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논문 상세정보

고분자 경화제를 사용한 라이너와 HTPB 추진제의 접착력 및 접착공정 개선

Improvement of Bonding Process and Bond Strength of HTPB Propellant/Liner using a Polymeric Curative

초록

고분자경화제를 사용한 라이너와 HTPB 추진제의 접착력 및 접착공정의 개선연구를 수행하였다. HTPB와 TDI를 반응시켜 제조된 고분자경화제를 라이너에 사용하면, 접착계면에서 경화제의 이동현상이 줄어든다 따라서 연소관 준비공정에서 내열재 연마 및 물질이동방지제 도포공정의 생략이 가능하며 HTPB 추진제와 라이너의 접착력이 증가되었다. 또한 가속노화 시험결과 접착력의 저하현상이 관찰되지 않았다.

Abstract

The study has been performed on the improvement of bonding process and bond strength of HTPB propellant and liner using a polymeric curative. In case of liner using polymeric curative prepared from reaction of HTPB and TDI, migration of curative was decreased at bond interface. So EPDM insulation sanding and Desmodur RE coating process could be omitted in motor case preparation and bond strengths between the HTPB propellant and liner were increased. Also deterioration phenomena of bond strength could not be observed in accelerated aging test.

참고문헌 (6)

  1. 정병훈, 임유진, 홍명표, "PCP가 PEG/HMX/ AP추진제의 기계적 성질에 미치는 영향", 한국추진공학회지, 제2권, 제3호, 1998, pp.52-57 
  2. J. W. Sinclair, et al., Propellant-case interface technology program II, chemical-mechanical P/L/I properties, CPIA Pub., JANNAF propulsion, 1993, pp.75-84 
  3. J. D. Byrd., "Factors influence propellant/ liner bond strength in solid rocket motors", CPIA 340, Vol. 5, 1981, pp.231-238 
  4. Alain Davenas, "Solid Pocket Propulsion Technology" Pergamon Press, 1993, pp.270 
  5. 홍명표, 서태석, "ITPB를 적용한 라이너 연구", TEDC-421-030680, 국방과학연구소, 2003, pp.2-6 
  6. A. E. Oberth, "Priciples of Solid Propulsion Technology" CPIA Publication, 1987, pp.136-139 

이 논문을 인용한 문헌 (2)

  1. Choi, Young-Ki 2008. "Research on the formulation and Process of Base Bleed Unit for reducing of Curing Time" 한국추진공학회지 = Journal of the Korean Society of Propulsion Engineers, 12(4): 24~32 
  2. Kim, Jeongeun ; Ryu, Taeha ; Hong, Myungpyo 2014. "Characterization of Carbon Black-filled Liner" 한국추진공학회지 = Journal of the Korean Society of Propulsion Engineers, 18(2): 67~72 

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