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NTIS 바로가기海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.15 no.3 = no.38, 2009년, pp.223 - 228
정창현 (한국해양대학교 한바다호) , 공길영 (한국해양대학교 운항시스템공학부)
By the typhoon "MAEMI" in 2003, a lot of marine accidents such as stranding, collision etc. occurred to the vessels at anchor in "JINHAE MAN" which was considered one of the most safe sheltering anchorage in Korea. These accidents resulted from the dragging of anchor by the strong winds. It needs to...
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대항력으로는 파주력과 추진력이 있으나 실선계측 당시에는 엔진을 사용하지 않았으므로, 본 연구에서는 파주력에 대해서 만 언급한다.
기상청 인터넷 자료 "자동기상관측자료".
마산지방해양항만청(2003), "해양사고 통계", pp.30-35.
배석한, 정연철, 김세원, 윤종휘, 이윤석, 구엔풍(2005), "묘박 중인 선박의 주묘 한계에 관한 연구(II)", 한국항해항만학회지, 제29권, 제1호, pp.173-179.
윤점동(2002), "선박조종의 이론과 실무", 세종출판사, pp.1-17.
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Honda(1986), "Ship Maneuvering, Chapter 4 : The Maneuvering for Entering Port and Anchoring", Seong San Dang, pp.120-121.
Remery(1973), "The Mean Wave and Current Forces of Offshore Structures and their Role in the Design of Mooring Systems", The 5th Offshore Technology Conference, Houston, USA, pp.57-61.
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