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논문 상세정보

십자형 낙하산의 Reefing 효과에 따른 공력특성에 관한 실험연구

An experimental study on reefing effect on aerodynamics characteristics of cruciform parachute

초록

십자형 낙하산은 원형 낙하산에 비해 제작상의 이점과 비용상의 이점이 있지만, 비정상 상태의 조건에 대해 많은 제약을 가지고 있다. 본 연구는 십자형 낙하산의 단점을 개선하여 더 나은 형태의 낙하산을 개발하는데 목적을 두고 있으며, Reefing을 통해 이러한 단점들을 개선 할 수 있을 것이라 기대하고 있다. 공력 특성 중에 낙하산의 성능에 가장 크게 작용하는 항력, 안정성, 진동에 대해 풍동 시험을 진행 하였으며, Reefing 효과로 인해 변화되는 낙하산의 형태와 성능들에 대해 연구 할 수 있었다.공력 계수를 얻기 위한 풍동시험은 6분력 피라미달 밸런스와 전방 고정부에 설치된 로드셀에 의해 측정이 되었다. 4개의 십자형 낙하산을 제작하였고, 각각의 값들을 비교하였다. Reefing line ratio에 따라 공력계수들의 변화를 알 수 있었다. 또한 reefing 효과에 따라 separation edge가 발생되어 십자형 낙하산의 안전성 향상을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통해 기존 십자형 낙하산의 단점인 안정성을 향상시켜 다양한 분야에서 새로운 십자형 낙하산이 사용될 것이라 기대된다.

Abstract

Cruciform parachute has advantage in manufacture and expanse compare with circular parachute. But it has disadvantage in stability. Wind tunnel test were conducted to investigate the effects of reefing-line on the cruciform parachutes with the purpose of finding aerodynamics characteristics of the parachute such as drag coefficient, normal force coefficient. Aerodynamics characteristics are measured accurately with 6-components pyramidal balance and load cells which were installed in the fixed-body. Four different models were tested and the test results were compared with each other. The aerodynamics characteristics were changed with reefing-line length. Separation edge was developed due to reefing-line also it made increasing of the stability. The cruciform parachute which improve stability is supposed to be used in variety purpose.

저자의 다른 논문

참고문헌 (5)

  1. J.Potvin, J.Papke, E. Brighton, T. Hawthorn and G. Peek; "Glide Performance Study of Standard and Hybrid Cruciform Parachutes", AIAA-2003-2160 17th AIAA Aerodynamics Decelerator Systems Technology Conference and Seminar 19-22 May 2003, Monterey, California 
  2. Knackle, T.W., "Parachute Recovery Systems Design Manual", Para Publishing, Santa Barbara CA, 1992 
  3. 오세윤, 김찬기, 박금룡, 현재수, "감속 낙하산 Reefing 효과에 관한 실험적 연구", 한국항공우주학회지, 제30권 제2호, 2002, pp. 39-45 
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