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논문 상세정보

초록

알고리즘을 비롯한 프로그래밍 교육 과정은 전자공학 및 컴퓨터 관련학과를 비롯한 많은 이공계 학과에서 매우 중요한 교과목으로 인식된다. 하지만 과목의 특성 상 많은 학생들이 어려워하고 있으며, 이로 인해 상위 단계의 교과목 수강 시 많은 어려움을 겪고 있다. 순서도는 어떤 문제를 해결하는데 필요한 논리적인 단계들을 그림으로 표현한 것으로, 알고리즘의 흐름을 이해하는데 많이 활용된다. 알고리즘 및 프로그래밍은 구현 과정의 이해를 돕기 위해서 실습 중심의 교육이 매우 중요하다. 더욱이 알고리즘의 개념 이해 및 프로그램 실행 과정에 대한 이해력을 높일 수 있는 보조 프로그램의 필요성이 절실히 요구된다. 본 논문에서는 프로그래밍 과정 중 기본 알고리즘에 대해 쉽게 익힐 수 있도록 기초 알고리즘을 활용한 프로그래밍 언어 학습 시스템을 설계하고 구현하였다.

Abstract

The curriculum of programming education including algorithm has been recognized as a very important subject to many students majoring in natural sciences and engineering including electronic engineering and computer related departments. However, many students have had difficulties with it due to its characteristics; as a consequence, they have been in trouble taking upper-level subjects. Flow chart is a diagram that expresses logical stages necessary to solve certain problems and has been widely used to have an understanding of the flow of algorithm. The practice-oriented education of algorithm and programming would be very important to assist the understanding of operation processes. Furthermore, it has been desperately required to the necessity of auxiliary programs that could enhance an understanding of the concept of algorithm and program execution process. This study was aimed to design and embody the learning system of programming languages using basic algorithms so as for students to easily learn basic algorithm among the entire programming curriculum.

참고문헌 (20)

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  2. Oh, Yeon-Jae ; Park, Kyoung-Wook ; Kim, Eung-Kon 2012. "Analysis on the Effectiveness of Algorithm Visualization System for Structured Programming Language Education" 한국전자통신학회 논문지 = The Journal of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, 7(1): 45~51 
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  4. Shi, Mengyao ; Kim, Cheul-Won ; Park, Jong-Hoon 2013. "Design and Implementation of the Multi-function Learning Community System" 한국전자통신학회 논문지 = The Journal of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, 8(5): 751~756 
  5. Park, Chan Jung ; Hyun, Jung Suk ; Jin, Heuiran ; Jeong, Hyesun 2015. "Relation Analysis of High School Students' Abstract Thinking, Language Familiarity, and Academic Achievement on C and Scratch Program Understanding" 컴퓨터교육학회논문지 = The Journal of Korean association of computer education, 18(6): 1~12 

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