인터넷과 정보통신기술이 급변하는 디지털 환경에서 학술연구자들은 종전보다 더 복잡하고, 다양한 매체를 통해 학술정보를 활용하고 있다. 본 연구에서는 달라진 정보환경에서 국내 박사과정 학술연구자들의 정보요구와 정보추구행태를 알아보기 위해 5개의 범주내에서 13개의 질문 항목을 도출하고 이를 통해 집단 면접조사를 하였다. 5가지 범주는 (1) 일반적인 학술정보 활용 패턴 (2) 학술정보 활용 이유(태도), (3) IT Skill과 정보활용능력, (4) 물리적 도서관 이용 대비 전자정보 접근, (5) 전자정보 활용과 관련된 전반적인 견해 등이다. 특히, 인문사회분야 학술연구자들과 과학기술분야 학술연구자들을 균등하게 선발하여 면접조사를 함으로써 두 집단간의 공통점과 차이점을 비교 분석하는데 연구의 주안점을 두었다. 연구결과 학술정보 활용 목적, 정보활용능력, 인쇄자료 대비 전자자료 활용 비율, 연구 아이디어나 지식을 얻는 경로 분야에서는 차이가 없었으며, 학업이나 연구와 관련하여 주로 활용하는 자료, 즐겨찾는 학술 포털사이트 분야에서는 차이가 있는 것으로 나타났다.
인터넷과 정보통신기술이 급변하는 디지털 환경에서 학술연구자들은 종전보다 더 복잡하고, 다양한 매체를 통해 학술정보를 활용하고 있다. 본 연구에서는 달라진 정보환경에서 국내 박사과정 학술연구자들의 정보요구와 정보추구행태를 알아보기 위해 5개의 범주내에서 13개의 질문 항목을 도출하고 이를 통해 집단 면접조사를 하였다. 5가지 범주는 (1) 일반적인 학술정보 활용 패턴 (2) 학술정보 활용 이유(태도), (3) IT Skill과 정보활용능력, (4) 물리적 도서관 이용 대비 전자정보 접근, (5) 전자정보 활용과 관련된 전반적인 견해 등이다. 특히, 인문사회분야 학술연구자들과 과학기술분야 학술연구자들을 균등하게 선발하여 면접조사를 함으로써 두 집단간의 공통점과 차이점을 비교 분석하는데 연구의 주안점을 두었다. 연구결과 학술정보 활용 목적, 정보활용능력, 인쇄자료 대비 전자자료 활용 비율, 연구 아이디어나 지식을 얻는 경로 분야에서는 차이가 없었으며, 학업이나 연구와 관련하여 주로 활용하는 자료, 즐겨찾는 학술 포털사이트 분야에서는 차이가 있는 것으로 나타났다.
In the digital environment where the Internet and IT change rapidly, researchers have utilized scientific information by relying on more complex and various media than before. This study performed a group interview with thirteen questions derived from five categories in order to understand informati...
In the digital environment where the Internet and IT change rapidly, researchers have utilized scientific information by relying on more complex and various media than before. This study performed a group interview with thirteen questions derived from five categories in order to understand information needs and information seeking behaviors of Korean doctoral researchers in this information environment. The five categories are (1) identifying information resource usage pattern, (2) attitude towards information resources and reasons for use, (3) IT skills and information literacy, (4) physical library use vs electronic access, and (5) attitudes toward the digital library. In particular, this study focused on analyzing similarities and differences of two groups of researchers selected equally in the humanities and social sciences and in science and technology by doing the interview. The research showed that there are no differences in the goal of using scientific information, information literacy, the ratio of using written materials to electronic resources, and routes of acquiring research ideas or knowledge, but there are differences in materials used for studies or researches and in favorite scientific portal sites.
In the digital environment where the Internet and IT change rapidly, researchers have utilized scientific information by relying on more complex and various media than before. This study performed a group interview with thirteen questions derived from five categories in order to understand information needs and information seeking behaviors of Korean doctoral researchers in this information environment. The five categories are (1) identifying information resource usage pattern, (2) attitude towards information resources and reasons for use, (3) IT skills and information literacy, (4) physical library use vs electronic access, and (5) attitudes toward the digital library. In particular, this study focused on analyzing similarities and differences of two groups of researchers selected equally in the humanities and social sciences and in science and technology by doing the interview. The research showed that there are no differences in the goal of using scientific information, information literacy, the ratio of using written materials to electronic resources, and routes of acquiring research ideas or knowledge, but there are differences in materials used for studies or researches and in favorite scientific portal sites.
오늘날 디지털 환경에서 학술연구자들은 그들이 원하는 정보를 찾기 위해 도서관 웹 사이트 이외에도 학술정보 포털사이트, 인터넷 포털, 심지어는 동료 연구자들의 블로그나 개인 홈페이지를 통해 정보를 검색하고 있다. 더 나아가 이들은 소셜미디어를 통해 학술정보를 공유하고, 공동 연구를 수행하고 있다. 학술연구자들은 그들이 선택할 수 있는 정보원이 늘어나고, 자료유형이 다양해지고, 생산되는 정보량이 증가함에 따라 그들의 정보 활용 패턴과 정보요구도 변화하기 시작했다.
학술연구자들의 정보요구와 이용행태를 이해하고 분석하는데에 면접조사법의 장점은?
면접조사는 인문사회분야 학술연구자들과 과학기술분야 학술연구자들을 대상으로 이루어졌는데 이것은 면접조사법과 같은 질적 연구가 본 연구의 목적을 달성하는데 더 적합할 것이라 판단했기 때문이다. 면접조사는 조사 과정에서 피면접자들의 태도나 표정을 통해 사실의 진실성 여부를 판단할 수 있을 뿐만 아니라 서면문답을 통해 표현하기 힘든 의견도 들을 수 있다는 장점이 있다.
학술연구자의 정보 활용 패턴과 정보요구가 변화한 이유는?
더 나아가 이들은 소셜미디어를 통해 학술정보를 공유하고, 공동 연구를 수행하고 있다. 학술연구자들은 그들이 선택할 수 있는 정보원이 늘어나고, 자료유형이 다양해지고, 생산되는 정보량이 증가함에 따라 그들의 정보 활용 패턴과 정보요구도 변화하기 시작했다. 디지털환경에서 학술연구자들은 어떤 이유와 목적으로 학술정보를 활용하고 있으며, 어떤 방법으로 정보에 접근하고 있으며, 어떤 정보를 선호하고 필요로 하는가?
참고문헌 (11)
배경재, "과학기술분야 학술정보 서비스 대학 이용자의 정보요구 및 이용행태 차이 분석," 한국문헌정보학회지, 제44권, 제2호(2010), pp.157-176.
Jee-Yeon Lee, Seunghee Han, Soohyung Joo, "The Analysis of the Information Users' Needs and Information Seeking Behavior in the Field of Science and Technology," Journal of the Korean Society for Information Management, Vol.25, No.2(2008), pp.127-141.
Donna Gardiner, David McMenemy and Gobinda Chowdhury, "A snapshot of information use patterns of academics in British universities," Online Information Review, Vol.30, No.4(2006), pp.341-359.
Boe Horton, "Ever Changing Information Requirements from New Generation of Scholars" A Joint Research by CALIS and ProQuest (2010).
Boe Horton, "Ever Channing Requirements from New Generation of Scholars" A Joint Research by ProQuest and TBMC (2010).
Niu, X., Hemminger, B. M., Lown, C., Adams, S., Brown, C., Level, A., McLure, M., Powers, A., Tennant, M. R. and Cataldo, T., "National study of information seeking behavior of academic researchers in the United States," Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.61, No.5(2010), pp.869-890.
Carol Tenopir et al., "Electronic journals and changes in scholarly article seeking and reading patterns," Aslib Proceedings, Vol.61, No.1(2009), pp.5-32.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.