한국의 2009 개정 수학과 교육과정과 미국의 수학과 교육과정 규준 CCSSM의 비교.분석 -초등학교 수와 연산 영역을 중심으로- A Comparative Analysis of the 2009 Revised Curriculum for Mathematics in Korea and the Common Core State Standard for Mathematics(CCSSM) in the U.S. -Focus on the Number and Operation Strand in Elementary School -원문보기
본 연구는 2009 개정 수학과 교육과정과 CCSSM의 초등학교 수학과 교육과정의 비교 분석을 통하여 한국과 미국의 교육과정에 대한 공통점과 차이점을 알아보고, 우리나라 초등 수학과 교육과정의 개발 방향에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 이를 위해 한국의 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국의 CCSSM에서 각각의 내용 영역명과 해당 영역의 학년 분포 및 내용 체계, 내용 규준으로 구분하여 분석하였다. 이 분석을 기반으로 첫째, CCSSM 내용 영역명에 따른 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정의 해당 내용을 분류하여 학년군별로 취합하였고, 둘째, 한국과 미국의 교육과정 내용을 주제별로 분류하여 비교하였으며, 셋째, 이 과정에서 한국과 미국의 초등 수학교육의 특징을 살펴보았다.
본 연구는 2009 개정 수학과 교육과정과 CCSSM의 초등학교 수학과 교육과정의 비교 분석을 통하여 한국과 미국의 교육과정에 대한 공통점과 차이점을 알아보고, 우리나라 초등 수학과 교육과정의 개발 방향에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 이를 위해 한국의 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국의 CCSSM에서 각각의 내용 영역명과 해당 영역의 학년 분포 및 내용 체계, 내용 규준으로 구분하여 분석하였다. 이 분석을 기반으로 첫째, CCSSM 내용 영역명에 따른 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정의 해당 내용을 분류하여 학년군별로 취합하였고, 둘째, 한국과 미국의 교육과정 내용을 주제별로 분류하여 비교하였으며, 셋째, 이 과정에서 한국과 미국의 초등 수학교육의 특징을 살펴보았다.
Curriculum for mathematic sis the system that selects and organizes the contents which have to be taught in school. Ultimately it can be the whole plan of school mathematical education. The study about curriculum for mathematics is the basic study field of the mathematical education, so curriculum-r...
Curriculum for mathematic sis the system that selects and organizes the contents which have to be taught in school. Ultimately it can be the whole plan of school mathematical education. The study about curriculum for mathematics is the basic study field of the mathematical education, so curriculum-related studies have been continuously promoted in terms of character, organization and implement of the curriculum, learning contents contained by the curriculum, the connection between school levels, and comparison and analysis of domestic and foreign curricula. Thus, this paper investigated the 2009 Revised Curriculum for Mathematics, which is the curriculum of Korea and the CCSSM which is the curriculum of the U.S. Both have been adopted in schools recently. The purpose of this study is to understand the curricula for mathematics in elementary school of Korea and the U.S. in depth and obtain the implication for the further curriculum revision, by comparing and analyzing the curricula of two countries.
Curriculum for mathematic sis the system that selects and organizes the contents which have to be taught in school. Ultimately it can be the whole plan of school mathematical education. The study about curriculum for mathematics is the basic study field of the mathematical education, so curriculum-related studies have been continuously promoted in terms of character, organization and implement of the curriculum, learning contents contained by the curriculum, the connection between school levels, and comparison and analysis of domestic and foreign curricula. Thus, this paper investigated the 2009 Revised Curriculum for Mathematics, which is the curriculum of Korea and the CCSSM which is the curriculum of the U.S. Both have been adopted in schools recently. The purpose of this study is to understand the curricula for mathematics in elementary school of Korea and the U.S. in depth and obtain the implication for the further curriculum revision, by comparing and analyzing the curricula of two countries.
반면 미국은 교육과정 개발 및 정책에 관한 의사 결정권을 주(州) 단위 또는 단위학교에 위임하는 ‘지방 분권적 교육과정’을 채택하고 있다. 즉 교육구나 단위 학교가 모든 교육과정 관련 정책을 입안하여 수행하고, 주 정부나 중앙 정부는 단지 재정적인 측면 등의 간접적인 지원 역할만을 담당한다.
수학 공통 핵심 교육과정 표준으로 마련한 CCSSM는 무엇을 제시하고 있는가?
이에 미국에서 수학에 대한 낮은 흥미와 성취도 등의 문제를 해결하기 위해 수학 공통 핵심 교육과정 표준인 CCSSM을 마련하였다. 이것은 대학 교육 및 직업 활동의 원활한 수행을 위해서 수학을 학습하는 학생들에게 핵심이 되는 학교 수학의 내용 규준을 유치원에서 고등학교까지 학교급에 따라 제시하고 있다.
수학과 교육과정은 무엇인가?
“학교 수학에서 무엇(내용)을 가르칠 것인가”라는 질문에 대한 답변은 학교에서 가르칠 내용을 선정하고 배열한 수학과 교육과정과 관련이 있다(이종학, 2013). 그리고 수학과 교육과정은 학교 수학에서 가르치고 배워야 할 내용(무엇)들을 선정하여 조직한 체계이므로, 궁극적으로 수학과 교육과정은 학교에서 수행하는 모든 수학적 활동들의 기반이 되는 학교 수학교육의 전체적인 계획이라고 할 수 있다(이종학, 2013). 이에 임현수와 강홍재(2010)는 학교 수학교육의 설계도인 수학과 교육과정에 대한 구체적인 탐색을 통해 학교수학 교육의 방향을 제시하는 것이 중요하며, 구체적 탐색의 방안으로 수학과 교육과정의 내용 및 구성에 관한 실제적이고 현장감 있는 분석이 필요하다고 주장하였다.
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