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도로교통소음이 도시환경에 미치는 영향: 토지피복을 중심으로
Road traffic noise and its impacts on land use and land cover of an urbanized area 원문보기

한국지역지리학회지 = Journal of the Korean Association of Regional Geographers, v.19 no.3, 2013년, pp.541 - 550  

김민호 (상명대학교 지리학과)

초록
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인간이 원치 않는 소리로 정의되는 소음은 크게 직장소음과 환경소음으로 구분될 수 있다. 직장소음은 산업활동이 이루어지는 작업장 내에서 주로 발생하나, 환경소음은 교통, 건설현장, 심지어 이웃에 의해 발생한다. 도로교통소음은 환경소음을 배출하는 주요한 요인으로 인식되고 있고 도시지역에 부정적인 영향을 미치는 것으로 알려져 있다. 이를 고려하여, 본 연구는 미국 조지아주의 풀턴 카운티를 대상으로 토지이용별 도로교통소음의 영향을 분석하였다. 이를 위해 미국 연방 도로관리국의 소음전파모델인 교통소음모델(Traffic Noise Model)에 기반한 주 야간 소음지도를 제작하였다. 연구지역의 도로교통소음의 정도를 파악하기 위해 3단계로 구성된 토지피복 유형 자료에 각 소음지도를 중첩하여 각 토지피복 유형별 소음도를 분석하였다. 본 연구를 통해 연구지역 내 많은 필지와 건물이 허용치를 초과하는 소음에 노출된 것을 확인하였다. 특히 도로교통소음의 영향을 많이 받는 주거지역의 소음도를 줄이기 위한 방안이 마련되어야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Noise is defined to be unwanted (or undesirable) sounds, and it can be subdivided into occupational and environmental noises. The occupational noise is largely emitted from workplaces, but the environmental noise is produced from various sources such as transportation, construction, and even neighbo...

주제어

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문제 정의

  • This research aims at examining how severe the effects of road traffic noise on land use and land cover (LULC) types of Fulton County, Georgia, United States. This study is anticipated to facilitate the interpretation and identification of potential characterizations of site-specific noise impacts in an urban area, based on LULC types.
  • Regarding Type II and III classes, zonal analysis was applied to derive descriptive statistics of noise levels for each parcel and building, and spatial join was utilized to associate noise statistics with individual parcels and buildings. This research conducted the exposure assessment of LULC, land parcels and building units against daytime and nighttime road traffic noise levels. In addition, the guideline values of WHO (Berglund et al.
  • This research estimated the average noise levels of LULC types that were derived with 2006 NLCD data. According to the estimation, the average noise levels of urban and barren land areas exceeded the county average, i.
  • This research aims at examining how severe the effects of road traffic noise on land use and land cover (LULC) types of Fulton County, Georgia, United States. This study is anticipated to facilitate the interpretation and identification of potential characterizations of site-specific noise impacts in an urban area, based on LULC types.
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