The purpose of this study is to elucidate the concept of the internal value of environmental education (EE), and to present a new concept of 'Inquiry-Based EE' as a method to realize the internal value of EE. Since the introduction of EE, the 'external' value has been overwhelmingly present, as is s...
The purpose of this study is to elucidate the concept of the internal value of environmental education (EE), and to present a new concept of 'Inquiry-Based EE' as a method to realize the internal value of EE. Since the introduction of EE, the 'external' value has been overwhelmingly present, as is shown in the commonly expressed purpose of EE. The ultimate goal of EE has been considered as to solve environmental problems through educational approach, which is important, but external value in relation with education. Generally, education has its own value, which may be more important than external value. But in EE area, that idea has not been discussed much. So, this study argued that EE has, or should have, the internal value of education. This study also examined the concept of inquiry, and presented it as two types of inquiry: the scientific inquiry and the 'insightful inquiry', and argued that the insightful inquiry is important as well as scientific inquiry in EE. Then, this study presented a new concept of 'inquiry-based EE', which can be defined as EE that is based on both the scientific and insightful inquiries, and makes the student be able to 'see' the world with the environmental world view. Lastly, this study presented also a new concept of 'Environmental Studies for EE, (ESEE)'. This means that the traditional environmental science is considered to be not well developed under the perspective of EE. From this viewpoint, this study presented the needed contents of the conceptually presented ESEE. In short, this research asserts that 'inquiry-based EE' is needed to make students 'see' the world environmentally, which is the very important value of EE, the internal value of EE, not very much examined. The 'inquiry-base EE' is considered to possibly advance EE as a new paradigm.
The purpose of this study is to elucidate the concept of the internal value of environmental education (EE), and to present a new concept of 'Inquiry-Based EE' as a method to realize the internal value of EE. Since the introduction of EE, the 'external' value has been overwhelmingly present, as is shown in the commonly expressed purpose of EE. The ultimate goal of EE has been considered as to solve environmental problems through educational approach, which is important, but external value in relation with education. Generally, education has its own value, which may be more important than external value. But in EE area, that idea has not been discussed much. So, this study argued that EE has, or should have, the internal value of education. This study also examined the concept of inquiry, and presented it as two types of inquiry: the scientific inquiry and the 'insightful inquiry', and argued that the insightful inquiry is important as well as scientific inquiry in EE. Then, this study presented a new concept of 'inquiry-based EE', which can be defined as EE that is based on both the scientific and insightful inquiries, and makes the student be able to 'see' the world with the environmental world view. Lastly, this study presented also a new concept of 'Environmental Studies for EE, (ESEE)'. This means that the traditional environmental science is considered to be not well developed under the perspective of EE. From this viewpoint, this study presented the needed contents of the conceptually presented ESEE. In short, this research asserts that 'inquiry-based EE' is needed to make students 'see' the world environmentally, which is the very important value of EE, the internal value of EE, not very much examined. The 'inquiry-base EE' is considered to possibly advance EE as a new paradigm.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
즉 환경교육은 학습자의 입장에서 볼 때 국가적으로 중요한 환경문제를 해결하는 것이외 에 어떤 의미와 가치를 가지는가? 그러한 외재적 가치 이외에도 환경교육은 그 자체로서 교육적 가치를 가질 수 없는가? 본 연구자는 이 질문에 대해 환경교육은 환경교육 자체로서도 충분히 그리고 아주 큰 내재적 가치를 가진다고 보며, 이점을 본 연구에서 이론적으로 밝히고자 한다. 그럼으로써 환경교육이 앞으로 발전해야 할 하나의 큰 방향은 환경교육이 환경문제 해결의 수단으 로서 뿐만이 아니라, 환경교육 그 자체가 인간을 성장시키고, 마음을 수양하게 하고, 세상의 중요한 측면을 '볼 수' 있게 하는 안목을 가지게 하는 중요한 교육의 내재적 가치를 가지고 있음을 밝히고자 한다.
이를 위해 또한 새로이 '환경교육을 위한 환경학, 이라는 개념을 제시하고 논한다. 끝으로 환경교육이 앞으로 질적으로 발전하기 위한 중요한 방향으로, 탐구 중심의 환경교육이 환경교육의 중요한 목적이자 방법이 되어야 함을 논하고자 한다.
그러나 환경교육의 진정한 교육적 가치에 대한 탐구는 이러한 교육의 외재적 목적 추구에 압도되어 아직 제대로 연구가 이루어지지 않고 있다. 본 연구에서 환경교육은 교육의 내재적 가치가 매우 큰 교육 분야임을 밝히고자 하였다. 그러한 내재적 가치는 세상을 환경적 관점으로 '볼 수' 있게 하는 것이며, 그것은 다른 실용적인 무엇과도 바꿀 수 없는 그 자체로서 인간적인 삶에서 소중한 것이라는 인식이 필요하다고 본다.
물론 교육의 내재적 목적에 대해 예를 들면, 인성의 함양, 깨달음을 얻는 것, 도(道)를 이루는 것, 훌륭한 마음을 형성하는 것, 또는 자아실현 등을 말할 수도 있다. 본 연구에서는 교육을 통해 사람이 세상을 볼 수 있게 되며, 이를 통해 깨달음과 훌륭한 마음을 형성하고, 인성을 함양하며 도를 이룰 수 있는 것으로 보고. 세상을 보는 눈을 뜨게 하고, 세상을 '볼 수' 있게 한다는 것을 교육의 가장 중요하고 핵심적인 내재적 목적으로 보았다.
본 연구에서는 탐구 중심의 환경교육의 개념과 의미를 고찰해 보았다. 환경교육이 원래 사회적으로 위기감을 던져준 중요하고 도 시대적인 사회문제라고 할 수 있는 환경문제를 근본적으로 해결하기 위한 방안으로 교육을 통해 친환경적인 사람을 육성하여야 한다는 사회적 필요에서 대두되어, 우리나라의 경우 국가 교육 과정에 들어오고 학교에서도 환경교육이 제도적으로 정착되고 있다.
즉 환경교육은 학습자의 입장에서 볼 때 국가적으로 중요한 환경문제를 해결하는 것이외 에 어떤 의미와 가치를 가지는가? 그러한 외재적 가치 이외에도 환경교육은 그 자체로서 교육적 가치를 가질 수 없는가? 본 연구자는 이 질문에 대해 환경교육은 환경교육 자체로서도 충분히 그리고 아주 큰 내재적 가치를 가진다고 보며, 이점을 본 연구에서 이론적으로 밝히고자 한다. 그럼으로써 환경교육이 앞으로 발전해야 할 하나의 큰 방향은 환경교육이 환경문제 해결의 수단으 로서 뿐만이 아니라, 환경교육 그 자체가 인간을 성장시키고, 마음을 수양하게 하고, 세상의 중요한 측면을 '볼 수' 있게 하는 안목을 가지게 하는 중요한 교육의 내재적 가치를 가지고 있음을 밝히고자 한다.
본 연구에서는 교육을 통해 사람이 세상을 볼 수 있게 되며, 이를 통해 깨달음과 훌륭한 마음을 형성하고, 인성을 함양하며 도를 이룰 수 있는 것으로 보고. 세상을 보는 눈을 뜨게 하고, 세상을 '볼 수' 있게 한다는 것을 교육의 가장 중요하고 핵심적인 내재적 목적으로 보았다. 따라서 환경교육의 가장 중요한 내재적 목적 또는 가치는 환경적 관점과 안목으로 세상을 '볼 수' 있게 하는 것이라 할 수 있다.
여기서 본 연구자는 '탐구중심의 환경교육'의 개념을 새로이 제시하고자 한다. 이는 앞에서 말한 일반적 의미에 있어서의 탐구즉 통찰과 과학적 탐구를 모두 포함하는 탐구를 중심으로 하는 환경교육을 말한다.
이를 위해 본 연구에서는 먼저 교육의 중요한 내재적 가치가 세상을 '볼 수' 있게 하는 것임을 논하고, 이어 탐구의 개념을 넓은 의미에서 고찰하여, 과학적 탐구와 통찰적 탐구의 개념에 대해 논하고, 이를 토대로 '탐구중심 환경교육'의 개념을 새로이 제시하여, 이것의 의미를 밝힘으로써 환경교육이 학생으로 하여금 환경적 관점과 안목을 형성하게 하는 교육이 되어야 함을 논하고자 한다. 이를 위해 또한 새로이 '환경교육을 위한 환경학, 이라는 개념을 제시하고 논한다.
제안 방법
이를 위해 본 연구에서는 먼저 교육의 중요한 내재적 가치가 세상을 '볼 수' 있게 하는 것임을 논하고, 이어 탐구의 개념을 넓은 의미에서 고찰하여, 과학적 탐구와 통찰적 탐구의 개념에 대해 논하고, 이를 토대로 '탐구중심 환경교육'의 개념을 새로이 제시하여, 이것의 의미를 밝힘으로써 환경교육이 학생으로 하여금 환경적 관점과 안목을 형성하게 하는 교육이 되어야 함을 논하고자 한다. 이를 위해 또한 새로이 '환경교육을 위한 환경학, 이라는 개념을 제시하고 논한다. 끝으로 환경교육이 앞으로 질적으로 발전하기 위한 중요한 방향으로, 탐구 중심의 환경교육이 환경교육의 중요한 목적이자 방법이 되어야 함을 논하고자 한다.
후속연구
본 연구에서 제기한 '탐구중심 환경교육'은 환경교육이 세상을 환경적 관점으로 '볼수' 있게 되는 것만으로도 매우 중요한 교육적 가치가 있다는 것이며, 과학과 통찰을 함께 포함하는 탐구 중심의 환경교육이 앞으로의 환경교육에 중요한 관점이 될 필요가 있다고 보는 것이다. 본 연구에서 제 기한 '탐구중심 환경교육'의 관점은 환경교육의 성격과 지향, 내용 그리고 방법과 평가에도 새로운 시사점이 클 것으로 생각되며, 현재의 환경교육이 과학과 통찰을 함께 포함하는 '탐구' 중심으로 되고 있는지 여부, 세상을 환경적 관점으로 깊이 '볼 수' 있게 하는지 여부 또는 어느 정도 되고 있는지 둥에 대해 평가하는 연구, 그리고 본 연구의 이론체계에 바탕을 둔 환경교육 프로그램과 교재 개발 등의 연구가 앞으로 필요하다고 생각된다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.