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온라인 게임의 고객 유형 별 이탈 요인 : 신규 고객과 기존 고객을 중심으로
The Drivers of Customer Defection in Online Games across Customer Types : Evidence from Novice and Experienced Customers 원문보기

한국경영과학회지 = Journal of the Korean Operations Research and Management Science Society, v.39 no.4, 2014년, pp.115 - 136  

손정민 (연세대학교 경영대학) ,  조우용 (연세대학교 경영대학) ,  최정혜 (연세대학교 경영대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The game industry has grown steadily and the online game has become one of the most attractive game segments for its remarkable growth. Customer management in the online game industry, however, has received little attention from the academic field. The purpose of this study is to analyze the drivers...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
게임 산업의 주요 분야로 오늘날 핵심 산업으로 자리잡은 것은? 온라인 게임은 오늘날 핵심 산업으로 자리 잡은 게임 산업의 주요 분야로 최근 지속적인 성장을 통해 게임 산업 전반의 발전을 이끌고 있다[5]. 2012년 기준으로 전 세계 게임 산업 매출은 약 600억 달러에 이르는 것으로 추정되며, 세계 게임 산업은 지속적인 성장을 거듭하여 2017년에는 약 900억 달러 규모까지 성장할 것으로 전망된다[30].
고객 유지란? 고객 유지(customer retention)란 기업이 제공하는 제품과 서비스를 고객이 지속적 혹은 반복적으로 구매 및 이용하는 것을 의미한다[16, 35]. 예를 들어, 고객이 은행에서 제공하는 금융상품에 가입하여 장기간 투자금액 및 수수료를 지급하는 것은 고객 유지에 해당한다.
온라인 게임의 수익 모형의 변화로 고객 유지 및 이탈 예상을 예측하기 어려운 이유는? 대다수 온라인 게임의 수익 모형은 과거 일정한 이용 기간에 대한 과금 방식에서 벗어나 게임 다운로드 및 이용은 무료이면서 추가적인 아이템 구매에 사용료를 부과하는 방식으로 변화하고 있다. 이러한 과금방식 하에서 고객들은 자신이 얼마나 게임을 이용 하길 원하는지 기업에 알릴 필요가 없기 때문에, 온라인 게임 제공 업자들은 ‘통신 산업’, ‘신문 산업’, ‘레저 회원권 산업’ 등과 같이 계약기간이 명확한 산업에 비해 고객의 이탈 예상 시점을 정확하게 예측하기 어려운 실정이다[16]. 이러한 이유로, 게임 산업 내 고객들의 이탈 확률을 정확하게 파악할 수 있는 모형 구축과 이를 활용한 전략적 대응으로 고객 이탈을 최소화하는 것은 게임 산업 내 많은 기업들에게 실무적인 중요성을 제공할 것으로 기대된다.
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참고문헌 (41)

  1. 박성주, "협업 필터링 기반 상품 추천에서의 평가 횟수와 성능", 한국경영과학회지, 제31권, 제2호(2006), pp.27-39. 

  2. 백승익, 송영석, "온라인 게임의 속성이 온라인 게이머들의 선호도에 미치는 영향에 대한 탐색적인 연구", 한국경영과학회지, 제29권, 제1호 (2004), pp.71-85. 

  3. 이웅규, 권정일, "온라인 게임에서의 플로우와 플로우에 영향을 미치는 요인 및 재사용의도의 관계에 대한 장르별 비교", 한국경영과학회지, 제30권, 제4호(2005), pp.131-150. 

  4. 조남재, 백승익, 류경문, "온라인 게임 충성도에 미치는 영향요인에 관한 연구", 한국경영과학회지, 제26권, 제2호(2001), pp.85-96. 

  5. 한국콘텐츠진흥원, 2013 대한민국 게임백서 요약본, 2013. 

  6. Alba, J.W. and J.W. Hutchinson, "Dimensions of Consumer Expertise," Journal of Consumer Research, Vol.13, No.4(1987), pp.411-454. 

  7. Anderson, E.W. and M.W. Sullivan, "The antecedents and consequences of customer satisfaction for firms," Marketing science, Vol.12, No.2(1993), pp.125-143. 

  8. Blattberg, R.C. and J. Deighton, "Manage Marketing by the Customer Equity Test," Harvard Business Review, Vol.74, No.4 (1996), pp.136-144. 

  9. Campbell, D. and F. Frei, "Cost structure, customer profitability, and retention implications of self-service distribution channels: Evidence from customer behavior in an online banking channel," Management Science, Vol.56, No.1(2010), pp.4-24. 

  10. Chang, C., "The Effect of the Number of Product Subcategories on Perceived Variety and Shopping Experience in an Online Store," Journal of Interactive Marketing, Vol.25, No.3(2011), pp.159-168. 

  11. Cegarra-Navarro, J.G. and F. Dewhurst, "Linking Organizational Learning and Customer Capital through an Ambidexterity Context : An Empirical Investigation in SMEs 1," The International Journal of Human Resource Management, Vol.18, No.10(2007), pp.1720-1735. 

  12. Crosby, L.A. and N. Stephens, "Effects of Relationship Marketing on Satisfaction, Retention, and Prices in the Life Insurance Industry," Journal of Marketing Research, Vol.24, No.4(1987), pp.404-411. 

  13. Davis, F.D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.3(1989), pp.319-340. 

  14. Dube, J., G.J. Hitsch, and P.E. Rossi, "State Dependence and Alternative Explanations for Consumer Inertia," The RAND Journal of Economics, Vol.41, No.3(2010), pp.417-445. 

  15. Fleming, J.H., C. Coffman, and J.K. Harter, "Manage Your Human Sigma," Harvard Business Review, Vol.83, No.7(2005), pp.106-114. 

  16. Gupta, S. and V. Zeithaml, "Customer metrics and their impact on financial performance," Marketing Science, Vol.25, No.6(2006), pp. 718-739. 

  17. Heskett, J.L., W.E. Sasser, and C.W. Hart, Service Breakthroughs-Changing the Rules of the Game, The Free Press, NewYork, 1990. 

  18. Howard, M., R. Vidgen, P. Powell, and J. Powell, "Exploring the Use of QPID : A Collaborative Study of B2B in the Automotive Industry," Omega, Vol.35, No.4(2007), pp.451-464. 

  19. Kuss, D.J., J. Louws, and R.W. Wiers, "Online Gaming Addiction? Motives Predict Addictive Play Behavior in Massively Multiplayer Online Role-Playing Games," Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, Vol.15, No.9(2012), pp.480-485. 

  20. Lattin, J.M. and L. McAlister, "Using a Variety-seeking Model to Identify Substitute and Complementary Relationships Among Competing Products," Journal of Marketing Research, Vol.22, No.3(1985), pp.330-339. 

  21. Lewis, M., "The influence of loyalty programs and short-term promotions on customer retention," Journal of Marketing Research, Vol.41, No.3(2004), pp.281-292. 

  22. Lewis, M., "Customer acquisition promotions and customer asset value," Journal of Marketing Research, Vol.43, No.2(2006), pp.195-203. 

  23. Lo, D., M. Ghosh, and F. Lafontaine, "The Incentive and Selection Roles of Sales Force Compensation Contracts," Journal of Marketing Research, Vol.48, No.4(2011), pp.781-798. 

  24. Manchanda, P., J.P. Dube, K.Y. Goh, and P.K. Chintagunta, "The Effect of Banner Advertising on Internet Purchasing," Journal of Marketing Research, Vol.43, No.1(2006), pp.98-108. 

  25. Neckerman, K.M. and R.M. Fernandez, "Keeping a Job : Network Hiring and Turnover in a Retail Bank," Research in the Sociology of Organizations, Vol.20(2003), pp.299-318. 

  26. Neslin, S., S. Gupta, W. Kamakura, J. Lu, and C. Mason, "Defection Detection : Measuring and Understanding the Predictive Accuracy of Customer Churn Models," Journal of Marketing Research, Vol.43, No.2(2006), pp.204-211. 

  27. Oliver, R., Satisfaction : A Behavioral Perspective on the Consumer, McGraw-Hill, New York, 1997. 

  28. Osborne, M., "Consumer Learning, Switching Costs, and Heterogeneity : A Structural Examination," Quantitative Marketing and Economics, Vol.9, No.1(2011), pp.25-70. 

  29. Pritchard, J.O., "A Member's Lifetime Value," Association Management, Vol.43, No.6(1991), pp.35-39. 

  30. PWC, Globlal Entertainment and Media Outlook, 2013. 

  31. Reinartz, W.J. and V. Kumar, "On the Profitability of Long-life Customers in a Noncontractual Setting: An Empirical Investigation and Implications for Marketing," The Journal of Marketing, Vol.64, No.4(2000), pp.17-35. 

  32. Rethans, A.J., J.L. Swasy, and L.J. Marks, "Effects of Television Commercial Repetition, Receiver Knowledge, and Commercial length : A Test of the Two-factor Model," Journal of Marketing Research, Vol.23, No.1 (1986), pp.50-61. 

  33. Robey, D., M.C. Boudreau, and G.M. Rose, "Information Technology and Organizational Learning : A Review and Assessment of Research," Accounting Management and Information Technologies, Vol.10, No.2(2000), pp.125-155. 

  34. Ryu, G. and L. Feick, "A Penny for Your Thoughts : Referral Reward Programs and Referral Likelihood," Journal of Marketing, Vol.71, No.1(2007), pp.84-94. 

  35. Schmitt, P., B. Skiera, and C.V. Bulte, "Referral Programs and Customer Value," Journal of Marketing, Vol.75, No.1(2011), pp.46-59. 

  36. Shin, S., S. Misra, and D. Horsky, "Disentangling Preferences and Learning in Brand Choice Models," Marketing Science, Vol.31, No.1(2012), pp.115-137. 

  37. Yee, N., "Motivations for Play in Online Games," CyberPsychology and Behavior, Vol.9, No.6(2006), pp.772-775. 

  38. Yee, N., The Proteus Effect : Behavioral Modification via Transformations of Digital Self-representation, Diss. Stanford University, 2007. 

  39. Yi, Y., "A Critical Review of Consumer Satisfaction," Review of Marketing, Vol.4, No.1(1990), pp.68-123. 

  40. Wu, C. and H.L. Chen, "Counting Your Customers : Compounding Customer's In-store Decisions, Interpurchase Time and Repurchasing Behavior," European Journal of Operational Research, Vol.127, No.1(2000), pp.109-119. 

  41. Zeithaml, V.A. and A. Parasuraman, "Service Quality," MSI Relevant Knowledge Series, 2004. 

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