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논문 상세정보

공과대학 융합교육에 대한 사례조사 및 요구분석

Case Study and Needs Analysis on Convergence Education in Engineering Colleges

Abstract

The necessity of convergence education is more emphasized based on the education policy for fostering creative men of talent. Inside universities, however, programs for training talented individuals are still at primary stage. Universities understanding the importance of convergence education and thus founding some major fields of convergence studies have experienced hosts of troubles. The paper discusses the necessary plans of supports from the government and the university to activate the convergence education in accord with the social demands. Twenty-eight professors in engineering colleges participated in the survey for reviewing the required factors for the convergence education. In addition, structured interviews were carried out with three specialists working in industry and academic area of convergence technology. The study could suggest the following activation plans based on the government supports: (1) establishing a support center of convergence education, (2) founding a major field of convergence, (3) developing curriculums and curriculum subjects, and (4) hosting related conferences and forums. Also, the study could suggest the following activation plans based on the university supports: (1) developing special programs on convergence education in accord with the industrial demands, (2) revising regulations and administrative systems more flexible for the convergence education, and (3) providing incentives to the participants in the convergence education.

저자의 다른 논문

참고문헌 (12)

  1. 김시정 외(2012). 융복합 교육의 양상에 대한 국어교육적 접근. 한국교육학연구, 43: 125-153. 
  2. 송동주 외(2012). 융복합 프로그램 인증 연구 결과보고서. 한국공학교육인증원 연구센터. 
  3. 신동주(2013). 융합교육정책의 수용도에 미치는 영향요인에 관한 연구. 서울시립대학교 대학원, 박사학위논문. 
  4. 신수봉, 진성희(2011). 공과대학의 이공계 융합교육 활성화 방안에 대한 연구. 연세대학교 공학기술경영연구센터. 
  5. 심현보 외(2011). 이공계 대상 융합교육 실태 및 사례조사. 연세대학교 공학기술경영연구센터. 
  6. 양재경 외(2011). 이공계 학부생 및 대학원생의 융합교육 요구 사항 조사. 연세대학교 공학기술경영연구센터. 
  7. 유영만(2013). 브리꼴레르. 서울: 쌤앤파커스. 
  8. 윤린, 김인선, 최병욱(2011). 융합교육의 현황 및 향후 방향: 한밭대학교 사례 중심으로. 공학교육연구, 14(3): 55-60. 
  9. 이우기 외(2011). 융합교육 해외 사례 조사. 연세대학교 공학기술경영연구센터. 
  10. 임춘성, 이홍주(2011). 이공계융합 통섭교육을 위한 수요조사. 연세대학교 공학기술경영연구센터. 
  11. 한국공학교육인증원(2012). 융복합 프로그램 인증 연구 결과보고서. 
  12. 한국교육정책연구소(2009). 융합교육 활성화를 통한 대학 교육경쟁력 강화 방안 연구. 교육연구 2009-04. 

이 논문을 인용한 문헌 (3)

  1. Hong, Jinkeun 2014. "Analysis of Curriculum and Policy for Convergency Education of Domestic University" 디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, 12(10): 309~316 
  2. Kim, Kyungmi ; Kim, Hyunsook 2014. "A Case Study on Necessity of Computer Programming for Interdisciplinary Education" 디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, 12(11): 339~348 
  3. Kim, Moon-Soo 2015. "A Comparative Review on Problem-& Project-based Learning and Applied Method for Engineering Education" 공학교육연구 = Journal of engineering education research, 18(2): 65~76 

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