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NTIS 바로가기대한영양사협회 학술지 = Journal of the Korean dietetic association, v.16 no.3, 2010년, pp.208 - 225
이소정 (조선대학교 식품영양학과) , 정현영 (목포대학교 식품영양학과)
Our research consisted of a qualitative study investigating the quality attributes of university foodservices through focus group interviews and a quantitative study evaluating service quality of university foodservices through a survey. Sixteen quality attributes were derived and customer satisfact...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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국내 대학생들이 대학 급식소를 선택하는 주된 이유는? | 국내 대학생들의 급식 이용 실태를 조사한 여러 연구들(Yang 등 1995; Yang 등 2000b; Han 등 2004; Kim 2006; Park & Kim 2006; Kim 등 2008)에 의하면 대학생들이 대학 급식소를 선택하는 주된 이유가 음식의 맛이나 질 높은 서비스가 아닌 싼 가격, 시간의 절약성과 거리적인 이용 편리성이며, 대학 급식에 대한 소비자 만족도는 대부분 낮은 것으로 보고되었으며, 대학생들의 식당 선택 시 작용하는 요소들로 가장 중요한 것이 가격임을 입증하고 있다. 이와 같은 연구들은 대학급식의 품질 향상을 위한 급식운영의 전략적 모색이 시급함을 제시하고 있다. | |
대학 급식의 효율적 급식운영 전략이 필수적인 요소가 된 배경은? | 대학 급식의 소비자인 대학생들의 급식에 대한 질적 기대도는 높은 반면, 경제적 활동력이 낮은 대학생의 급식 구매력은 낮아 상대적으로 급식비에 대한 가격민감도가 높은 특징을 나타낸다(Lee 2008). 그러므로, 대학급식소의 급식비는 저렴하게 제공할 수밖에 없으며, 저가의 급식 제공을 통해 수익을 창출하기 위해서는 급식 판매량을 증가시키는 것이 해결 방법이나 대부분의 대학 급식소는 대학 주변의 외식업소 등 경쟁적 환경에서 전략적으로 대처하지 못하여 판매 급식 수가 점점 감소되어 가고 있으며 때로는 대학 급식소의 존폐위기에 처하기도 한다. 대학 급식 운영에 있어 소비자 만족을 통한 성공적 운영이라는 목표를 달성하기 위해서 식단가를 낮추고 생산성을 높이기 위한 효율적 급식운영 전략이 필수적이라 하겠다. | |
대학급식 서비스의 품질이 의미하는 것은? | 대학급식 서비스의 품질은 제공되는 음식과 서비스의 총체적 품질을 의미하며, 품질을 정의하는 주체는 고객이 되어야 한다. 즉, 급변하는 세계화 추세에 따라 세계 각국의 대학급식 내 다양한 민족음식문화에 대한 요구가 증가되고 있으며(Gramling 등 2005), 이에 따라 여러 민족음식(ethnic food)을 반영한 식단의 제공이 요구된다고 하겠다. |
Almanza BA, Jaffe W, Lin L (1994): Use of the service attribute matrix to measure consumer satisfaction. Hospitality Research Journal 17(2):63-75
Gramling L, Byrd R, Epps L, Keith D, Lick R, Tian R (2005): Foodservice management and its impact college operations: a business anthropological case study. Foodservice Research International 16(1):15-43
Han MJ, Yoon JY, Kim NY, Yoo YH (2004): Satisfaction of meal and service quality in university foodservice institutions. Korean J Soc Food Cookery Sci 20(6):545-552
Kim HA (2006): Effect of the consumer's perception of the university foodservice quality on the consumer attitude. J Korean Soc Food Sci Nutr 36(6):815-822
Kim YM, Kim SS, Hyun JC (2008): Evaluation of competencies required for hotel employees according to hotel divisions using importance-performance analysis. J of Tourism and Leisure 20(4):199-219
Lee EY, Choi ST, Lee SB (2007): An analysis of user satisfaction by the food service factors in the contracted food service management industry. J of Hospitality and Tourism Studies 26:113-129
Lee SJ (2008): The price sensitivity of university students for meal made by organic food materials. 2008 annual conference of Korean national dietetic association:328
Martilla JA, James JC (1977): Importance-performance analysis. J Marketing 41(1):77-79
Park MK, Kim CJ (2006): Identifying relative importance of service quality attribute for developing an operation proposal on hypothetical college foodservice approached to conjoint analysis. J Korean Diet Assoc 12(4):390-403
Yang IS, Jang YJ, Kim SH, Kim DH (1995): Assessing how the Yonsei University foodservice is perceived by the students: toward an effective strategy formulation. Korean J Dietary Culture 10(4):327-337
Yang IS, Shin SY, Lee HY, Lee SJ, Chae IS (2000b): Constructing strategic management plan for university foodservice using conjoint analysis and multidimensional scaling. Korean J Dietary Culture 15(1):51-58
Yang TS, You BJ, Jeon HJ (2005): A study for the satisfaction and the importance of congract foodservice in colleges in Jeju. The Korean Journal of Culinary Research 11(2):67-90
Zhang HQ, Chow I (2004): Application of importance-performance model in tour guides' performance: evidence from mainland chinese outbound visitors in Hong Kong. Tourism Management 25(1):81-91
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