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개인화 전략과 대학생들의 의류제품 쇼핑성향
Personalization Strategies and Apparel Shopping Orientation of College Students 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.33 no.6, 2009년, pp.949 - 957  

김연희 (한양대학교 생활과학대학 의류학과) ,  이규혜 (한양대학교 생활과학대학 의류학과)

초록
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패션산업은 다양한 소비자 욕구를 충족시키면서 고객 만족을 극대화 시켜야 하는 산업이다. 고객 지향적인 마케팅 활동을 위하여 개별 소비자의 욕구를 만족시켜 줄 수 있는 개인화 전략 필요하다. 본 연구는 대학생을 중심으로 설문조사를 하였고, 자료분석을 위하여 요인분석, 정준상관분석, 군집분석, 일원분산분석을 사용하였다. 의복 쇼핑성향과 개인화 변수군과의 관계를 살펴본 결과, 두 개의 유의한 정준상관함수가 도출되었다. 유행혁신성과 가격의식이 높은 소비자들은 판매촉진 개인화와 개인화된 고객 관리를 동시에 높게 요구하는 것으로 나타났다. 가격의식과 의복 동조성향이 높으면서, 유행혁신성이 낮은 소비자들은 개인화된 제안서비스와 사이즈 맞춤 개인화를 동시에 높게 평가하는 것으로 나타났다. 실증적 연구에는 또한 의복 쇼핑성향에 따라 군집화된 집단간 개인화 전략의 선호경향을 분석함으로써 의복 쇼핑성향의 세분집단별로 요구되는 개인화 전략의 차이를 살펴보았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The fashion apparel industries have demanded to be extremely consumer-oriented. Therefore, the need of personalization arises. The purpose of this study is to investigate the relationship between apparel shopping orientation and various personalization strategies provided in the apparel shopping pro...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • This study focused on consumer shopping orientation of apparel products as a relevant variable to personalization strategies. The aim of this study is to understand consumer perceptions toward various ways of personalization strategies and their relationship with consumer shopping orientations. Comprehending such relationships will be helpful for fashion retailers and marketers to make better strategies for their target market in providing personalized experience in apparel shopping
  • The goal of this study was to investigate personalization strategies of apparel shopping and their relationships with consumer shopping orientations. Specifically, group correlations between consumer perceptions on personalization strategies and shopping orientation variables were investigated.
  • Understanding the relationship between costumer's quality expectations and specific person's level of aspiration should be very important. This study focused on consumer shopping orientation of apparel products as a relevant variable to personalization strategies. The aim of this study is to understand consumer perceptions toward various ways of personalization strategies and their relationship with consumer shopping orientations.
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