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논문 상세정보

실시간 교통안전 경고정보 제공을 위한 이용자 선호도 분석 연구

Analysis of User Preference for Designing Real-Time Warning Information

초록

실시간 경고정보제공은 운전자의 안전과 직결되는 중요한 정보라 할 수 있다. 적절한 실시간 경고정보는 교통사고를 감소시킬 수 있지만 잘못된 정보제공이나 부적절한 양의 정보는 운전자에게 혼란을 주어 오히려 교통안전에 악영향을 미칠 수 있다. 따라서 적절한 실시간 경고정보제공은 교통사고 감소에 있어 필수적이라 할 수 있다. 본 연구에서는 교통사고 예방을 위해 운전자에게 안전운전을 유도할 수 있는 경고정보를 효과적으로 제공하기 위한 연구를 수행하였다. 이를 위해 가변전광표지와 같은 인프라를 이용한 경우와 차내 단말기를 이용한 경우를 대상으로 경고정보 컨텐츠를 개발하고 이용자 선호도를 조사 분석 하였다. 분석결과 인프라기반을 이용한 경고정보에서는 VMS를 이용하여 위험구간에 대한 상황과 위험상황 회피를 위한 속도제한정보를 2개의 정보현시로 표출해 주는 것을 선호하는 것으로 나타났다. 한편, 차내단말기를 이용한 경고정보에서는 네비게이션 시스템을 이용하여 위험구간을 지도에 표출하며 속도제한정보를 음성으로 제공하는 것을 가장 선호하는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 이용자 선호도를 고려하여 향후 효율적인 실시간 경고정보 설계를 하기 위한 유용한 정보로 활용 될 것으로 기대된다.

Abstract

Provision of advanced warning information is one of the useful countermeasures to prevent traffic accidents. Analysis of user's preference for any information contents would be a backbone in designing more effective warning information systems. This study aimed at deriving more comprehensive and valuable warning information that leads to user's safer driving by conducting a questionnaire survey. In total, 258 people including various age groups and driving experiences participated in the survey. Preferable warning information contents were identified by this study. It is expected that the results would be useful data for providing warning information to drivers.

참고문헌 (6)

  1. 윤상훈. 박정수. 김태호. 원제무(2007), '지하철 이용자 서비스 질 평가모형 개발(서울시 지하철 2, 7호 선을 대상으로)' 서울도시연구, 제8권 제2호 
  2. Jinn-Tsaiwong and Yi-Shih Chung(2008), 'A Rule Comparison Approach for Identifying Causal Factors of Accident Severity', Transportation Research Board 87th Annual Meeting 
  3. Shun-Hui Chang, Chih-Yung Lin, Chin-Ping Fung, Jiun-Ren Hwang, Ji-Liang Doong(2008), 'Driving performance assessment : Effects of traffic accident location and alarm content', Accident Analysis and Prevention, Vol 40, Issue 5 
  4. Kenji Kimura, Kenji Marunaka, Seiichi Sugiura.(1997), 'Human Factor Considerations for Automotive Navigation Systems-Legibility, Comprehension, and Voice Guidance' In: Noy N.I.(Ed), Ergonomics and safety of intelligent Driver Interfaces 
  5. Campbell, J.L., Richman, J. B., Carney, C., and Lee, J.D.(2004), 'In-Vehicle Display Icons and Other Information Elements Volume 1 : Guidelines', FHWA-RD-03-065 
  6. 문형돈. 박범(1998), 'HUD의 인간공학적 설계 요구분석 -제시아이템과 제시아이콘 형태 및 색채에 대하여-', 대한교통학회지, 제16권 제2호, 대한교통학회, pp.107-114 

이 논문을 인용한 문헌 (7)

  1. Song, Tae-Jin ; O, Cheol ; O, Ju-Taek ; Lee, Cheong-Won 2009. "Effects of In-vehicle Warning Information on Drivers' Responsive Behavior" 大韓交通學會誌 = Journal of Korean Society of Transportation, 27(5): 63~74 
  2. Kim, Tai-Jin ; Oh, Cheol ; Oh, Ju-Taek 2010. "Methodology for Selecting Traffic Safety Warning Messages using Analytical Hierarchical Process(AHP)-based Multi-Criteria Value Function" 韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea institute of intelligent transport systems, 9(2): 1~11 
  3. Park, Jun-Yeong ; O, Cheol ; Kim, Myeong-Ju ; Jang, Myeong-Sun 2010. "Evaluation of In-vehicle Warning Information Modalities by Kansei Engineering" 大韓交通學會誌 = Journal of Korean Society of Transportation, 28(3): 39~49 
  4. Song, Tae-Jin ; O, Cheol 2011. "Agent-based Speed Management Strategy for Freeway Traffic Safety (Methodology and Evaluation)" 大韓交通學會誌 = Journal of Korean Society of Transportation, 29(4): 17~28 
  5. Rim, Hee-Sub ; Jeong, Eun-Bi ; Oh, Cheol ; Kang, Kyeong-Pyo 2011. "Detection of Unsafe Zigzag Driving Maneuvers using a Gyro Sensor" 韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea institute of intelligent transport systems, 10(2): 42~54 
  6. Ko, Han-Geom ; Lee, Jin-Soo ; Kim, Ji-Ho 2012. "A Study on Provision of Real-Time Safety Information Considering Real-Time Vehicular Data and Road Traffic Condition" 大韓土木學會論文集, Journal of the Korean Society of Civil Engineers, D. 교통공학, 도로공학, 시공관리, 정보기술, 지역 및 도시계획, 철도공학, 측량 및 지형공간정보공학, 32(d4): 291~303 
  7. Jang, Ji Yong ; Oh, Cheol 2014. "Methodology for Evaluating Effectiveness of In-vehicle Pedestrian Warning Systems Using a Driving Simulator" 大韓交通學會誌 = Journal of Korean Society of Transportation, 32(2): 106~118 

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