Purpose : The purpose of this study work for the therapy and how students perceive the occupational therapist was to find out how. Method : The subjects in Busan and Kyungnam located in three two-year colleges and four-year clinical experience of two college students completed work therapeutics were...
Purpose : The purpose of this study work for the therapy and how students perceive the occupational therapist was to find out how. Method : The subjects in Busan and Kyungnam located in three two-year colleges and four-year clinical experience of two college students completed work therapeutics were expressed any research to understand the purpose of those who agreed to participate in the survey responded to the 175 people working Therapeutics two, three, four grades were included in the study. Result : 1. Education according to the image of the occupational therapist in grades four-year professional, the value and worth, the patient understand the position was higher in order. 3-year sophomore highly skilled in, the patient understand the position, sincerity was higher in order. 2. Gender occupational therapist who specializes in images for men, the value and worth, high practician was higher in women who were professional, the value and worth, helfer as high. 3. Theory of motivation based on the value of occupational therapists and rewarding images aptitude and interest, high practician, attractive, intellectual was in order. Entrance examination scores as a professional party, value & worth, abuse of authority ceremony was in order. 4. Image by Place of Practice Rehabilitation Hospital occupational therapist who specializes in, high practician, intellectual was in order. Care in the hospital and rewarding value, the professional character, high practician was in order. Hospital and rewarding the value, who specializes in, hepfer was in order. University Hospital who specializes in, the value and worth, Attractive was in order. Conclusion : It had revealed that occupational image perception of occupational therapy student was positive.
Purpose : The purpose of this study work for the therapy and how students perceive the occupational therapist was to find out how. Method : The subjects in Busan and Kyungnam located in three two-year colleges and four-year clinical experience of two college students completed work therapeutics were expressed any research to understand the purpose of those who agreed to participate in the survey responded to the 175 people working Therapeutics two, three, four grades were included in the study. Result : 1. Education according to the image of the occupational therapist in grades four-year professional, the value and worth, the patient understand the position was higher in order. 3-year sophomore highly skilled in, the patient understand the position, sincerity was higher in order. 2. Gender occupational therapist who specializes in images for men, the value and worth, high practician was higher in women who were professional, the value and worth, helfer as high. 3. Theory of motivation based on the value of occupational therapists and rewarding images aptitude and interest, high practician, attractive, intellectual was in order. Entrance examination scores as a professional party, value & worth, abuse of authority ceremony was in order. 4. Image by Place of Practice Rehabilitation Hospital occupational therapist who specializes in, high practician, intellectual was in order. Care in the hospital and rewarding value, the professional character, high practician was in order. Hospital and rewarding the value, who specializes in, hepfer was in order. University Hospital who specializes in, the value and worth, Attractive was in order. Conclusion : It had revealed that occupational image perception of occupational therapy student was positive.
그러나 이미 형성된 이미지는 쉽게 바꿀 수 없고 작업치료사에 대한 긍정적인 이미지는 스스로 만들어 나가야한다. 작업치료에 대한 수요 및 공급이 양적으로 증가하고 있는 현 시점에서 작업 치료사 관련 연구 중 작업치료사의 이미지에 관한 연구는 찾아보기가 어려우므로 본 연구에서는 작업치료사가 되기 위해 준비하고 있는 작업치료과 학생들이 의료 현장에 있는 작업치료사에 대해 어떻게 지각하고 있는지에 대해 알아보고, 작업치료사에 대한 긍정적인 이미지 형성을 위해 필요한 요인들을 알아보고자 한다.
가설 설정
1) 가설 : 작업치료과 학생은 작업치료사에 대한 이미지가 긍정적일 것이다.
2) 가설 : 작업치료과 학생의 학년이 높을수록 작업치료사에 대한 이미지가 더 긍정적일 것이다.
제안 방법
설문 내용은 서은희(2005)의 간호·보건계열 대학생이 지각하는 간호사 이미지에 대한 연구에서 사용된 설문 문항을 수정, 보완하여 구성하였다.
본 연구의 자료수집 기간은 2013년 8월 1일부터 8월 30일까지였다. 자료 수집은 4개 학교 4명의 교수의 협조를 구한 후 각 학교별로 질문지를 배부하여 기록하게 한 다음 회수하였다. 총 320부를 배부하여 240부가 회수되었으며 이 중 자료처리에 부적합한 65부를 제외한 175부를 최종 분석에 이용하였다.
대상 데이터
대상자는 부산, 경남에 소재한 3년제 2개의 대학과 4년제 2개의 대학의 임상실습을 다녀온 작업치료학과 학생을 임의표출 하였으며, 연구목적을 이해하고 참여에 동의한 자로 설문조사에 응한 175명의 작업치료학과 2, 3, 4학년을 대상으로 하였다.
본 연구의 목적은 작업치료학을 전공하는 학생들의 작업치료이미지를 알아보기 위함이다. 이를 위해 부산, 경남 지역 소재 4개 대학 작업치료과 학생을 대상으로 작업치료 이미지를 알아보았다. 본 연구 결론은 다음과 같다.
자료 수집은 4개 학교 4명의 교수의 협조를 구한 후 각 학교별로 질문지를 배부하여 기록하게 한 다음 회수하였다. 총 320부를 배부하여 240부가 회수되었으며 이 중 자료처리에 부적합한 65부를 제외한 175부를 최종 분석에 이용하였다.
데이터처리
0 version을 이용하여 다음과 같이 분석하였다. 작업치료학과 학생의 일반적 특성 및 연구 변수는 일원배치 분산분석 및 빈도분석을 사용하여 분석하였다. 유의수준은 α=0.
성능/효과
1) 작업치료학과 학생들의 작업치료 이미지 인식은 긍정적인 것으로 나타났다
2) 학력에 따른 작업치료사 이미지를 보아 모든 학년에서 공통적으로 전문가, 환자입장이해, 가치&보람이 높았으며, 사회적 인정, 병원정책결정참여가 공통적으로 낮은 점수를 보였다.
3) 성별에 따른 작업치료사 이미지를 보아 남성과 여성 공통적으로 전문가, 가치&보람이 높았으며, 사회적 인정, 독자적 치료, 정적이 공통적으로 낮은 점수를 보였다.
4) 전공 선택 동기에 따른 작업치료사 이미지를 보아 공통적으로 가치&보람, 전문자가 높았으며, 사회적 인정, 독자적 치료, 정적, 병원정책결정참여가 공통적으로 낮은 점수를 보였다.
5) 실습지에 따른 작업치료사 이미지를 보아 공통적으로 전문자, 고도숙련가가 높았으며, 사회적 인정, 병원정책결정참여가 공통적으로 낮은 점수를 보였다.
후속연구
향후 지역을 확대하여 전국 여러 곳의 대학을 대상으로 하는 연구와 임상 작업치료사를 대상으로 이루어지는 후속, 반복연구가 요구되어 진다. 또한, 작업치료학과 대학생들의 임상실습 전 후 작업치료사 이미지에 긍정적, 부정적 이미지 형성에 영향을 주는 요인에 대한 후속연구가 필요하다고 본다.
본 연구의 제한점은 자료수집에 있어서 부산 및 경남에 소재한 3년제 2개 대학과 4년제 2개 대학의 작업치료학과 학생들을 대상으로 조사하였기 때문에, 본 연구의 결과를 일반화 하여 확대 해석하기에는 부족한 점이 있으며, 연구를 진행하는 중 작업치료사나 작업치료학과 학생을 대상으로 한 이미지에 관한 논문이 전혀 없어서, 비교 고찰하는데 제한이 있었다. 향후 지역을 확대하여 전국 여러 곳의 대학을 대상으로 하는 연구와 임상 작업치료사를 대상으로 이루어지는 후속, 반복연구가 요구되어 진다. 또한, 작업치료학과 대학생들의 임상실습 전 후 작업치료사 이미지에 긍정적, 부정적 이미지 형성에 영향을 주는 요인에 대한 후속연구가 필요하다고 본다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
작업치료사의 역할은?
작업치료는 전문가인 작업치료사가 철학적 배경과 이론적 배경을 토대로 임상에 적용시키는 응용과학(Creek, 1990)이고, 신체적, 정신적, 그리고 발달과정에서 어떠한 이유로 기능이 저하된 사람에게 의미 있는 치료적 활동(작업)을 통해 최대한 독립적으로 일상생활을 수행하고 능동적으로 사회생활에 참여함으로써 행복한 삶을 영위할 수 있도록 치료, 교육하는 보건의료의 한 전문분야이다. 작업치료사는 보건의료 전문인으로써 대상자의 신체적, 정신적 그리고 발달과정에서 어떠한 이유로 기능이 저하된 사람에게 의미 있는 치료적 활동을 통해 최대한 독립적으로 일상생활을 수행하고 능동적으로 사회생활에 참여함으로써 행복한 삶을 영위할 수 있도록 치료, 교육하는 역할을 하고 있으며(양영애 등, 2007), 의료재활과 사회재활에 있어서 선진국 사회변화에서 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐 아니라 국민보건의료 서비스의 질을 높이는데 중요한 역할을 담당하고 있다(정원미 등, 2000).
작업치료는 어떤 분야인가?
작업치료는 전문가인 작업치료사가 철학적 배경과 이론적 배경을 토대로 임상에 적용시키는 응용과학(Creek, 1990)이고, 신체적, 정신적, 그리고 발달과정에서 어떠한 이유로 기능이 저하된 사람에게 의미 있는 치료적 활동(작업)을 통해 최대한 독립적으로 일상생활을 수행하고 능동적으로 사회생활에 참여함으로써 행복한 삶을 영위할 수 있도록 치료, 교육하는 보건의료의 한 전문분야이다. 작업치료사는 보건의료 전문인으로써 대상자의 신체적, 정신적 그리고 발달과정에서 어떠한 이유로 기능이 저하된 사람에게 의미 있는 치료적 활동을 통해 최대한 독립적으로 일상생활을 수행하고 능동적으로 사회생활에 참여함으로써 행복한 삶을 영위할 수 있도록 치료, 교육하는 역할을 하고 있으며(양영애 등, 2007), 의료재활과 사회재활에 있어서 선진국 사회변화에서 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐 아니라 국민보건의료 서비스의 질을 높이는데 중요한 역할을 담당하고 있다(정원미 등, 2000).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.