$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

색소폰 연주자를 위한 앙부슈어 보조 도구의 제작
An embouchure aid for saxophone player 원문보기

RDE : Restorative dentistry & endodontics, v.37 no.1, 2012년, pp.54 - 60  

문호진 (단국대학교 조직재생공학 연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to introduce the method that can relieve vibrating forces to oral environment by making an embouchure aid. Thin plastic crown forms were fabricated to prevent tooth abrasion and irritation to lip mucosa for the saxophone player. After application to the player, the most comfort form ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이러한 기존의 연구들을 배경으로 저자는 이러한 색소폰 연주자의 임상적인 증상을 완화시켜줄 수 있는 embouchure aid의 형태와 개념을 제시하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
진동하는 악기로 인해 구강구조에 생기는 문제점은 무엇이 있는가? 이렇게 크게 진동하는 악기 때문에 구강구조에는 크게 두 가지 문제가 생긴다. 첫째, 상악에서는 절치 절단연이 진동하는 악기에 의해 마모될 수 있으며, 둘째, 하악에 총생(crowding)이 있는 경우 절치가 하순 점막을 짓눌러 연주 시 통증이 일어날 수 있다.7
색소폰의 다채로운 음색은 무엇으로 얻게 되는가? 색소폰의 다채로운 음색은 주로 구강구조의 미묘한 변화로 얻게 된다. 취악기를 다루는데 있어, 이 미묘한 구강구조의 변화를 앙부슈어(embouchure)라 한다.
앙부슈어란 무엇인가? 색소폰의 다채로운 음색은 주로 구강구조의 미묘한 변화로 얻게 된다. 취악기를 다루는데 있어, 이 미묘한 구강구조의 변화를 앙부슈어(embouchure)라 한다.2,3 취주악기의 앙부슈어는 small cup-shape, large cup-shape, single-reed, double-reed, aperture 등의 5가지로 분류되며 이 중 색소폰은 클라리넷과 함께 single-reed embouchure에 속한다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Teal L. Some fundamentals for the saxophone. Music Educ J 1938;25:50-51. 

  2. Herman E. Dental considerations in the playing of musical instruments. J Am Dent Assoc 1974;89:611-619. 

  3. Engelman JA. Measurement of perioral pressures during playing of musical wind instruments. Am J Orthod 1965; 51:856-864. 

  4. Gualtieri PA. May Johnny or Janie play the clarinet? The Eastman Study: a report on the orthodontic evaluations of college-level and professional musicians who play brass and woodwind instruments. Am J Orthod 1979;76:260-276. 

  5. Department of Physics, University of Illinois; Pignotti D: Input impedance spectrum for a tenor sax and a Bb trumpet. Available from: http://online.physics.uiuc.edu (updated 2011 Dec 2). 

  6. Fuhrimann S, Schupbach A, Thuer U, Ingervall B. Natural lip function in wind instrument players. Eur J Orthod 1987;9:216-223. 

  7. Yeo DK, Pham TP, Baker J, Porters SA. Specific orofacial problems experienced by musicians. Aust Dent J 2002; 47:2-11. 

  8. Herman E. Orthodontic aspects of musical instrument selection. Am J Orthod 1974;65:519-530. 

  9. Porter MM. Dental problems in wind instrument playing. 2. Single-reed instruments-the lip shield. Br Dent J 1967;123:441-443. 

  10. Porter MM. Dental problems in wind instrument playing. 3. Single-reed instruments-restorative dentistry. Br Dent J 1967;123:489-493. 

  11. Krivin M, Conforth SG. An embouchure aid for clarinet and saxophone players. J Am Dent Assoc 1975;90: 1277-1281. 

  12. Cremmel R, Frank RM. Pulpe syndrome of wind instrument players. Rev Fr Odontostomatol 1971;18:1027-1037. 

  13. Porter MM. The embouchure and some of its endodontic problems. J Br Endod Soc 1975;8:27-28. 

  14. Gunst V, Huybrechts B, De Almeida Neves A, Bergmans L, Van Meerbeek B, Lambrechts P. Playing wind instruments as a potential aetiologic cofactor in external cervical resorption: two case reports. Int Endod J 2011;44:268-282. 

  15. Gambichler T, Boms S, Freitag M. Contact dermatitis and other skin conditions in instrumental musicians. BMC Dermatol 2004;4:3. 

  16. Barkvoll P, Attramadal A. Recurrent herpes labialis in a military brass band. Scand J Dent Res 1987;95:256-258. 

  17. Metzger F, Haccuria A, Reboux G, Nolard N, Dalphin JC, De Vuyst P. Hypersensitivity pneumonitis due to molds in a saxophone player. Chest 2010;138:724-726. 

  18. Lodha S, Sharma OP. Hypersensitivity pneumonitis in a saxophone player. Chest 1988;93:1322. 

  19. Inoue A, Shoji A, Yashiro K. Saxophonist's cane reed cheilitis. Contact Dermatitis 1998;39:37. 

  20. Cheshire WP. Trigeminal neuralgia in wind musicians. Headache 2006;46:1458-1460. 

  21. Lee WY, Choi SH, Kim SH. Clinical study on the effect of wind instrument playing on periodontal conditions. Jour Periodont Imp Sci 1994;24:390-396. 

  22. Bergstrom J, Eliasson S. Alveolar bone height in professional musicians. Acta Odontol Scand 1986;44: 141-147. 

  23. Korea customs serivce: Current trend in trading of the musical instrument. Available from: http://www.customs.go.kr (updated 2011 August 25). 

  24. Bergstrom J, Eliasson S. Dental care habits, oral hygiene, and gingival health in Swedish professional musicians. Acta Odontol Scand 1985;43:191-197. 

  25. Bergstrom J, Eliasson S. Dental health in professional musicians. A radiographic study in dental conscious subjects. Swed Dent J 1985;9:225-231. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로