나 조선의 지식인들에게는 여전히 시 대사상이자 가치관으로 인정받고 있었음을 알 수 있다.
위의 기록을 보면 明 당시 머리에 병이 생겨 머리를 깎을 수밖에 없었던 상황임에도 불구하고, 명대에는 정통 유교주의적 예제에 의하여 머리를 깎았다는 이유만으로 파직을 당함과 더불어, 그의 성씨가 흉성이 되어 버렸을 정도로 머리를 깎는다는 것은 사회적 으로 수용 불가능한 사회 배 반적 인 행위로 받아들여졌다는 것을 알 수 있다.
위의 기록을 보면, 김창업이 청인 소년의 변발을 지적하며 머리를 깎는 것이 즐거운지, 왜 조선인처럼 머리를 기르지 않는지를 묻는 질문에 머 리를 깎는 것은 풍속이며, 깎지 않음은 예라고 하는 것에서 당시 청 인들도 조선인들의 유교문화에 입각한 수식제도를 유지하고 있음을 부러워하고 있다는 것을 볼 수 있다.
위의 기록을 통해 보면 이미 이 시기 중국인들은변발호복을 하고 청조의 관리로 임용되는 것을 당연한 것으로 생각하고 있으나 조선인인 서유 문은화 이론적 관점으로 현실의 출세를 위하여 오랑캐의 변발호복의 제도를 따르고 있다고 생각하면서 청 의 변발호복을 따르지 않고 중화의 예제를 따르면 세상의 높은 사람이 된다는 가치관에서 그의 문화적 화이관을 잘 알 수 있다.
첫째, 18세기의 조선 지식인들은 淸이 정치 . 문화의 대국을 이룩한 실상의 목격을 통해 17세 기 의 국가적 대의였던 대명의리론에 맞물린 존주론의강화로 사상적 전환을 이루면서 전통적 화이관 중 문화적 화이관을 시대사상적 가치관으로 받아들이는 화이관의 변모를 가져왔다.
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