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논문 상세정보

분해된 과산화수소와 케로신을 이용한 1,200 N 급 이원추진제 로켓 엔진의 연구

Study on 1,200 N-class bipropellant rocket engine using decomposed $H_2O_2$ and kerosene

초록

고농도 과산화수소를 이용하는 1,200 N 급 이원추진제 로켓 엔진 개발을 위한 선행 연구의 일환으로 이원추진제 엔진 요소를 설계하고 실험적으로 연구하였다. 공급된 과산화수소의 분해 성능을 비교하기 위해, $MnO_2$와 Pb가 첨가된 $MnO_2$ 촉매들에 대한 실험을 하였다. 실험결과를 바탕으로, 촉매 반응기를 설계하였으며, 97.2%의 분해 효율을 얻었다. 별도의 점화원이 없이 자연점화를 이용하기 위해, 다양한 당량비에 대해 자연점화 실험을 수행하였다. 모든 실험조건에서 자연 점화를 확인하였으며, $C^*$ 효율은 90% 혹은 그 이상을 보였다. 추력측정 결과, 가장 높은 추력은 830 N을 보였으며, $C^*$ 효율과 $I_{sp}$ 효율을 같다고 가정했을 때, 진공 추력 1,035 N으로 계산되었다.

Abstract

As part of preliminary study for development of 1,200 N-class bipropellant rocket engine with the concentrated hydrogen peroxide, bipropellant engine elements were designed and experimentally tested. The catalysts of $MnO_2$ and $MnO_2$ added Pb as an additive were compared to achieve high decomposition performance and the catalytic reactor with $MnO_2$ added Pb was designed and its decomposition efficiency of 97.2% was achieved. The autoignition tests of kerosene by decomposed hydrogen peroxide were carried out under various equivalence ratios to ignite without additional ignition sources. Autoignition were achieved in all experimental conditions and $C^*$ efficiencies at each condition were at or above 90%. From the measured thrust results, the highest value was 830 N which is in corresponds with 1,035 N at vacuum level assuming $C^*$ efficiency equals $I_{sp}$ efficiency.

저자의 다른 논문

참고문헌 (22)

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이 논문을 인용한 문헌 (1)

  1. Jang, Dong-Wook ; Jo, Sung-Kwon ; Cho, Hwang-Rae ; Bang, Jeong-Seok ; Kwon, Se-Jin 2012. "Preliminary Research of Regenerative Cooling Channel Design for Small Scale Bipropellant Thruster" 한국추진공학회지 = Journal of the Korean Society of Propulsion Engineers, 16(2): 1~9 

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