공공 서비스의 수출의 경우 수출 절차와 대상 선정에 따른 다양한 문제가 발생하며, 공공 서비스 수출 플랫폼은 이러한 문제점들을 해결하기 위하여 사용자 중심의 유연하고, 개방형 구조의 디지털 생태계를 조성할 수 있도록 구현되어야 한다. 또한 공공서비스의 수출은 다수의 이해당사자가 참여하고 여러 단계의 과정을 거쳐야 하므로 사용자의 이해 종류와 탐색 컨설팅 협상 계약 등 수출 프로세스 단계별로 맞춤형 플랫폼 서비스 제공이 필수적이다. 이를 위해서 플랫폼 구조는 도메인과 정보의 정의 및 공유는 물론 지식화를 지원할 수 있어야 한다. 본 논문에서는 공공서비스 수출을 지원하는 플랫폼을 위한 온톨로지 모형을 제안한다. 서비스 플랫폼의 핵심 엔진은 시뮬레이터 모듈이며 시뮬레이터 모듈에서는 온톨로지를 사용하여 수출 비즈니스의 여러 컨텍스트들을 파악하고 정의하여 다른 모듈들과 공유하게 된다. 온톨로지는 공유 어휘를 통하여 개념들과 그들 간의 관계를 표현할 수 있으므로 특정 영역에서 구조적인 틀을 개발하기 위한 메타 정보를 구성하는 효과적인 도구로 잘 알려져 있다. 공공서비스 수출 플랫폼을 위한 온톨로지는 서비스, 요구사항, 환경, 기업, 국가 등 5가지 카테고리로 구성되며 각각의 온톨로지는 요구분석과 사례 분석을 통하여 용어를 추출하고 온톨로지의 식별과 개념적 특성을 반영하는 구조로 설계한다. 서비스 온톨로지는 목적효과, 요구조건, 활동, 서비스 분류 등으로 구성되며, 요구사항 온톨로지는 비즈니스, 기술, 제약으로 구성 된다. 환경 온톨로지는 사용자, 요구조건, 활동으로, 기업 온톨로지는 활동, 조직, 전략, 마케팅, 시간으로 구성되며, 국가 온톨로지는 경제, 사회기반시설, 법, 제도, 관습, 인프라, 인구, 위치, 국가전략 등으로 구성된다. 수출 대상 서비스와 국가의 우선순위 리스트가 생성되면 갭(gap) 분석과 매칭 알고리즘 등의 시뮬레이터를 통하여 수출기업과 수출지원 프로그램과의 시스템적 연계가 이루어진다. 제안하는 온톨로지 모형 기반의 공공서비스 수출지원 플랫폼이 구현되면 이해당사자 모두에게 도움이 되며 특히 정보 인프라와 수출경험이 부족한 중소기업에게 상대적으로 더 큰 도움이 될 것이다. 또한 개방형 디지털 생태계를 통하여 이해당사자들이 정보교환, 협업, 신사업 기획 등의 기회를 만들 수 있을 것으로 기대한다.
공공 서비스의 수출의 경우 수출 절차와 대상 선정에 따른 다양한 문제가 발생하며, 공공 서비스 수출 플랫폼은 이러한 문제점들을 해결하기 위하여 사용자 중심의 유연하고, 개방형 구조의 디지털 생태계를 조성할 수 있도록 구현되어야 한다. 또한 공공서비스의 수출은 다수의 이해당사자가 참여하고 여러 단계의 과정을 거쳐야 하므로 사용자의 이해 종류와 탐색 컨설팅 협상 계약 등 수출 프로세스 단계별로 맞춤형 플랫폼 서비스 제공이 필수적이다. 이를 위해서 플랫폼 구조는 도메인과 정보의 정의 및 공유는 물론 지식화를 지원할 수 있어야 한다. 본 논문에서는 공공서비스 수출을 지원하는 플랫폼을 위한 온톨로지 모형을 제안한다. 서비스 플랫폼의 핵심 엔진은 시뮬레이터 모듈이며 시뮬레이터 모듈에서는 온톨로지를 사용하여 수출 비즈니스의 여러 컨텍스트들을 파악하고 정의하여 다른 모듈들과 공유하게 된다. 온톨로지는 공유 어휘를 통하여 개념들과 그들 간의 관계를 표현할 수 있으므로 특정 영역에서 구조적인 틀을 개발하기 위한 메타 정보를 구성하는 효과적인 도구로 잘 알려져 있다. 공공서비스 수출 플랫폼을 위한 온톨로지는 서비스, 요구사항, 환경, 기업, 국가 등 5가지 카테고리로 구성되며 각각의 온톨로지는 요구분석과 사례 분석을 통하여 용어를 추출하고 온톨로지의 식별과 개념적 특성을 반영하는 구조로 설계한다. 서비스 온톨로지는 목적효과, 요구조건, 활동, 서비스 분류 등으로 구성되며, 요구사항 온톨로지는 비즈니스, 기술, 제약으로 구성 된다. 환경 온톨로지는 사용자, 요구조건, 활동으로, 기업 온톨로지는 활동, 조직, 전략, 마케팅, 시간으로 구성되며, 국가 온톨로지는 경제, 사회기반시설, 법, 제도, 관습, 인프라, 인구, 위치, 국가전략 등으로 구성된다. 수출 대상 서비스와 국가의 우선순위 리스트가 생성되면 갭(gap) 분석과 매칭 알고리즘 등의 시뮬레이터를 통하여 수출기업과 수출지원 프로그램과의 시스템적 연계가 이루어진다. 제안하는 온톨로지 모형 기반의 공공서비스 수출지원 플랫폼이 구현되면 이해당사자 모두에게 도움이 되며 특히 정보 인프라와 수출경험이 부족한 중소기업에게 상대적으로 더 큰 도움이 될 것이다. 또한 개방형 디지털 생태계를 통하여 이해당사자들이 정보교환, 협업, 신사업 기획 등의 기회를 만들 수 있을 것으로 기대한다.
The export of domestic public services to overseas markets contains many potential obstacles, stemming from different export procedures, the target services, and socio-economic environments. In order to alleviate these problems, the business incubation platform as an open business ecosystem can be a...
The export of domestic public services to overseas markets contains many potential obstacles, stemming from different export procedures, the target services, and socio-economic environments. In order to alleviate these problems, the business incubation platform as an open business ecosystem can be a powerful instrument to support the decisions taken by participants and stakeholders. In this paper, we propose an ontology model and its implementation processes for the business incubation platform with an open and pervasive architecture to support public service exports. For the conceptual model of platform ontology, export case studies are used for requirements analysis. The conceptual model shows the basic structure, with vocabulary and its meaning, the relationship between ontologies, and key attributes. For the implementation and test of the ontology model, the logical structure is edited using Prot$\acute{e}$g$\acute{e}$ editor. The core engine of the business incubation platform is the simulator module, where the various contexts of export businesses should be captured, defined, and shared with other modules through ontologies. It is well-known that an ontology, with which concepts and their relationships are represented using a shared vocabulary, is an efficient and effective tool for organizing meta-information to develop structural frameworks in a particular domain. The proposed model consists of five ontologies derived from a requirements survey of major stakeholders and their operational scenarios: service, requirements, environment, enterprise, and county. The service ontology contains several components that can find and categorize public services through a case analysis of the public service export. Key attributes of the service ontology are composed of categories including objective, requirements, activity, and service. The objective category, which has sub-attributes including operational body (organization) and user, acts as a reference to search and classify public services. The requirements category relates to the functional needs at a particular phase of system (service) design or operation. Sub-attributes of requirements are user, application, platform, architecture, and social overhead. The activity category represents business processes during the operation and maintenance phase. The activity category also has sub-attributes including facility, software, and project unit. The service category, with sub-attributes such as target, time, and place, acts as a reference to sort and classify the public services. The requirements ontology is derived from the basic and common components of public services and target countries. The key attributes of the requirements ontology are business, technology, and constraints. Business requirements represent the needs of processes and activities for public service export; technology represents the technological requirements for the operation of public services; and constraints represent the business law, regulations, or cultural characteristics of the target country. The environment ontology is derived from case studies of target countries for public service operation. Key attributes of the environment ontology are user, requirements, and activity. A user includes stakeholders in public services, from citizens to operators and managers; the requirements attribute represents the managerial and physical needs during operation; the activity attribute represents business processes in detail. The enterprise ontology is introduced from a previous study, and its attributes are activity, organization, strategy, marketing, and time. The country ontology is derived from the demographic and geopolitical analysis of the target country, and its key attributes are economy, social infrastructure, law, regulation, customs, population, location, and development strategies. The priority list for target services for a certain country and/or the priority list for target cou
The export of domestic public services to overseas markets contains many potential obstacles, stemming from different export procedures, the target services, and socio-economic environments. In order to alleviate these problems, the business incubation platform as an open business ecosystem can be a powerful instrument to support the decisions taken by participants and stakeholders. In this paper, we propose an ontology model and its implementation processes for the business incubation platform with an open and pervasive architecture to support public service exports. For the conceptual model of platform ontology, export case studies are used for requirements analysis. The conceptual model shows the basic structure, with vocabulary and its meaning, the relationship between ontologies, and key attributes. For the implementation and test of the ontology model, the logical structure is edited using Prot$\acute{e}$g$\acute{e}$ editor. The core engine of the business incubation platform is the simulator module, where the various contexts of export businesses should be captured, defined, and shared with other modules through ontologies. It is well-known that an ontology, with which concepts and their relationships are represented using a shared vocabulary, is an efficient and effective tool for organizing meta-information to develop structural frameworks in a particular domain. The proposed model consists of five ontologies derived from a requirements survey of major stakeholders and their operational scenarios: service, requirements, environment, enterprise, and county. The service ontology contains several components that can find and categorize public services through a case analysis of the public service export. Key attributes of the service ontology are composed of categories including objective, requirements, activity, and service. The objective category, which has sub-attributes including operational body (organization) and user, acts as a reference to search and classify public services. The requirements category relates to the functional needs at a particular phase of system (service) design or operation. Sub-attributes of requirements are user, application, platform, architecture, and social overhead. The activity category represents business processes during the operation and maintenance phase. The activity category also has sub-attributes including facility, software, and project unit. The service category, with sub-attributes such as target, time, and place, acts as a reference to sort and classify the public services. The requirements ontology is derived from the basic and common components of public services and target countries. The key attributes of the requirements ontology are business, technology, and constraints. Business requirements represent the needs of processes and activities for public service export; technology represents the technological requirements for the operation of public services; and constraints represent the business law, regulations, or cultural characteristics of the target country. The environment ontology is derived from case studies of target countries for public service operation. Key attributes of the environment ontology are user, requirements, and activity. A user includes stakeholders in public services, from citizens to operators and managers; the requirements attribute represents the managerial and physical needs during operation; the activity attribute represents business processes in detail. The enterprise ontology is introduced from a previous study, and its attributes are activity, organization, strategy, marketing, and time. The country ontology is derived from the demographic and geopolitical analysis of the target country, and its key attributes are economy, social infrastructure, law, regulation, customs, population, location, and development strategies. The priority list for target services for a certain country and/or the priority list for target cou
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문제 정의
본 논문에서는 공공 서비스 수출을 지원하는 플랫폼에서 최적의 필요한 서비스를 지원하기 위한 온톨로지 모형을 제안하고 구현 프로세스를 소개하였다. 제안된 온톨로지 모형을 사용하면 다양한 정보 및 지식의 제공과 공유가 가능하게 되어 사용자가 필요로 하는 적합한 여러 형태의 서비스를 지원할 수 있게 된다.
한편, 기존의 온톨로지 개발 방법론들의 경우 대부분 프로세스 기반의 단일 온톨로지 모형이나 본 논문에서 제안하는 공공서비스 수출 플랫폼과 같이 다양한 이해당사자와 맞춤 서비스의 구현 시 적용의 한계가 있다. 본 논문에서는 공공서비스 수출 플랫폼의 다양한 이해당사자와 서비스 시나리오 구현을 위하여 국가, 환경, 요구사항, 기업, 서비스 등 5개 온톨로지로 확장한 모형을 제안한다.
use case 다어그램은 이러한 관계를 도식적으로 보여 주는 좋은 도구가 된다. 플랫폼의 여러 서비스 중에서 일부 서비스에 대한 use case 다이어그램을 소개한다. [Figure 13]
제안 방법
각 세부 온톨로지는 요구 사항에 대한 설문 조사와 분석을 통하여 개념적 수준에서 제안하였다. 온톨로지 모형을 구현하기 위한 세부 구현 프로세스는 공공 서비스에 대한 프로세스의 정의를 통한 범위와 사용자의 특성을 파악한 후, 공공서비스 수출 사례들에 대한 문서 분류를 통하여 이루어진다.
다음으로 클래스 및 계층 구조분석 클래스/설명/속성/상위클래스/하위클래스로 구분하고 형식/범위/차수/정의역/공역을 설정한다. 각각의 온톨로지 구축은 요구분석과 사례 분석을 통하여 용어를 추출하고 온톨로지의 식별과 특성을 반영하는 개념적 구조로 설계한다.
온토롤지 모형 설계를 위하여 요구사항의 분석 과 공공 서비스 수출 사례에 대한 분석을 통하여 개념적 온톨로지 모형을 구축할 수 있게된다. 개념적 설계에서는 온톨로지에 대한 어휘 선정, 온톨로지 간의 관계, 온톨로지 어휘들이 의미하는 속성들에 대한 세부 분류 작업을 실시하였다. 온톨로지에 대한 의미 및 개념 선정을 통한 개념적 온톨로지 모형설계를 마친 후 실제적인 구현은 온톨로지 편집기인 Protégé, OilEd, OntoEdit 중 Protégé를 사용하여 온톨로지 구조를 편집하였다.
공공 서비스 지원 플랫폼 사용자 중 서비스 명칭이나 서비스 정보를 통하여 수출 대상 후보 국가 선정을 위한 프로세스이다 [Figure 9]. 라이브러리에 저장된 국가 환경 프로파일 정보과 서비스 도메인 정보를 활용하여 수출 후보 국가에 대한 평가를 한다.
공공 서비스 지원 플랫폼 사용자 중 국가의 명칭이나 수출하고자 하는 대상 국가 정보를 통하여 수출 대상 후보 국가 선정을 위한 프로세스이다 [Figure 10]. 라이브러리에 저장된 서비스 객체 정보와 국가 정보를 활용하여 수출 후보 국가에 대한 평가를 한다.
공공서비스 수출 플랫폼 내부에서의 온톨로지 구조의 경우 서비스, 환경, 국가, 요구사항, 기업의 5 카테고리로 구성된다 [Figure 3]. 온톨로지 구조는 설문조사와 분석을 통한 요구사항 목록에 대한 세부적 구성을 실시하여 목록을 도출한다. 온톨로지 구조의 경우 용어사전을 수립을 통하여 용어-동의어를 파악하도록 한다.
온톨로지 모형을 구현하기 위한 세부 구현 프로세스는 공공 서비스에 대한 프로세스의 정의를 통한 범위와 사용자의 특성을 파악한 후, 공공서비스 수출 사례들에 대한 문서 분류를 통하여 이루어진다. 온톨로지 모형 구현은 온톨로지 구현 프로그램을 사용하여 구현한다.
온톨로지에 대한 의미 및 개념 선정을 통한 개념적 온톨로지 모형설계를 마친 후 실제적인 구현은 온톨로지 편집기인 Protégé, OilEd, OntoEdit 중 Protégé를 사용하여 온톨로지 구조를 편집하였다.
요구분석을 위하여 공공서비스의 프로세스를 정의하고, 범위 및 사용자 특성파악 후 Use-case파악 (다이어그램 및 분석 툴 이용) 세부 사항에 대하여 문서화를 실시하도록 한다.
제안된 온톨로지 모형을 사용하면 다양한 정보 및 지식의 제공과 공유가 가능하게 되어 사용자가 필요로 하는 적합한 여러 형태의 서비스를 지원할 수 있게 된다. 제안하는 온톨로지는 서비스, 요구사항, 환경, 기업, 국가 등 5가지로 구성되며 온톨로지 모형은 gap 분석과매칭 알고리즘 등의 시뮬레이터를 통하여 최적의 서비스를 지원하게 된다.
후속연구
제안하는 온톨로지 모형은 실제적인 적용성을 높이고 다양한 서비스의 구현에 효율적으로 활용 가능한 효과를 기대 할 수 있다. 이를 위해 제안한 온톨로지 모형에 실제 데이터를 적용하여 공공서비스 플랫폼을 위한 실제 모형을 완성하고 분석 및 성능 검증을 위한 후속 연구가 필요하다.
제안하는 온톨로지 모형은 실제적인 적용성을 높이고 다양한 서비스의 구현에 효율적으로 활용 가능한 효과를 기대 할 수 있다. 이를 위해 제안한 온톨로지 모형에 실제 데이터를 적용하여 공공서비스 플랫폼을 위한 실제 모형을 완성하고 분석 및 성능 검증을 위한 후속 연구가 필요하다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
온톨로지의 주요 구성요소에는 무엇이 있는가?
즉, 온톨로지는 개념과 개념 간 관계, 관계 의미 및 의미 제약과 공리화를 통하여 구성된다. 온톨로지의 주요 구성요소로는 클래스(class), 인스턴스(instance), 관계(relation), 속성(property)이 있다(Uschold and Gruniger, 1996). 클래스는 일반적으로 사물이나 개념 등에 붙이는 이름을 의미하며 인스턴스는 사물이나 개념의 구체물, 사건 등의 실질적인 형태로 나타난 그 자체를 의미한다고 할 수 있다.
국가 온톨로지는 어떻게 구성되는가?
국가 온톨로지는 실제적으로 공공서비스가 수출된 국가 분석을 통하여 국가를 식별 분류할 수 있는 요소로 구성이 된다. 국가 온톨로지는 경제, 사회기반시설, 법/제도/관습, 인프라, 인구, 위치, 국가의 전략으로 구성된다 [Figure 8].
서비스 온톨로지의 구성요소에는 무엇이 있는가?
서비스 온톨로지는 공공서비스 수출 사례 분석을 통하여 서비스를 식별 및 구분 할 수 있는 요소로 구성된다. 구성요소로는 목적효과, 요구 조건, 활동, 서비스 분류 등이 있다 [Figure 4].
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