$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

아동의 자아탄력성, 어머니의 양육태도, 가족건강성이 학교생활적응에 미치는 영향
The Effects of Children's Resilience, Mothers' Parenting Style, and Family Strength on the Children's School Adjustment 원문보기

水産海洋敎育硏究 = Journal of fisheries and marine sciences education, v.26 no.1 = no.67, 2014년, pp.59 - 71  

강연진 (성북초등학교) ,  이정화 (부경대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was two folded. The first was to examine relationships among children's self-resilience, their mother's parenting style, family strength and the children's school adjustment and the second was to investigate the relative effects of the three variables on the children's scho...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 이상으로 아동의 학교적응과 주요한 관계가 있다고 밝혀진 어머니의 양육태도, 가족건강성, 자아탄력성에 관한 선행연구를 살펴보면, 각 변인들과의 관계를 부분적으로만 살펴보았을 뿐 세 변인을 모두 고려하여 영향력을 알아본 연구는 제한적이다. 그러므로 본 연구에서는 선행연구의 고찰을 통해 나타난 시사점을 참고하여 아동의 학교적응에 영향을 미치는 요소, 즉 개인 변인으로 자아탄력성과 가정변인으로 아동이 지각한 어머니의 양육태도와 가족건강성이 학교적응에 미치는 상대적인 영향력을 알아보고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
  • Choi Ok-Hee(2006)는 생태학적 변인군 중에서 아동의 학교적응에 영향을 미치는 체계는 아동 개인의 특성과 가정환경 변인 등이 포함된 미시체계 변인군이 가장 영향을 미치는 변인군이라고 한 바 있다. 그러므로 학교적응에 대한 차이는 스트레스나 어려움을 극복하고자 노력하는 측면과 관련이 있는 아동개인 및 가정의 특성에서 비롯된다고 볼 수 있으며, 이러한 관점에서 본 연구는 개인특성변인 중 자아탄력성을, 가정특성 중 모의 양육태도와 가족건강성을 살펴보고자 한다. 양육태도를 살펴봄에 있어서 모의 양육태도에 초점을 맞추는 이유는 아동의 성장과정에서 가장 많은 시간을 보내고, 직접적이고 밀접하게 상호작용하는 지원체계가 어머니이기 때문이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
학교에 적응과 부적응에 따른 아동의 상태는 어떠한가? 학교에 적응을 잘 하는 아동은 학교에 대한 감정이나 태도, 동기가 긍정적이고 대인관계, 학업 성적, 행동특성이 향상되어 청소년기와 성인기까지 성공적인 사회적응을 예측(Chae Ho-Sook, 2008; Lee Hyun-Min, 2005)할 수 있는 반면, 학교에 적응하지 못하는 아동은 낮은 자아존중감 등의 정서적인 문제와 소극적, 공격적 행동 등의 문제행동을 보인다(Heck, 1983; Park Jae-San & Moon Jae-Woo, 2006). 그러므로 아동이 학교생활을 하면서 접하게 되는 여러 가지 교육적 환경을 자신의 욕구에 맞게 변화시키거나 자신이 학교생활에 잘 적응하는 데 영향을 미치는 요소를 밝히는 연구는 의미가 있다.
학교란? 학교는 아동발달의 여러 측면에 영향을 미치는 대표적인 사회화 기관이다. 특히 과거에 가정이 담당하였던 사회화의 기능이 축소되는 현대사회에서, 사회화의 장으로서의 학교 역할은 더욱 중요한 위치를 차지하게 되었다(Kim Tae-Lyon et al.
양육 태도를 살펴봄에 있어 모의 양육태도에 초점을 맞추는 이유를 아동 성장 과정에서 가장 밀접하게 상호작용하는 지원체계를 어머니로 보기 때문인데 이러한 양육 태도는 아동에게 어떤 영향을 미치는가? 양육태도를 살펴봄에 있어서 모의 양육태도에 초점을 맞추는 이유는 아동의 성장과정에서 가장 많은 시간을 보내고, 직접적이고 밀접하게 상호작용하는 지원체계가 어머니이기 때문이다. Yates, Egeland와 Sroufe(2003)의 미네소타 부모-자녀 프로젝트(The Minnesota Parent-Child Project)에 의하면, 일관되고 지지적인 양육에 의한 인생 초기의 긍정적 적응은 아동의 적응에 강력하고도 지속적인 영향을 미친다고 확인되었다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (54)

  1. Baek, Hyun-Jeong(1991). Relationship between children's perception of economic hardship, marital conflict, parenting attachment, and children's problematic behavior, Master's thesis, The Catholic University of Korea. 

  2. Block, J. H. & Block, H.(1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W.A. Collins(Ed.), Minnesota Symposia on Child Psychology, Vol. 13(pp. 39-101), Hillsdale, NI: Erlbaum. 

  3. Block, J. & Kremen, A. M.(1996). IQ and ego-resiliency I: Conceptual and empirical connections and separates, Journal of Personality and Social Psychology, 70, 349-361. 

  4. Byun, Mee-Sun(2005). Elementary students' perception on the relation between parents' rearing attitudes and children's adjustment to school life, Master's thesis, Wonkwang University. 

  5. Chae, Ho-Sook(2008). The relationship between ego-resilience, academic failure tolerance, and school adjustment among elementary school students, Master's thesis, Ewha Womans University. 

  6. Cho, Gye-Yeun(2006). The relationship among children's ego-resiliency, psychological home environment(parenting behavior, family strengths), and children's behavior problems, Master's thesis, Kyungnam University. 

  7. Cho, Myeong-Jin(2012). Relationship between parental behavior of upbringing that children perceive and their sociality and adaptation to school life, Master's thesis, Kangwon University. 

  8. Choi, Ji-Eun & Shin, Yong-Joo(2003). A study on adolescents' level of school adjustment by their perceived relationships with parents, peer, and teachers, Journal of the Korean Home Economics Association, 41(2), 199-210. 

  9. Choi, Ok-Hee(2006). Effects of various ecological factors on school adjustment and academic achievement among first-grade children, Doctoral Dissertation, Kyonggi University. 

  10. Choi, Seon-Hee(1999). A study on healthy family factors in Korea, Doctoral Dissertation, Yonsei University. 

  11. Eo, Eun-Joo & Yoo, Young-Ju(1995). A study on the development of the scale for measuring family strengths, Journal of the Korean Home Management Association, 13(1), 145-156. 

  12. Garmezy, N. (1983). Stressors of childhood. In N. Garmezy and M. Rutter(Ed.), Stress coping and development, NY: McGraw-Hill. 

  13. Heck, A. O.(1983). The education of exceptional children, NY: McGraw-Hill Book. 

  14. Hwang, Jin-Sook.Lee, Eun-Hee.Na, Young-Joo.Koh, Seon-Ju, & Park, Sook Hee(2004). Cyber behavior of adolescents according to family and school factors, Journal of the Korean Home Economics Association, 42(11), 223-235. 

  15. Jung, Eun-Ha(2006). The effects of teacher's behavior and parents' rearing-attitude perceived by children on the children's school adjustment, Master's thesis, Ajou University. 

  16. Jung, Ji-Young & Lim, Jung-Ha(2011). Effects of temperament, family strength and social support on ego-resilience of adolescents, Journal of Korean Home Economics Education Association, 23(1), 37-51. 

  17. Jung, Un-Jin(2002). The relationship among parental child-rearing attitude perceived by elementary school students, self-concept, and school adjustment, Master's thesis, Gyeongsang National University. 

  18. Jung, Won-Sik(1994). Educational environment. Seoul: Gyeo-yuk Publishing Co. 

  19. Kang, Chang-Sil(2008). The relationships between adolescents' ego-resilience and school adjustment, Master's thesis, Kongju University. 

  20. Kim, Hyeong-Soo & Cho,Woo-Hong(2009). Effect of healthy family relationships and school adaptation on internet addiction in teenagers, Studies in Humanities and Social Science, Honam University, 23, 61-90. 

  21. Kim, Kyung-Eun & Choi, Eun-Hee(2010). The effect of family strength on adolescents' adjustment at school-focused on mediation effect of selfresilience, Korean Journal of Human Ecology, 19(4), 641-653. 

  22. Kim, Mi-Sun(2011). The effects of family strength, positive and negative affect on school adjustment of adolescent in translation, Master's thesis, Hannam University. 

  23. Kim, Oc-Seon,.Oh, Yoon-Ja, & Choi, Myung-Goo (2005). Family strengths, ego-resilience and satisfaction with school life perceived by elementary school students, The Korean Journal of Educational Psychology, 19(3), 761-777. 

  24. Kim, Sung-Yeoun(1981). A correlational study among parent's child rearing attitudes children's self concepts and school achievement, Master's thesis, Ewha Womans University. 

  25. Kim, Tae-Lyon et al.(2004). Developmental Psychology, Seoul: Hakjisa. 

  26. Kim,Yeon-Jeong(2010). The difference of school life adjustment by the level of self-esteem and family strength perceived by elementary school students, Master's thesis, Keimyung University. 

  27. Klohnen, E. C. (1996). Conceptional analysis and measurement of the construct of ego-resiliency, Journal of Personality and Social Psychology, 170, 1067-1079. 

  28. Ko, Hye-Jin(2003). A study on the relationship between parental attitude and first grader's adjustment in school life, Master's thesis, Gyeongin National University of Education. 

  29. Kwon, Ji-Eun & Lee, So-Hee(1999). The meta-analysis of juvenile delinquency variables, Korean Journal of Family Welfare, 4(1), 79-101. 

  30. Lee, Eai-Ok(2008). Analysis of the relationship of parenting attitude and social support perceived by elementary school children with children's school adjustment, Master's thesis, Chuncheon National University of Education. 

  31. Lee, Hye-Kyong(2009).The relationship of family strength and school maladjustment perceived by adolescents, Doctoral dissertation, Chungang University. 

  32. Lee, Hyun-Min(2005). The effects of perception of teacher's behavior and self concept of elementary school children on the school adjustment, Master's thesis, Daegu University. 

  33. Lee, Jeong-Oun & Lee, Kyeong-Hwa(2010). Influences of children's perception of , ego-resilience and family strength on school life satisfaction according to their family structure, Journal of Fishries And Marine Sciences Education, 22(4), 621-632. 

  34. Lee, Kang-Ok.Lee, Mi-Hyun, & Han, Bock-Hwan (2009). The effects of the parents' nursing attitude on personalities and school adaptations, Korean Business Review, 2(2), 181-201. 

  35. Lee, Sun-Young(2008). Effects of ego-resilience enhancement program on ego-resilience, school adjustment and subjective well-being of elementary school students, Master's thesis, Chonbuk National University. 

  36. Lee, Sook(1988). Korean parent's child rearing attitudes perceived by their children and the influence of demographic variables, Doctoral Dissertation, Ewha Womans University. 

  37. Medinnus, G. R. (1965). Adolescent's self-acceptance and perceptions their parents, Journal of Consulting Psychology, 29, 150-154. 

  38. Min, Byeong-Soo(1991). The effects of school adjustment and self-concept on academic achievement, Master's thesis, Hongik University. 

  39. Nam, Young-Ja(2009). Impact on juvenile's school adaptation by family strengths: focusing on mediation effect by self-esteem, Master's thesis, Soongsil University. 

  40. Olson, D. H. (1996). Clinical assessment and treatment using the circumplex model, In F. W. Kaslow(Ed.), Handbook in relational diagnosis, NY: Wiley. 

  41. Olson, D. H., & DeFrain, J. (2003). Marriages and families, NY: McGraw-Hill. 

  42. Park, Hyun-Jin(2011). The effects of family strength perceived by early adolescents on school adjustment: Mediating effects of emotional intelligence. Master's thesis, Chongshin University. 

  43. Park, Jae-San & Moon, Jae-Woo(2006). The causal relationship of adolescent's family conflicts, selfconcept, and school adjustment as health protection behavior, Korean Journal of Health Education and Promotion, 23(2), 91-107. 

  44. Park, Sang-Hee(2010). A study on the relationship among ego resilience, failure tolerance and school adjustment of elementary school children, Master's thesis, Korea National University of Education. 

  45. Rutter, M. (1978). Early source of security and competence. In J. Bruner and A. Garton(Ed.), Human growth and development, NY: Oxford University Press. 

  46. Shin, Jeong-Hee(2006). The relation between rearingattitude of parents perceived by child and ego-resilience and school adjustment, Master's thesis, Kookmin University. 

  47. Shin, Yun-Ja(2005). The study of relationships among parental child-rearing attitude, self-resilience and school adjustment of elementary school students, Master's thesis, Gongju National University of Education. 

  48. Song, Young-Kyoung(2006). Ego-resilience, social support & school adjustment of children, Master's thesis, Chungbuk Univeritty. 

  49. Stinnett, N., & DeFrain, J. (1985). Secrets of strong families, Boston: Little Brown. 

  50. Werner, E. E. & Smity, R. S.(1982). Vulnerable but invincible: A study of resilient children and youth, NY: McGraw-Hill. 

  51. Yates, T. M., Egeland, B. & Sroufe, L. A. (2003). Rethinking resilience: A developmental process perspective. In S. S. Luher(Eds.), Resilience and Vulnerability: Adaptation in the context of childhood adversities (pp.246-266), New York: Cambridge University Pres. 

  52. Yang, Kem-Sil(2010). The effects of home environments and perceived family health on children's school adjustment, Master's thesis, Konkuk University. 

  53. Yoo, Sung-Kyung, Hong, Se-Hee, & Choi, Bo-Yoon (2004). Mediating effects of ego-resilience, attachment, and existential spirituality between family risks and adaptation, Journal of Korean Educational Psychology Association, 18(1), 393-408. 

  54. Yoo, Young-Ju(2004). A study on the development of Korean family strengths scale for strengthening the family, Journal of Family relation, 9(2), 119-151. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로