최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.22 no.2, 2014년, pp.225 - 239
박상아 (한양대학교 의류학과) , 박재옥 (한양대학교 의류학과) , 이지연 (한양대학교 의류학과)
This study examines how environmental consciousness and socially responsible clothing consumption attitude influence people's perceptions of the consequences of fast fashion. Data were collected through a questionnaire survey administered to females in their 20s to 40s, and a total of 430 surveys we...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
패스트 패션의 이점은? | 국내 패션 시장에서의 패스트 패션 브랜드들의 도입은 유행 주기를 더욱 가속화시키고 있으며, 소비자들은 이로 인해 최신 유행 스타일을 쉽게 접할 수 있는 계기가 되고 있다. 패스트 패션은 소비자들이 유행 스타일을 비교적 저렴한 가격에 적극적으로 착용할 수 있도록 하는 이점을 지니고 있지만, 다른 한편으로는 자원 낭비와 쓰레기 문제를 발생시키고 있으며, 폐기된 의복의 소각 처리 시 이산화탄소와 다이옥신 등 각종 유해 물질을 발생시켜 지구 온난화를 유발한다는 비판을 받고 있다. 패스트 패션이 쓰레기를 양산하여 환경문제를 발생시킨다는 지적과 함께 이제는 제조업체, 유통회사, 소비자 모두가 환경 문제의 심각성을 인식하고, 지속가능한 의류산업(sustainable clothing)을 논의해야 한다는 의견이 제기되었다(Jeon, 2007). | |
패션 제품의 유통 사이클이 짧아지는 이유는? | 현대 사회에서 유행은 획일적인 한 스타일로 규정되기 보다 다양한 스타일이 공존하고 있으며, 변화의 속도도 매우 빠르다. 소비자들의 소비 패턴의 빠른 변화와 유행주기의 단축으로 인해 다양한 패션 스타일이 소비자 집단 내에서 빠르게 확산되고 폐기됨에 따라 패션 제품의 유통 사이클은 점차 짧아지고 있다(Choi, Lim & Kim, 2008). 국내 패션 시장에서의 패스트 패션 브랜드들의 도입은 유행 주기를 더욱 가속화시키고 있으며, 소비자들은 이로 인해 최신 유행 스타일을 쉽게 접할 수 있는 계기가 되고 있다. | |
환경친화적이고 지속가능한 사회 경제체제로 전환해야 한다는 의견에 따라 정부와 기업은 어떤것들을 제시하고 있는가? | 이전시대는 양적인 성장과 물적 풍요에 중요성을 두는 생산과 소비가 가장 중요한 목표였으나, 현대사회는 지구환경 및 각종 생태 위기에 직면하면서 환경친화적이고 지속가능한 사회 경제체제로 전환해야 한다는 의견이 대두되고 있다. 이에 따라 정부의 주요 정책과 기업들의 마케팅 슬로건, 각종 매체에서는 재활용 및 절약, 환경을 중시하는 녹색 소비, 사회 마케팅, 공익 마케팅, 지속가능한 발전 및 지속가능 경영 등 이타심에 의거한 다양한 전략을 제시하고 있다(Lee, 2009). 전문가적인 지식과 의식을 지닌 소비자들도 가정과 개인의 소비가 사회책임적 소비 생활로 실천되어야 한다는 의식을 가지면서 의복을 기부하고, 나눔으로써 공동체적인 소비 환경을 구축하고자 하는 움직임이 나타나고 있다(Park et al. |
Boldero, J.(1995). The prediction of household recycling of newspapers: The role of attitudes, intentions, and situational factors. Journal of Applied Social Psychology, 25(5), 440-462.
Chan, R. Y. K.(1999). Environmental attitudes and behavior of consumers in China: Survey findings and implications. Journal of International Consumer Marketing, 11(4), 25-52.
Chang, G. H.(1996). A study on the socially responsible clothing disposition behavior. Unpublished doctoral dissertation, Hanyang University, Seoul, Korea.
Choi, J. G.(2010). The impact of green consumer's value on eco-friendly attitudes and behavioral intentions. Unpublished doctoral dissertation, Sejong University, Seoul, Korea.
Ellen, P. S., Weiner, J. L., & Cobb-Walgren, C.(1991). The role of perceived consumer effectiveness in motivating environmentally conscious behaviors. Journal of Public Policy & Marketing, 10(2), 102-117.
Follows, S. B., & Jobber, D.(2000). Environmentally responsible purchase behavior: A test of a consumer model. European Journal of Marketing, 34(5/6), 723-746.
Fransson, N., & Garling, T.(1999). Environmental concern: Conceptual definitions, measurement methods, and research findings. Journal of Environmental Psychology, 19(4), 369-382.
Hopper, J. R., & Nielsen, J. M.(1991). Recycling as altruistic behavior: Normative and behavioral strategies to expand participation in a community recycling program. Environment and Behavior, 23(2), 195-220.
Huh, E. J.(2011). The determinants of consumer's attitude and purchase intention on the ethical products. Journal of Consumer Studies, 22(2), 89-111.
Jeon, M. J.(2007, July. 27.). Instant 'Street fashion', the biggest causes of environmental pollution. Hankyoreh News. Retrieved January 5, 2013, from http://www.hani.co.kr/arti/economy/economy21/225261.html
Joireman, A. J., Lasane, T. P., Bennett, J., Richards, D., & Solaimani, S.(2001). Integrating social value orientation and the consideration of future consequences within the extended norm activation model of proenvironmental behaviour. British Journal of Social Psychology, 40, 133-155.
Kim, B. M., & Lee, J. M.(1997). The research on the disposal of unused clothes: Focusing on the environmental protection. Family and Environment Research, 35(2), 19-32.
Kim, J. H.(2009). A qualitative study on factors influencing consumers' ethical consumption behavior. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul, Korea.
Kim, J. H., & Park, E. G.(2002). The effect of environmental value and perceived consequences on environmental behavior. Korean Journal of Social and Personality Psychology, 16(1), 19-34.
Kim, Y., & Choi, S. M.(2005). Antecedents of green purchase behavior: An examination of collectivism, environmental concern, and PCE. Advances in Consumer Research, 32(1), 592-599.
Lee, J, A., & Holden, S. J.(1999). Understanding the determinants of environmentally conscious behavior. Psychology & Marketing, 16(5), 373-392.
Lee, J. H., & Noh, J. K.(2000). A study on the relationship of perceived consumer effectiveness, environmental concern, and environmentally concerned consumption behavior. Journal of Marketing Management, 5(2), 1-23.
Lee, W. J.(2009, February. 27.). 'Ethical consumption', evolving from individual health and environment concern to the society. Hankyoreh News. Retrieved November 7, 2012, from http://www.hani.co.kr/arti/economy/heri_review/341285.html
McCarty, J. A., & Shrum, L. J.(1994). The recycling of solid wastes: Personal values, value orientations, and attitudes about recycling as antecedents of recycling behavior. Journal of Business Research, 30(1), 53-62.
Moon, S. J.(2009). The effect personal values and perceived of consequences of diaper on the cloth diaper purchase intention. Unpublished master's thesis, Kyungpook National University, Daegu, Korea.
Moon, S. J., Hong, S. H., & Kim, S. W.(2010). The mediation effect of perceived consequences on the relationship between environmental values and purchase intention of university students for green products. Korean Association of Business Education, 63, 245-266.
Park, H. H., & Oh, S. D.(2005). The influence of materialism and environment consciousness on recycling attitude and behavior of clothing. Family and Environment Research, 43(10), 167-177.
Park, M. H., Song, I. S., Sohn, S. H., Lee, S. L., Park, M. H., & Jung, J. W.(2006). Thinking consumer culture. Seoul: Kyomunsa.
Park, U. A., & Rhee, L. C.(1995). A study on environmentally conscious consumer behavior. Family and Environment Research, 33(4), 199-212.
Poortinga, W., Steg, L., & Vlek, C.(2004). Values, environmental concern, and environmental behavior: A study into household energy use. Environment and Behavior, 36(1), 70-93.
Ro, J. H., & Kim, M. J.(2009). Socio-cultural interpretation of fast fashion phenomenon. Journal of the Korean Society Costume, 59(3), 27-41
Roberts, J. A., & Bacon, D. R.(1997). Exploring the subtle relationships between environmental concern and ecologically conscious consumer behavior. Journal of Business Research, 40(1), 79-89.
Stephens, S. H.(1985). Attitude toward socially responsible consumption: Development and validation of a scale and investigation of relationships to clothing acquisition and discard behavior. Unpublished doctoral dissertation, The Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia, USA.
Suk, H. J.(2013). Consumers' assessment of sustainability and attitudes in the fashion industry. Unpublished doctoral dissertation, Chung-Ang University, Seoul, Korea.
Taylor, S., & Todd, P.(1997). Understanding the determinants of consumer composting behavior. Journal of Applied Social Psychology, 27(7), 602-628.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.