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논문 상세정보

우리나라 전문계열 고등학교 교과서의 해양관련 내용 분석

The Analysis of Oceanic Contents based on Vocational High School Textbook in Korea

Abstract

The study analyzed 343 government-authorized and officially approved textbooks of the Seventh Curriculum's specialized subjects in high school from March to September, 2007. The textbooks were categorized into the area of agriculture, industry, commerce, household and business, science, foreign languages and physical exercise and analyzed in terms of the target and content areas of marine education. And the findings were as follows: First, among the textbooks in the seven groups serving as the focus of this study, 19.8% have oceanic-related information but pages including ocean contents occupy only 0.8%. Consequently ocean-related contents are scarcely included. The ocean-related contents are necessary to be treated goals. Second, the goals of school oceanic education are focused in vocational subjects. In order of commonality, information & knowledge are most frequent, then functionality, followed by activity & participation. There was no education provided focusing on value & attitude. Given that school oceanic educations were selected for promoting the importance of the ocean and highlighting the problems of the ocean, the lack of information & knowledge is of concern. The goals of oceanic education should be augmented to actively and positively participate in the solutions of the problems with knowledge, ocean-friendly value & attitude, and increased activity & participation. Third, the contents of school oceanic education commonly focuses on the relationships of oceans and humans, oceans and ecology, and artificial oceanic environments and facilities. Less common but still introduced are ocean resources, sea pollution, sea preservation and measures. Yet, in contrast there is a lack of education in the ethics of sea preservation.

참고문헌 (13)

  1. 교육인적자원부(2007). 영어문법, (주)금성출판사 외 79책 
  2. 곽한철(1996). 수.해운계 고등학교 교육의 발전 방향, 수산해양교육연구, 8(2), 한국수산해양교육학회 
  3. 이춘희(2001). 초등학교 실과교과에 반영된 가정과 교육 내용분석, 교육학 석사학위논문 
  4. 교육부(1997). 수산.해운계열 고등학교 전문교과 교육과정, 교육부 고시 제1997-15호[별책 22] 
  5. 강기주(1999). 실업계 고등학교 전문교과서 변천 과정 연구, 한국직업능력개발원 
  6. 김삼곤.옥미경(2005). 임해도시 실업계 고등학교 학생의 해양환경에 대한 관심과 개선방안, 수산해양교육연구, 17(1), 한국수산해양교육학회 
  7. 교육인적자원부(2006). 2007학년도 1학기 교과용 도서 목록 
  8. 고등학교 검정교과서, 공업입문(2007). (주)교학사 외 3책 등 
  9. 김삼곤(2007). 초.중등학교 교과서의 해양관련내용 수정.보완을 위한 연구, 해양수산부연구보고서 
  10. 서우석(2000). 제7차 초등학교 교육과정에 반영된 환경교육내용분석, 한국동식물.인간.환경, 3(1), 한국식물.인간.환경학회 
  11. 서우석(1999). 초등학교 실과교과를 통한 환경교육의 방안, 실과교육연구, 5(1), 한국실과교육연구회 
  12. 장미정.구수정(1997). 중.고등학교 환경교과서에 사용된 환경용어에 관한 연구, 환경교육, 제 10(2). 
  13. 김삼곤.김종화(2004). 수산.해운계 고등학교 교 과의 해양환경 내용분석, 수산해양교육연구, 16(2), 한국수산해양교육학회 

이 논문을 인용한 문헌 (1)

  1. Bak, Hyoung-Seo 2011. "An Analysis on the Use of Illustrations of the 'Unit of Living with Animals' of the Elementary Practical Arts Textbooks" 水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, 23(4): 549~567 

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