$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

중학생의 전통 식생활교육에 대한 인식 및 요구도 조사

A study on the perception and needs of the Education of Korean traditional foods & culture in middle school students

초록

본 연구는 중학교 기술 가정 교과를 통한 우리나라 전통 식생활 교육의 활성화 방안을 모색해 보고자 중학생들을 대상으로 학교 교육과정에서의 전통 식생활 교육의 실태와 인식 및 내용별 요구도를 알아보기 위하여 실시되었다. 본 조사대상 중학생은 학교에서 주로 기술 가정 교과를 통해 전통식생활 교육을 받고 있었으며, 학교 교육과정에서의 전통식생활 교육은 필요하며, 실생활에 도움이 많이 되는 것으로 인식하고 있었다. 전통식생활 교육의 교수 학습방법에 대한 조사결과, 현재 전통식생활 교육은 주로 강의식 설명위주로 진행되는 경우가 가장 많았으나 학생들은 좀 더 실천적인 교수 학습방법을 원하는 것으로 나타났다. 또한 내용에 있어서도 실생활에 도움이 될 수 있는 내용의 교육이 이루어지질 바라고 있었다. 따라서 학교 교육과정을 통한 전통식생활 교육이 효과적으로 이루어지기 위해서는 현재 중학교 기술 가정교과 내 전통식생활 관련 내용 및 교수 학습방법이 실생활에 도움이 될 수 있는 내용과 학습자의 요구를 반영한 교수 학습 방법으로 수정 보완되어져야 할 것이다.

Abstract

The purpose of this study was to find out the way to activate the Education of Korean Traditional foods and culture from middle school subject, Technology and Home Economics Education. We investigated the middle school students' perception and needs for the Education of Korean Traditional foods and culture in their educational curriculum. This study was carried out by using a self-administered questionnaire and 600 middle school students in Gyeonggi province were participated. Most of subjects took the Education of Korean Traditional foods and culture as a part of Technology and Home Economics Education. They recognized that this lecture is necessary and effective, since it is of great help to their life. However, lecture was descriptively given by teacher and not actively participated by students. Therefore, students requested for more practical methods of teaching and learning. They also desired that the education should comprise what will be helpful in a real life. These results suggested that current teaching and learning methods should be corrected and complemented in such a way as to reflect relevant contents and learners' demands which are useful in a real life, so that the Education of Korean Traditional foods and culture may be conducted through middle school subjects of Technology and Home Economics Education in an effective way at school.

저자의 다른 논문

참고문헌 (0)

  1. 이 논문의 참고문헌 없음

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

DOI 인용 스타일