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논문 상세정보

사이버 대학생의 학업적 자기효능감, 학습몰입, 학업스트레스, 정신적 소모에 따른 과목 만족도 예측

The prediction of academic self-efficacy, learning flow, academic stress, and emotional exhaustion on course satisfaction of cyber university students

초록

본 연구의 목적은 사이버대학에서 학업적 자기효능감, 학습몰입, 학업스트레스, 정신적 소모가 과목 만족도에 미치는 예측력을 규명하는 것이다. 이를 위해 학업적 자기효능감, 학습몰입, 학업 스트레스, 정신적 소모를 예측변인으로 선정하였고 과목 만족도를 준거변인으로 하는 가설적 모형을 상정한 후에, 2011년 1학기 W 사이버대학에서 '마음공부방법론' 강의를 등록한 대학생 536명을 대상으로 온라인설문을 실시하였으며 설문에 응답한 331명을 대상으로 최종 분석하였다. 연구결과, 학업적 자기효능감, 학습몰입, 학업스트레스, 정신적 소모는 과목 만족도를 유의미하게 예측하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 사이버대학생의 학업적 자기효능감과 학습몰입을 높이고, 학업스트레스와 정신적 소진을 낮출 수 있는 학습환경을 설계하기 위한 방안과 전략들이 주요하게 고려되어야 할 것이다.

Abstract

The purpose of the present study is to examine the prediction of academic self-efficacy, learning flow, academic stress, and emotional exhaustion on course satisfaction of cyber university students. The total of 536 students registered in a meditation course at W cyber university was participated in the web-based survey in the spring semester of 2011, and finally 331 students completed this survey. The hypothetical model proposed was composed of academic self-efficacy, learning flow, academic stress, emotional exhaustion as the predictor variables, and course satisfaction as the criterion variable. According to the results of this study through multiple regression analysis, academic self-efficacy, learning flow, academic stress, and emotional exhaustion significantly predicted on course satisfaction. Based on the results of this study, effective methods and strategies for constructing cyber educational environments that enable students to improve academic self-efficacy and learning flow as well as reducing academic stress and emotional exhaustion should be considered.

참고문헌 (0)

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이 논문을 인용한 문헌 (3)

  1. Choi, Byongsu ; Yoo, Sang-Mi 2013. "Analysis for SEM of ARCS Factor and Persistent Learning-Intension in Educational Mobile App" 한국인터넷방송통신학회 논문지 = The journal of the Institute of Internet Broadcasting and Communication, 13(4): 239~247 
  2. Kim, Seon-Hwa ; Park, Sang-Youn 2014. "Factors Influencing on Learning Flow of Nursing Students" 한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 15(3): 1557~1565 
  3. Joo, Young Ju ; Chung, Ae Kyung ; Jung, You Jin 2015. "An analysis of the impact of cyber university students' mobile self-efficacy, mobility on intention to use in mobile learning service linked to e-learning" 컴퓨터교육학회논문지 = The Journal of Korean Association of Computer Education, 18(1): 55~68 

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