최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한영양사협회 학술지 = Journal of the Korean dietetic association, v.17 no.2, 2011년, pp.161 - 175
박화자 (성신여자대학교 교육대학원 영양교육) , 이승민 (성신여자대학교 식품영양학과)
This study examined students' menu preferences as well as the job satisfaction and specific considerations concerning foodservice operation of dieticians and nutrition teachers at special schools for the disabled. Semi-structured interview questionnaires were sent to all of the 21 special schools wi...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
아동기의 영양은 왜 중요한가? | 아동기의 영양은 정상적인 성장과 발달뿐만 아니라 빈혈, 성장지연, 저영양, 지능발달 저해, 비만, 충치 등의 영양관련 건강문제뿐만 아니라 향후 만성질환을 예방하는 데도 지대한 영향을 미친다(Lee 등 2003). 학교급식은 영양적으로 균형 잡힌 식사제공을 통하여 식생활 개선에 기여하는 역할을 가진다. | |
학교급식의 역할은 무엇인가? | 아동기의 영양은 정상적인 성장과 발달뿐만 아니라 빈혈, 성장지연, 저영양, 지능발달 저해, 비만, 충치 등의 영양관련 건강문제뿐만 아니라 향후 만성질환을 예방하는 데도 지대한 영향을 미친다(Lee 등 2003). 학교급식은 영양적으로 균형 잡힌 식사제공을 통하여 식생활 개선에 기여하는 역할을 가진다. 이에 1968년에 시범학교 운영으로 시작된 국내 학교급식은 1990년대에 전국 초 ․ 중 ․ 고등학교로 확대 실시를 통하여 실천적 영양교육을 통한 국민건강증진에 기여하고 있다(Kim 2008). | |
장애아동의 생활 습관이 일반 아동과 다르게 발달할 수 있는 요인은 무엇인가? | 아동은 좋은 환경에서 보호받고 성장하며 생활할 권리가 있고, 이는 정상 아동뿐만 아니라 장애 아동 역시 독립된 한 인간으로서 보호받으며 성장하고 생활할 권리가 있다(Park 등 2002). 장애아동은 선천적인 신진대사 장애로 영양소의 흡수와 이용에 있어 정상아동에 비해 뒤떨어질 수 있고, 성장부진, 비만, 체중증가 부족, 식품 알레르기, 빈혈, 약물 사용 등의 상호 작용에 따른 변비, 치아상태 불량 등의 문제가 더욱 빈번히 발생할 수 있어, 결과적으로 전반적인 영양 상태가 더욱 취약할 위험이 있다(Park 등 2001). 그리고 이러한 문제는 장애아동의 생활 습관과 연결되어 일반 아동과 다르게 발달할 수 있으며, 이런 행동발달 단계의 미숙이 다시 섭식문제를 일으키는 악순환이 야기되기도 한다. |
Byun GI, Jung BH (2006): A study on the preference and satisfaction on the menu of school lunch service of high school students in Gyeongju Area. Korean J Food Cultre 21(5): 481-490
Eom TJ (1992): Feeding behavior of cerebral palsy and Down's syndrome children. Masters degree thesis. Kyungpook National University. pp.1-2
Han JK (2008): A study on the present state of the duties of regular school nutritionists and irregular ones related to introduction of nutritionist system. Masters degree thesis. University of Suwon. pp.79
Jang MR, Kim MH (2003): Job satisfaction of dietitians between elementary school and high school. J Korean Diet Assoc 9(1):13-21
Jung SL, Chae CH, Kim HT (2009): The study of adults with mental retardation on food habit variables and physical fitness factors. Korean J Sport Sci 18(3):1349-1359
Kim BS (2008): A study on improvement plans for school food service program. Masters degree thesis. Kyonggi University. pp.4
Kim KA, Kim SJ, Jung LH, Jeon ER (2002): Degree of satisfaction on the school foodservice among the middle school students in gwangju and Chonnam area. Korean J Son Food Cookery Sci 18(6):579-585
Kim SH (2009): Dietary habit related to the disability type of the special school student and their satisfaction and preference for the school meal. Masters degree thesis. Kosin University. pp.64-66
Korea Ministry of Education, Science and Technology (2008): 2008 Special education statistics. Korea Ministry of Education, Science and Technology. Seoul. pp.3-4
Korea Ministry of Health & Welfare. Current state of disabled population. Available from: http://www.index.go.kr/egams/stts/jsp/potal/stts/PO_STTS_IdxMain.jsp?idx_cd2768&bbsINDX_001&clas_divC&rootKey6.48.0. Accessed May 30, 2010
Lee HD (2006): A study on food habits, food attitudes and food preferences of children with mental retardation at home. Masters degree thesis. Yosu National University. pp.62-69
Lee JE (2010): Perception of nutritionist for food safety and frequency of potentially hazardous food in meal services of elementary schools. Masters degree thesis. Chung-Ang University. pp.31-36
Lee JS, Lee JY, Lim HJ, Cho MR, Choue R (2003): Comparisons of anthropometric measurements, body fat, blood parameters, and nutrients intakes in over- and desirable-body weight school children. J Korean Diet Assoc 9(4):316-325
Lee KE, Lee HS (2005): Influences of school food service dietitians'job satisfaction and perception of barriers to HACCP implementation on food sanitation/safety management performance in Gyeongbuk province. J Korean Diet Assoc 11(2):179-189
McCary JM (2006): Improving access to school-based nutrition services for children with special health care needs. J Am Diet Assoc 106(9):1333-1334
Oh YM, Kim MH, Sung CJ (2006): The study of satisfaction, meal preference and improvement on school lunch program of middle school boys and girls in Jeonju. J Korean Diet 12(4):358-368
Park SH, Kim MJ (2008): Acceptance and preference of vegetables in menus for middle school students. J Korean Soc Food Sci Nutr 37(12):1660-1666
Patton MQ (1990): Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications. Newbury Park CA. pp.210-225
Seo MS (2007): Efficiency analysis and development of standardized model of staffing demand in the school food service. Masters degree thesis. Kookmin University. pp.22
Shin EM (2009): Food habit and food preference for handicapped children by type of handicap in special class. Masters degree thesis. Dankook University. pp.61-64
Van Riper CL, Wallace LS, American Dietetic Association (2010): Position of the American Dietetic Association: Providing nutrition services for people with developmental disabilities and special health care needs. J Am Diet Assoc 110(2):296-307
Yadrick K, Sneed J (1994): Nutrition services for children with developmental disabilities and chronic illnesses in education programs. J Am Diet Assoc 94(10):1122-1128.
Yim JM (2008): The evaluation of foodservice employees' sanitary performance and sanitary education in school foodservice. Masters degree thesis. Sangmyung University. pp.23
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.