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유행선도력과 상거래 특성에 따른 패션 모바일 커머스 수용태도 연구
The effect of Fashion Leadership and Commerce Characteristics on the Acceptance Attitude of Fashion Mobile Commerce 원문보기

한국의상디자인학회지 = Journal of the Korea Fashion & Costume Design Association, v.15 no.1, 2013년, pp.1 - 19  

나윤규 (중앙대학교 예술문화연구원) ,  정혜연 (성균관대학교 의상학과)

초록
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본 논문은 모바일 패션 쇼핑의 소비자 행동을 설명하기 위해 모바일 패션소비자의 유행선도력(유행선도성향, 의견선도성향, 선도잠재성향)과 모바일 상거래 특성(모바일 편재성, 모바일 개인화, 모바일 위치성)을 패션 수용상황에 적합한 기술수용 관점에서 관련성을 제시하여 시사점을 도출하고자 한다. 본 조사는 모바일 인터넷 서비스 및 커머스를 1회 이상 이용해 본 경험이 있는 패션 소비자 406명을 자료 분석에 사용하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 패션소비자의 유행선도력의 유행선도성향과 선도잠재성향은 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 패션소비자의 모바일 상거래 특성의 편재성은 지각된 가치와 지각된 유용성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 모바일 패션커머스에 대한 지각된 가치는 지각된 유용성과 수용태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 모바일 패션커머스에 대한 지각된 유용성은 수용태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 모바일 패션커머스에 대한 지각된 신뢰는 지각된 유용성과 수용태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 결과로 패션 소비자의 유행선도력과 모바일 상거래 특성이 패션 모바일 커머스를 확산하는 능력을 지녔음을 제시한다. 또한 기존 연구에서의 패션상품 구매의도 형성요인들과 통합할 경우, 보다 설명력 있는 확장된 혁신수용 모델이 개발될 것으로 예상된다.

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • This research will become the foundation with the measure the consumer experience, analysis and application when the fashion enterprise set up the mobile commerce marketing strategy plan in the fashion company. Also, the application of the effective mobile will be able to provide the opportunity intensifying the distribution of the fashion enterprises and marketing ability in the fashion product buying process.
  • Thus, this research tries to draw the implication which in the fashion leadership of the mobile fashion consumer(the fashion lead tendency, opinion lead tendency, lead potential tendency) and mobile commerce characteristic(mobile maldistribution, mobile personalization, mobile position) presented to the suitable characteristic of the technology acceptance and correlation for the fashion reception situation.

가설 설정

  • H 1 : The fashion leadership of the fashion consumer will have the effect to the perceived value.
  • H 10 : The fashion mobile commerce of the perceived trust will have the effect to the perceived usefulness.
  • H 11 : The fashion mobile commerce of the perceived trust will have the effect to the acceptance attitude.
  • H 2 : The fashion leadership of the fashion consumer will have the effect to the perceived usefulness.
  • H 3 : The fashion leadership of the fashion consumer will have the effect to the perceived trust.
  • H 4 : The fashion mobile commerce characteristics will have the effect to the perceived value.
  • H 5 : The fashion mobile commerce characteristics will have the effect to the perceived usefulness.
  • H 6 : The fashion mobile commerce characteristics will have the effect to the perceived trust.
  • H 7 : The fashion mobile commerce of the perceived value will have the effect to the perceived usefulness.
  • H 8 : The fashion mobile commerce of the perceived value will have the effect to the acceptance attitude.
  • H 9 : The fashion mobile commerce of the perceived usefulness will have the effect to the acceptance attitude.
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