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논문 상세정보

3차원 측량에 의한 노후 터널의 건축한계 확보 해석

Security Interpretation of the Restriction Boundary of Building for Antiquated Tunnel using 3 Dimensional Surveying

초록

기존 철도의 전철화 사업 수행을 위해서는 노후 터널의 역학적 안정성 조사와 함께 건축한계의 확보가 필수적으로 이루어져야 한다. 건축한계가 확보되지 않으면 터널의 선형 개선을 토대로 한 재시공이 발생하므로 측량 자료가 요구된다. 본 연구에서는 영동선 구간의 3개 터널에 대하여 동일좌표체계의 정밀 측량을 실시하고 종횡단면도, 종단레일고, 레일경사, 횡단터널높이, 건축한계높이 등의 자료를 취득하여 직선 및 곡선 터널구간의 건축한계를 효율적으로 분석하였다. 종횡단 측량성과를 이용한 도면과 기존 설계값과 비교하여 건축한계를 분석하고 시공성을 파악할 수 있도록 전철화 설계의 안정성에 대한 평가자료로 제시할 수 있었으며, 향후에는 터널구조물의 실시간 모니터링 시스템 개발에 이의 운용성을 증대시키고자 한다.

Abstract

For the electrification of the existing railways, the security of the restriction boundary of building with mechanistic stability research on the antiquated tunnel must be accomplished essentially. If the tunnel don't secure its restriction boundary of building, the reconstruction based on improvement of tunnel alignment are generated and its surveying data are required. The precise surveying was conducted with the same coordinate system for three tunnels of Youngdong tramline, and the restriction boundary of building of the straight and curve section were analyzed effectively by acquiring the data of profile and cross section, profile rail-height, rail-grade, cross tunnel height, and restriction boundary of building. This study is presented for valuation data of the stability of the electrification design to construct and analyze restriction boundary of building, which compared with the drawing and its existing design using profile and cross section. After this, it is interoperable to increase the development of real-time monitoring system on the tunnel structures.

저자의 다른 논문

참고문헌 (10)

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  2. 한국시설안전기술공단 (2003), 안전 점검 및 정밀안전진단 세부지침(터널), 건설교통부, pp. 43-44 
  3. 우종태, 이송 (2002), 유지관리 계측에 의한 지하철 터널의 역학적 특성, 대한토목학회논문집, 제 22권, 제1-C호, 대한토목학회, pp. 89-97 
  4. 우종태, 공성석, 유오석, 이송 (2001), 유지관리계측에 의한 터널 라이닝의 안전성 분석, 학술발표회 논문집, 대한토목학회, pp. 1-4 
  5. 이희업 (2002), 기존선 터널의 건축한계 확보 방안, 한국철도기술 3, 4월호 
  6. 김진수, 장호식, 이종출 (2003), 측위위성자료를 활용한 터널내 평면선형 추출 기법 개발, 한국지형공간정보학회 제 11권, 제 2호 pp. 39-45 
  7. 이영남, 이명성 (1995), Georadar를 이용한 터널 지반조사, 학술 발표회 논문집, 대한토목학회, pp. 9-13 
  8. 철도청 (2000), 국유철도건설규칙개정해설. pp. 19-22 
  9. 김경호 (1996), 지하철 터널 최적 단면 결정에 관한 연구, 화약 발파, 제 14권, 제 2호, pp. 63-70 
  10. 백기현, 오영석, 김용전, 김영근 (2002), 터널 유지관리계측의 효율화 방안 연구, 터널기술, 제 4권, 제 4호, pp. 355-370 

이 논문을 인용한 문헌 (2)

  1. Kim, Gi-Hong ; Song, Yeong-Sun ; Kim, Baek-Seok 2009. "Tunnel Mosaic Images Using Fisheye Lens Camera" 한국지형공간정보학회지 = Journal of the korean society for geospatial information science, 17(1): 105~111 
  2. Kim, Gi-Hong ; Jeong, Soo 2011. "Distortion Correction of Boundary Lines in a Tunnel Image Captured by Fisheye Lens" 한국지형공간정보학회지 = Journal of the korean society for geospatial information science, 19(4): 55~63 

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