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NTIS 바로가기大韓造船學會 論文集 = Journal of the society of naval architects of korea, v.43 no.2, 2006년, pp.177 - 185
박광근 (서울대학교 기계항공공학부) , 설한신 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) , 이수갑 (서울대학교 기계항공공학부)
Cavitation is the dominant noise source of the marine vehicle. Of the various types of cavitation , tip vortex cavitation is the first appearance type of marine propeller cavitation and it generates high frequency noise. In this study, tip vortex cavitation behavior and noise are numerically investi...
박광근, 설한신, 이수갑, 2004, '수중익 날개 끝 볼텍스 캐비테이션 거동 및 소음의 수치적 해석' 대한조선학회 춘계학술대회 논문집, pp. 791-796
Blake, W.K.. 1986, Mechanics of Flow-Induced Sound and Vibration , Academic Press Inc
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