최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한지역사회영양학회지 = Korean journal of community nutrition, v.18 no.4, 2013년, pp.333 - 343
김정옥 (무주중학교) , 김영남 (한국교원대학교 가정교육과)
It is important to prepare and execute the menu plan for proper and balanced intake of nutrients in the adolescence. This study investigated the new approach for planning menu by ordinary meal pattern based on cooked foods groups. The amounts of cooked foods in the menu plan assumed to be single ser...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
식생활과 관련된 청소년기의 문제로 무엇이 보고되고 있는가? | 청소년기는 정신적·심리적 성숙과 함께 신체발육이 왕성하게 진행되는 시기이기 때문에 영양소 필요량이 생애주기 어느 때 보다도 많은 시기로(Lee 등 2009) 이 시기의 올바른 식생활은 매우 중요하다. 이 시기의 식생활 관련 문제로 아침 결식, 편식, 빈번한 패스트푸드 섭취, 탄수화물 위주의 간식 섭취, 운동부족 등으로 인한 영양결핍 및 영양과잉 문제가 심각하게 보고되고 있다(Ministry of Health and Welfare & Korea Center for Disease Control and Prevention 2010). 또한 청소년건강행태온라인조사 통계(Ministry of Education, Science and Technology 2011)에 의하면 일주일에 3일 이상 라면을 먹는 학생이 23. | |
식사구성안이란? | 영양적으로 만족할 만한 식사를 제공할 수 있는 식단 구성을 위하여 고안된 것으로 식사구성안이 있다. 식사구성안이란 권장식사패턴을 활용하여 식단을 구성하는 방안이며, 권장식사패턴이라 함은 남녀 연령군별로 식품군별 섭취횟수(1인 1회 분량의 배수)를 제시해 놓은 것이다. 그러나 식사구성안의 식품군은 음식 대신 음식을 조리하는데 필요한 식품 재료에 따라 곡류, 고기·생선·달걀·콩류, 채소류, 과일류, 우유·유제품류, 유지·당류로 구분하고 있는데, 식단은 식품이 아닌 음식으로 작성하기 때문에 현재의 식사구성안을 활용하는 식단작성 방법은 조리 경험이 부족하고, 식품의 종류, 음식의 종류, 음식 재료의 구성과 배합 비율, 1인 1회 분량의 양적 개념에 대한 이해가 부족한 중학생은 물론이고, 가정과 교사, 전업 주부마저도 활용상의 어려움을 호소하고 있다(Kim 등 2005; Park & Kim 2005; Kim 등 2011). | |
균형 잡힌 식사란? | 식사는 사람의 건강을 좌우하는 주요 요인으로 건강을 위해서는 균형 잡힌 음식의 섭취가 이루어져야 한다. 균형 잡힌 식사는 기호와 식욕에 의해서 이루어지는 것이 아니라 올바른 영양지식을 바탕으로 모든 필수 영양소를 적정량 섭취하는 것이다(Hur & Moon 2001). 청소년기는 정신적·심리적 성숙과 함께 신체발육이 왕성하게 진행되는 시기이기 때문에 영양소 필요량이 생애주기 어느 때 보다도 많은 시기로(Lee 등 2009) 이 시기의 올바른 식생활은 매우 중요하다. |
Bae YJ, Lee JC, Kim MH (2007): Nutritional status and dietary quality of college students by residing types in Samcheok. J Korean Diet Assoc 13(4): 311-330
Choi HM, Park YS (2001): (21st Century) Meal management. Kyomunsa, Seoul, pp.113-128
Choi YH, Oh CG, Lee YS, Lee HW, Chun HJ, Ryew SH, Park MK, Sung EJ (2010): Middle school technology home economics 1. Chunjaekyoyuk, Seoul, pp.70-73
Gibson R (1990): Evaluation of nutrient intake data. In: Principles of nutritional assessment, Oxford University Press, New York Oxford, pp.143-145
Hwang IH (2001): Recognition and application of middle school students on food & nutrition unit of the home economics. Dissertation, Chungbuk National University, pp.26-68
Jo JS (2013): Development of a questionnaire for dietary habit survey of Korean adults. Dissertation, Chungbuk National University, pp.16-18
Kang IH, Lee KB (1984): Korean food culture. Samyongsa, Seoul, pp.44-49
Kang SE, Kim KA (1973): Determination of portion of one serving for Korean daily dishes. Res Food Nutr 3: 13-31
Kim BR, Kim YM (2005): Evaluation of food intake and diet quality in high school students. J Korean Home Economics Assoc 17(3): 83-96
Kim EJ (2006): Study on recognition and utilization of food and nutrition section in technology and home economics classes of middle school students in Seoul and rural areas. Dissertation, Dongguk University, pp.14-59
Kim SY (2007): A study on recognition, applicability, class satisfaction, and needs about food and nutrition unit of technology.home economics subject by middle school students in Gyeonggi area. Dissertation, Dongguk University, pp.16-53
Kim SY, Lee SL (2007): A study on the recognition with respect to the food and nutrition section of the Technology and Home Economics curriculum of middle school students in Gyeonggi province. J Korean Home Economics Assoc 19(4): 1-15
Lee YS, Im HS, Ahn HS, Chang NS (2009): Nutrition in the life cycle. Kyomunsa, Seoul, pp.5-10
Ministry of Education, Science and Technology, Ministry of Health and Welfare, Korea Centers for Disease Control & Prevention (2011): Korean youth' risk behavior web study. Available from http://yhs.cdc.go.kr [cited 2012 May 11]
Ministry of Health and Welfare, Korea Centers for Disease Control & Prevention (2010): 2009 Korean national health and nutrition examination survey. Available from http://knhanes.cdc.go.kr [cited 2012 September 5]
Ministry of Health & Welfare, The Korean Nutrition Society, Korean Food & Drug Administration (2010): Dietary reference intakes for Koreans, First revision. The Korean Nutrition Society, Seoul, pp.xxiii-xxix
Park HR (2009): Development of a learning - teaching course for the unit of 'dietary lif' eaimed for the teaching efficiency in the subject of technology & home economics in middle School - development of a learning and teaching course connected with cooking practice by appling project learning model. Dissertation, Kangwon National University, pp. 17-21
Park MJ, Kim YN (2005): A study of textbook contents analysis and students' understanding on the Korean recommended dietary allowance and food guide in middle school home economics education. J Korean Home Economics Assoc 17(2): 113-128
Song HJ (2005): A study on the food and nutrition section of home economics in the high school students. Dissertation, Kyunghee University, pp.12-56
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.