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논문 상세정보

사서의 핵심능력에 대한 대학도서관 사서의 인식에 관한 연구

A Study on Recognition of Academic Librarian about ALA's Core Competencys of Librarianship

초록

본 연구는 2009년 1월 27일 미국도서관협회 평의원회에서 공표한 '사서의 핵심능력'에 대한 국내 대학도서관 사서들의 인식을 조사한 것이다. 이를 위하여 대학도서관 현장의 사서 17명을 대상으로 사전 교육 후, 설문조사를 실시하여 사서의 핵심능력에 명시된 8개 영역과 40개 세부능력에 대하여 각각의 중요도와 전공심화정도, 필요 교과목 등을 알아보았다. 연구 결과, 8개 영역별 중요도에서는 기록된 지식과 정보의 조직, 전문직 기초, 참고봉사와 이용자 서비스의 순으로 중요했으며, 전공심화정도에서는 전문직 기초, 연구, 참고봉사와 이용자 서비스의 순인 것으로 밝혀졌다. 사서의 핵심능력 배양에 필요한 교과목은 도서관경영론, 정보서비스론, 문헌정보학개론, 도서관정보정책론, 도서관연구방법론, 도서관자동화론의 순이었다.

Abstract

This study evaluates Core Competences of Librarianship announced at the congress of American Library Association on January 27th, 2009. For this study, we trained 17 librarians working at academic library, and find out each importance, major intention, required subjects regarding 8 scopes and 40 detailed qualifications indicated Core Competences of Librarianship through survey. The result of this study is that importance order of 8 scopes is organization of recorded knowledge and information, foundations of the profession, reference and user services, and importance order of major intention is foundations of the profession, research, reference and user services respectively. Importance order of required subjects for nurturing Core Competences of Librarianship is library management, information service, and introduction to library and information science, library and information policy, research methods for librarianship, and library automation respectively.

저자의 다른 논문

참고문헌 (20)

  1. 곽동철. 2009. 사서자격제도의 변화 추이 및 개선 방향에 관한 고찰. 한국도서관.정보학회지, 40(1): 339-361. 
  2. 곽동철 등. 2008. 사서직원 자격요건 개정을 위한 기초연구. 서울: 문화체육관광부. 
  3. 박일종. 2000. 국내 문헌정보학 프로그램의 현황 및 교육과정 개선에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지. 31(2): 197-221. 
  4. 박준식. 2000. 정보환경의 변화와 사서의 역할변용. 한국도서관․정보학회지, 31(2): 21-40. 
  5. American Library Association. “Statements of Knowledge and Competencies Developed by Relevant Professional Organizations."
  6. 이영숙. 2003. 우리나라 사서의 국제경쟁력 제고. 시민과 도서관, 4(3): 4-26. 
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  8. 이제환. 2003. 전문직 이론을 통해 본 사서직의 전문성. 한국문헌정보학회지, 37(2): 57-87. 
  9. 이제환 등. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. 한국문헌정보학회지, 39(4): 45-69. 
  10. American Library Association. “Guidelines for Choosing a Master's Program in Library and Information Studies."
  11. 국립중앙도서관 도서관연구소. 2009. ALA의 사서핵심능력선언 최종안 발표. 도서관연구소 웹진, 32: 1-5. 
  12. American Library Association. “Core Competencies(Competences)."
  13. 김용근. 2005. 한국 사서직에 대하여. 한국도서관․정보학회지, 36(1): 1-20. 
  14. American Library Association. “ALA-accredited Programs."
  15. 엄영애. 2004. 사서직의 전문직 요건과 수행업무에 대한 연구. 한국도서관․정보학회지, 38(3): 159-175. 
  16. 김용근. 2002. 한국 사서직의 전문성에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 33(4): 282-306 
  17. 이용훈. 2002. 사서의 전문성 강화 방안. 도서관, 57(1): 17-36. 
  18. 구본영. 2000. 문헌정보학 전문직의 정체성과 미래의 전망. 한국문헌정보학회지, 36(2): 93-112. 
  19. 김세훈. 2004. 도서관 전문성 강화 방안: 사서 전문성을 중심으로. 서울: 한국문화관광정책연구원. 
  20. American Library Association. “ALA's Final Core Competences Statement.”

이 논문을 인용한 문헌 (2)

  1. Noh, Dong-Jo 2010. "A Study on the Librarian's Recognition of the National Library of Korea about YALSA's Competencies for Librarians Serving Youth" 한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 44(3): 199~218 
  2. Lee, Bo-Ram ; Park, Ji-Hong 2011. "Towards an Understanding of User Satisfaction and Continuance Intention in Human-Mediated Services: An Investigation of Academic Libraries" 정보관리연구 = Journal of information management, 42(3): 187~210 

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