스마트교육에서 디지털교과서의 역할은 학습자와 대면하는 교육미디어로써 그 중요성은 재론의 여지없다. 이러한 디지털교과서는 학습자의 편의와 더불어 교수자, 콘텐츠 제작자, 유통업자를 위하여 표준화되어야 활성화되고 산업화될 수 있다. 본 연구에서는 다음과 같은 3가지 목표를 지향하는 디지털교과서 표준화 방안을 모색한다. (1) 디지털교과서는 온-오프 수업을 모두 지원하는 혼합학습 매체의 역할을 해야 하며, 특별한 전용뷰어 없이 표준을 준수하는 모든 EPUB뷰어에서 실행가능 해야 하며, 기존의 이러닝 학습 콘텐츠와 학습관리시스템를 활용할 수 있도록 하며, 디지털 교과서를 사용하는 학습자의 정보를 추적 관리할 수 있는 트랙킹기능이 있으면서도, 오프라인 동안의 정보를 축적하여 서버와 통신할 수 있는 기능도 필요하다. 디지털교과서의 표준으로서 EPUB을 고려하는 이유는 디지털교과서가 책의 형태를 가져야 하는데 이를 위해서 따로 표준을 정할 필요가 없으며, EPUB 표준을 채택함으로써 풍부한 콘텐츠, 유통구조, 산업기반을 활용할 수 있기 때문이다. (2) 디지털교과서는 오픈소스를 적극 활용하여 저비용으로 현재 사용가능한 서비스를 구성하여 표준과 더불어 실제 실행 가능한 프로그램으로 제시되어야 하며, 관련 학습 콘텐츠가 오픈마켓의 형태로 운영될 수 있어야 한다. (3) 디지털교과서는 학습자에게 적절한 학습 피드백을 제공하기 위하여 모든 학습활동 정보를 축적하고 관리될 수 있는 인프라를 표준에 따라 구축하여 교육 빅데이터 처리의 기반을 제공하여야 한다. 이북 표준인 EPUB 3.0을 기반으로 하는 오픈 디지털교과서는 (1) 학습활동 정보를 기록하고 (2) 이 학습활동 지원을 위한 서버와 통신하여야 한다. 현재 표준으로 정해져 있지 않은 이북의 기록과 통신 기능을 EPUB 3.0의 JavaScript로 구현하여 현재 EPUB 3.0 뷰어에서도 활용하면서 이를 차세대 이북 표준 또는 교육을 위한 이북 표준(EPUB 3.0 for education)으로 제안하여 향후 제정된 표준 이북 뷰어에서는 JavaScript없이도 처리되도록 하는 전략이 필요하다. 향후 연구는 제안한 오픈 디지털교과서 표준에 의한 오픈소스 프로그램을 개발하고, 개발된 오픈 디지털교과서의 학습활동정보를 활용한 새로운 교육서비스 방안(교육 빅데이터 활용방안 포함)을 제시하는 것이다.
스마트교육에서 디지털교과서의 역할은 학습자와 대면하는 교육미디어로써 그 중요성은 재론의 여지없다. 이러한 디지털교과서는 학습자의 편의와 더불어 교수자, 콘텐츠 제작자, 유통업자를 위하여 표준화되어야 활성화되고 산업화될 수 있다. 본 연구에서는 다음과 같은 3가지 목표를 지향하는 디지털교과서 표준화 방안을 모색한다. (1) 디지털교과서는 온-오프 수업을 모두 지원하는 혼합학습 매체의 역할을 해야 하며, 특별한 전용뷰어 없이 표준을 준수하는 모든 EPUB 뷰어에서 실행가능 해야 하며, 기존의 이러닝 학습 콘텐츠와 학습관리시스템를 활용할 수 있도록 하며, 디지털 교과서를 사용하는 학습자의 정보를 추적 관리할 수 있는 트랙킹기능이 있으면서도, 오프라인 동안의 정보를 축적하여 서버와 통신할 수 있는 기능도 필요하다. 디지털교과서의 표준으로서 EPUB을 고려하는 이유는 디지털교과서가 책의 형태를 가져야 하는데 이를 위해서 따로 표준을 정할 필요가 없으며, EPUB 표준을 채택함으로써 풍부한 콘텐츠, 유통구조, 산업기반을 활용할 수 있기 때문이다. (2) 디지털교과서는 오픈소스를 적극 활용하여 저비용으로 현재 사용가능한 서비스를 구성하여 표준과 더불어 실제 실행 가능한 프로그램으로 제시되어야 하며, 관련 학습 콘텐츠가 오픈마켓의 형태로 운영될 수 있어야 한다. (3) 디지털교과서는 학습자에게 적절한 학습 피드백을 제공하기 위하여 모든 학습활동 정보를 축적하고 관리될 수 있는 인프라를 표준에 따라 구축하여 교육 빅데이터 처리의 기반을 제공하여야 한다. 이북 표준인 EPUB 3.0을 기반으로 하는 오픈 디지털교과서는 (1) 학습활동 정보를 기록하고 (2) 이 학습활동 지원을 위한 서버와 통신하여야 한다. 현재 표준으로 정해져 있지 않은 이북의 기록과 통신 기능을 EPUB 3.0의 JavaScript로 구현하여 현재 EPUB 3.0 뷰어에서도 활용하면서 이를 차세대 이북 표준 또는 교육을 위한 이북 표준(EPUB 3.0 for education)으로 제안하여 향후 제정된 표준 이북 뷰어에서는 JavaScript없이도 처리되도록 하는 전략이 필요하다. 향후 연구는 제안한 오픈 디지털교과서 표준에 의한 오픈소스 프로그램을 개발하고, 개발된 오픈 디지털교과서의 학습활동정보를 활용한 새로운 교육서비스 방안(교육 빅데이터 활용방안 포함)을 제시하는 것이다.
In Smart Education, the roles of digital textbook is very important as face-to-face media to learners. The standardization of digital textbook will promote the industrialization of digital textbook for contents providers and distributers as well as learner and instructors. In this study, the followi...
In Smart Education, the roles of digital textbook is very important as face-to-face media to learners. The standardization of digital textbook will promote the industrialization of digital textbook for contents providers and distributers as well as learner and instructors. In this study, the following three objectives-oriented digital textbooks are looking for ways to standardize. (1) digital textbooks should undertake the role of the media for blended learning which supports on-off classes, should be operating on common EPUB viewer without special dedicated viewer, should utilize the existing framework of the e-learning learning contents and learning management. The reason to consider the EPUB as the standard for digital textbooks is that digital textbooks don't need to specify antoher standard for the form of books, and can take advantage od industrial base with EPUB standards-rich content and distribution structure (2) digital textbooks should provide a low-cost open market service that are currently available as the standard open software (3) To provide appropriate learning feedback information to students, digital textbooks should provide a foundation which accumulates and manages all the learning activity information according to standard infrastructure for educational Big Data processing. In this study, the digital textbook in a smart education environment was referred to open digital textbook. The components of open digital textbooks service framework are (1) digital textbook terminals such as smart pad, smart TVs, smart phones, PC, etc., (2) digital textbooks platform to show and perform digital contents on digital textbook terminals, (3) learning contents repository, which exist on the cloud, maintains accredited learning, (4) App Store providing and distributing secondary learning contents and learning tools by learning contents developing companies, and (5) LMS as a learning support/management tool which on-site class teacher use for creating classroom instruction materials. In addition, locating all of the hardware and software implement a smart education service within the cloud must have take advantage of the cloud computing for efficient management and reducing expense. The open digital textbooks of smart education is consdered as providing e-book style interface of LMS to learners. In open digital textbooks, the representation of text, image, audio, video, equations, etc. is basic function. But painting, writing, problem solving, etc are beyond the capabilities of a simple e-book. The Communication of teacher-to-student, learner-to-learnert, tems-to-team is required by using the open digital textbook. To represent student demographics, portfolio information, and class information, the standard used in e-learning is desirable. To process learner tracking information about the activities of the learner for LMS(Learning Management System), open digital textbook must have the recording function and the commnincating function with LMS. DRM is a function for protecting various copyright. Currently DRMs of e-boook are controlled by the corresponding book viewer. If open digital textbook admitt DRM that is used in a variety of different DRM standards of various e-book viewer, the implementation of redundant features can be avoided. Security/privacy functions are required to protect information about the study or instruction from a third party UDL (Universal Design for Learning) is learning support function for those with disabilities have difficulty in learning courses. The open digital textbook, which is based on E-book standard EPUB 3.0, must (1) record the learning activity log information, and (2) communicate with the server to support the learning activity. While the recording function and the communication function, which is not determined on current standards, is implemented as a JavaScript and is utilized in the current EPUB 3.0 viewer, ths strategy of proposing such recording and communication functions as th
In Smart Education, the roles of digital textbook is very important as face-to-face media to learners. The standardization of digital textbook will promote the industrialization of digital textbook for contents providers and distributers as well as learner and instructors. In this study, the following three objectives-oriented digital textbooks are looking for ways to standardize. (1) digital textbooks should undertake the role of the media for blended learning which supports on-off classes, should be operating on common EPUB viewer without special dedicated viewer, should utilize the existing framework of the e-learning learning contents and learning management. The reason to consider the EPUB as the standard for digital textbooks is that digital textbooks don't need to specify antoher standard for the form of books, and can take advantage od industrial base with EPUB standards-rich content and distribution structure (2) digital textbooks should provide a low-cost open market service that are currently available as the standard open software (3) To provide appropriate learning feedback information to students, digital textbooks should provide a foundation which accumulates and manages all the learning activity information according to standard infrastructure for educational Big Data processing. In this study, the digital textbook in a smart education environment was referred to open digital textbook. The components of open digital textbooks service framework are (1) digital textbook terminals such as smart pad, smart TVs, smart phones, PC, etc., (2) digital textbooks platform to show and perform digital contents on digital textbook terminals, (3) learning contents repository, which exist on the cloud, maintains accredited learning, (4) App Store providing and distributing secondary learning contents and learning tools by learning contents developing companies, and (5) LMS as a learning support/management tool which on-site class teacher use for creating classroom instruction materials. In addition, locating all of the hardware and software implement a smart education service within the cloud must have take advantage of the cloud computing for efficient management and reducing expense. The open digital textbooks of smart education is consdered as providing e-book style interface of LMS to learners. In open digital textbooks, the representation of text, image, audio, video, equations, etc. is basic function. But painting, writing, problem solving, etc are beyond the capabilities of a simple e-book. The Communication of teacher-to-student, learner-to-learnert, tems-to-team is required by using the open digital textbook. To represent student demographics, portfolio information, and class information, the standard used in e-learning is desirable. To process learner tracking information about the activities of the learner for LMS(Learning Management System), open digital textbook must have the recording function and the commnincating function with LMS. DRM is a function for protecting various copyright. Currently DRMs of e-boook are controlled by the corresponding book viewer. If open digital textbook admitt DRM that is used in a variety of different DRM standards of various e-book viewer, the implementation of redundant features can be avoided. Security/privacy functions are required to protect information about the study or instruction from a third party UDL (Universal Design for Learning) is learning support function for those with disabilities have difficulty in learning courses. The open digital textbook, which is based on E-book standard EPUB 3.0, must (1) record the learning activity log information, and (2) communicate with the server to support the learning activity. While the recording function and the communication function, which is not determined on current standards, is implemented as a JavaScript and is utilized in the current EPUB 3.0 viewer, ths strategy of proposing such recording and communication functions as th
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구에서 제안하는 또 다른 디지털교과서의 표준으로써 오픈 디지털교과서는 특정 이북 뷰어에 종속되지 않으면서도 모든 이북 뷰어에서 사용가능하며, 특정 유통체제에 종속되지 않으면서도 모든 유통체제에서 사용가능 하도록 하는 것을 목적으로 한다.
본 연구에서는 스마트교육 환경하에서 사용될 수 있는 하나의 방안으로써 오픈 디지털교과서 서비스 프레임워크를 상정하고, 오픈 디지털교과서의 기능과 구현방안을 논의하였다.
제안 방법
이러한 디지털교과서에는 다양한 형태가 가능하지만 본 연구에서는 책의 형태를 유지하면서도 다양한 학습기능을 유지한다는 측면에서 이북과 이러닝을 결합한다는 기본적인 개념을 기반으로 한다. 이러한 결합은 온라인 위주의 이러닝을 기반으로 할 수 있는 디지털교과서에 비하여 오프라인을 전제로 한 이북이 오프라인적으로 상대적인 장점을 가지고 있으며, 온라인 위주의 이러닝을 기반으로 할 수 있는 디지털교과서가 책과 같은 사용자 인터페이스를 유지하기 위하여 어떤 방식으로든지 책의 구조를 재정의해야 한다는 점에 있어서 기본적으로 표준화된 책의 구조를 사용하고, 이미 다양한 이북 뷰어가 존재한다는 장점이 있다.
성능/효과
개인화된 모바일 기기는 기존의 교실이나 가정에서의 PC환경과는 상상이상으로 완연히 다른 변화를 초래하였다. 충분한 처리속도와 통신기능을 가진, 쉽게 휴대가능하고 충분한 화면 크기, 그리고 쉬운 사용자 인터페이스를 가진 개인화 모바일 기기는 책과 노트, 그리고 PC를 대신하여 어디서나 하나만의 학습도구를 사용할 수 있게 함으로써 교실 수업과 온라인 교육의 구별을 없애고 완전히 새로운 학습자 교육환경을 제공하게 되었다. 이러한 학습자 교육환경은 다양한 학습 콘텐츠를 제공하고 학습자의 학습활동정보를 수집하고 분석하여 피드백할 수 있는, 상상가능한 다양한 교육방법의 아이디어를 실현할 수 있는 기본적인 바탕이 된다.
후속연구
본 연구의 향후 연구는 제안한 오픈 디지털교과서 표준에 의한 오픈소스 프로그램 개발하고, 개발된 오픈 디지털교과서의 학습활동자료를 활용한 새로운 교육서비스 방안(교육 빅데이터 활용 방안 포함)을 제시하고(Bienkowski, 2012; Chung, 2012; Chung, 2005) 나아가 오픈 디지털교과서 기능을 활용한 디지털교과서의 인텔리전트 에이전트화 연구가 필요하다(Jovanovic, 2007; Han, 2000; Lee, 2004)
이 연구에서는 현재 표준으로 정해져 있지 않은 이북의 기록과 통신 기능을 EPUB 3.0의 JavaScript로 구현하여 현재 EPUB 3.0 뷰어에서도 활용하면서도, 이를 차세대 이북 표준 또는 교육을 위한 이북 표준(EPUB 3.0 for education)으로 제안하여 향후 제정된 표준 이북 뷰어에서는 JavaScript없이도 처리되도록 하는 전략이 필요하다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
스마트교육이란 무엇인가요?
스마트교육은 스마트기술에 기반한 교육서비스로써 스마트기술은 이동성과 지능화로 특징지을 수 있으며, 이동성은 개인화된 모바일 기기와 고속 통신기술, 클라우드 컴퓨팅 기술을 기반으로 확보된 특징이며, 지능화는 대규모 자료를 수집, 분석할 수 있는 빅데이터 기술을 기반으로 한 특징이다.
기존 디지털교과서의 표준은 어떻게 되는가?
디지털교과서는 온-오프 수업을 모두 지원하는 혼합학습 매체의 역할을 해야 하며, 특별한 전용뷰어 없이 표준을 준수하는 모든 EPUB 뷰어에서 실행가능 해야 하며, 기존의 이러닝 학습 콘텐츠와 LMS을 활용할 수 있도록 하며, 디지털교과서를 시용하는 학습자의 정보를 추적 관리할 수 있는 트랙킹(tracking)기능이 있으면서도, 오프라인 동안의 정보를 축적하여 연결할 수 있는 기능도 필요하다. 이렇게 기존 표준에 기반을 두면서도 기존 표준의 확장과 필요한 새로운 표준을 제안함으로써 향후 교육을 이한 이북 표준(EPUB for education)과 같은 국제적 표준으로 발전시키기 위한 노력이 필요하며, 이와 더불어 디지털교과서의 표준으로서 EPUB을 고려하는 이유는 디지털교과서는 책의 형태를 가져야 하는데 이를 위해서 따로 표준을 정할 필요가 없으며, EPUB 표준을 채택함으로써 풍부한 콘텐츠, 유통구조, 산업기반을 활용할 수 있기 때문이다.
스마트기술의 특징은 무엇인가요?
스마트교육은 스마트기술에 기반한 교육서비스로써 스마트기술은 이동성과 지능화로 특징지을 수 있으며, 이동성은 개인화된 모바일 기기와 고속 통신기술, 클라우드 컴퓨팅 기술을 기반으로 확보된 특징이며, 지능화는 대규모 자료를 수집, 분석할 수 있는 빅데이터 기술을 기반으로 한 특징이다.
참고문헌 (11)
Bienkowski, M., M. Feng, and B. Means, US Department of Education Featured Report : Enhancing Teaching and Learning through Educational Data Mining and Learning Analytics, 2012.
Chung, J., "The Statistical Approach-based Intelligent Education Support System," Journal of Intelligence and Information Systems, Vol.18 No.1(2012), 109-123.
Chung, N., "A Study on the e-Learning Communities Interaction Under the CSCL by Using Network Mining," Journal of Intelligence and Information Systems, Vol.11 No.2(2005), 19-29.
Jovanovic, J., C. Knight, D. Gasevic, and G. Richards, "Ontologies for Effective Use of Context in e-Learning Settings," Educational Technology and Society, Vol.10, No.3(2007), 47-59.
Jung, E., S. Han, and C. Park, "Authoring Tool for Digital textbook Instructional Design," Proceedings of 2011 Spring Conference of Korea Institute of Information and Communication Engineering, 2011.
Han, S., Kim, S., and Jo, K., "Diagnosis and Scheduling Agent Systems for Collaborative Learning," Journal of Intelligence and Information Systems, Vol.6 No.1(2000), 83-96.
Lee, J., "A Agent Application Framework for Applications based on the Semantic Web," Journal of Intelligence and Information Systems, Vol.10 No.3(2004), 91-103.
Manyika, J., J. Manyika, M. Chui, B. Brown, J. Bughin, R. Dobbs, C. Roxburgh, and A. H. Byers, Big Data : The next frontier for innovation, competition, and productivity, McKinsey Global Institute, 2011.
MEST(Ministry of Education and Science Technology), Strategy of Smart Eduaction, News Releasw, 2011. 6. 29.
Park, C., E. Jung, M. Oh, S. Lee, H. Kim, H. Lee, G. Hur, and M. Moon, Study on the Standardization Strategy for Adaptive Services of Digital Textbook (Future Textbook-Smart Book), KERIS Research Report, KR 2011-11, 2011.
Park, Choong-Shik, Imaging the Future textbook: Smart Book : Beyond the Apple iBooks, Korea Education and Research Information Service, Education Wensday Forum 73th. Available at http://www.kocw.net/home/special/new-Special/forumList.do?kemId297260# (Accessed 18 June, 2013).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.