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병원선택요인이 환자만족도 및 재이용에 미치는 영향
Effect of Hospital Selection Factors on Patient Satisfaction and Reuse Intention 원문보기

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.8 no.2, 2014년, pp.37 - 48  

심규범 (경남정보대학교 의무행정과) ,  김민호 (경남정보대학교 의무행정과) ,  김원 (경남정보대학교 의무행정과) ,  신문주 (경남정보대학교 의무행정과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was performed to identify effects of hospital selection factors on patient satisfaction and reuse intention. For this purpose, a survey was performed subject to outpatients and inpatients in 10 hospitals located in Busan district from March 7, 2013 to June 21, 2013 and total 447 copies we...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 환자들의 병원선택요인이 그들의 만족도와 병원 재이용에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 부산지역 10개 중소병원을 이용하는 외래와 입원환자를 대상으로 구조화된 설문지를 배포하고 이를 수집하여 분석한 결과는 다음과 같다.
  • 본 연구에서는 이러한 점에 착안하여 고객의 병원선택 요인과 만족도를 조사하여, 이들 변수들이 재이용율과 어떠한 관계를 갖게 되는지를 살펴보고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
의료시장의 과다경쟁을 부추기는 요소는 무엇인가? 1998년 IMF체제 후 더욱 가속화된 국제화의 진전은 의료시장개방이라는 전환기적인 상황을 초래하여 의료계를 더욱더 무한경쟁의 환경으로 치닫게 하고 있다. 뿐만 아니라 국민의 의료이용률의 증가, 의료수요의 다양화, 의료정보화의 발전과 인터넷 보급률의 급증, 의약분업 및 민간보험의 확대 등도 의료시장의 과다경쟁을 부추기는 요소로 작용하고 있다[2].
의료시장이라는 과다경쟁이라는 환경적 변화에 맞선 병원들의 노력은 어떻게 되는가? 이러한 환경적 변화는 지금까지의 근본적이고 고압적인 진료행위가 아닌 비 진료적인 인적 및 물적 요인까지도 고객만족이라는 새로운 가치기준에 영향을 미치고 있다. 이에 따라 병원들도 기존의 본질적인 서비스 모습에서 벗어나 고객중심의 병원으로 거듭나고자 노력하고 있으며, 국내의 대형병원들은 의료 환경의 선도를 위해 우수 의료진과 첨단 의료기술 및 의료장비의 경쟁적 도입 등 투자를 아끼지 않고, 소규모 의원들도 1차 진료기관으로서 환경적응을 위해 발 빠른 대응을 하고 있다[3].
설문 내용중 외부환경과 내부환경은 어떻게 측정하였는가? 외부환경에서는 접근성, 주차의 편리성, 주변시설의 편리성 등으로 측정하였고, 내부 환경에서는 병원내 편의시설, 병원내부 이동 편리성, 병원청결성, 병원내부의 쾌적성 등으로 측정하였다. 의료진 서비스는 의사친절, 간호사 친절, 의료기사친절, 사무직원친절 등으로 측정하였고, 의료서비스 항목에서는 의료진 신뢰, 진료/처방효과, 우수한 의료시설 및 장비 등으로 측정하였다.
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참고문헌 (25)

  1. M.G. Kim(2007), A Study on the Patient's Satisfaction of the Medical Services According to the Choice Attributes of Hospital, Unpublished Doctorial Dissertation, Dong-eui University, pp.1-3. 

  2. K.H. Seo(2006), A Study on How the Medical Service of General Hospital Affects the Patients's Satisfaction, Unpublished master thesis, Kyung Hee University, pp.1-5. 

  3. D.S. Kim(2007), A study on Out-Patient Revisit Based on Hospital Health Care Service, Unpublished masters thesis, Konyang University, pp.1-3. 

  4. B. Myung, S.Y. Ro(2000), Hospital Marketing Condition and Sturategy, The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.6(2);233-246. 

  5. J. Kwon(1995), A Study on Hospital Selection Factors Based on the Consumer Value Theory in Spinal Surgery Cases, Unpublished Master's Thesis, Yonsei University, pp.1-5. 

  6. H.I. Jung(2009), A Study on Hospital Choice Factors and Satisfaction of Visiting Patients, Unpublished master Thesis, Chung-ang University, pp.1-3. 

  7. K.J. Ji, C.M. Park(2013), A Study of the Effects upon Satisfaction, Intention to Revisit and Perceived Value by Cerebrovascular Disease Patients through the Quality of Medical Services, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.7(2);53-67. 

  8. B.H. Choi, C.U. Kang(2001), Analysis of Relationships Between Quality Level of Healthcare and Customer Behaviors, Journal of Korean Society for Quality Management, Vol.29(4);54-64. 

  9. J.S. Jeon(2010), A Study on the Influence of Medical Service Quality on Service Value, Customer Satisfaction and Reusing Rate, Unpublished Doctorial Dissertation, Dongshin University, pp.60-64, 102-109. 

  10. K.S. Choi(2000), Structural Modeling of Qua;ity, Satisfaction, Value and Purchase Intention in Health Care Service, Unpublished doctorial dissertation, Yonsei University, pp.68-75. 

  11. Y.K. Lee(2009), Factors influencing over Outpatients' Choice of Tertiary General Hospitals, Unpublished master thesis, Seoul National University, pp.22-41. 

  12. J.W. Simon, M. Calnan(1991), Key Determinants of Consumer Satisfaction with General Practice, Family Practice, Vol.8(3);237-242. 

  13. I.K. Lee, H.J. Lee, C.Y. Park, D.K. Kim, Y.M. Chae(1997), Comparisons of Patients' Selection and Satisfaction between Corporate and University Hospitals, Health Policy and Mangemnet, Vol.7(1);32-54. 

  14. K.S. Lee, H.J. Lee, K.S. Cho, D.J. Seol(1998), The Satisfaction Analysis for Patient Care Service in National University Hospitals, Korean Journal of Hospital Management, Vol.3(1);165-191. 

  15. C.K. Park(1985), A Study on Hospital Selection Patient Factors for Marketing Strategy of Hospital, Unpublished master thesis, Yonsei University, pp.41-63. 

  16. K.S. Lee, J.H. Kim, D.H Kim(2011), The Factors Influencing Patients' Loyalty to Large Hospitals Located in Busan, Health and Social Science, Vol.29;259-277. 

  17. S.K. Bae, E.W. Nam, J.Y. Park(2005), A Study on Major Factors on Patient Satisfaction of General Hospitals in Korea, Korean Journal of Hospital Management, Vol.19;26-44. 

  18. H.J. Lee, K.M. Jin, H.J. Jeong(1995), A Study on Image Difference between Unversity Hospitals and Corporation Hospitals, Journal of Preventive Medicine and Public Health, Vol.28(4);885-898. 

  19. Y.A. Ku, Y.J. Han, S.S. Ahn(2011), A Study on Evaluation over Medical Services and Its Improving Methods in the General Hospital, The Academy of Customer Satisfaction Management, Vol.13(3);103-128. 

  20. K.A. Lee(2006), An Analysis of Hospital Selection Factors And Patient Satisfaction Improvement, Unpublished master thesis, Gachon Medical School, pp.28-53. 

  21. S.K. Yoon(2005), A Study on the Effect of Medical Service Quality to the Customer Satisfaction, Unpublished master thesis, Mok-po National University, pp.38-49. 

  22. J.J. Cronin, S.A. Taylor(1992), Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension, Journal of Health Care Marketing, Vol.56(July);55-68. 

  23. H.S. Lee(1997), In the Perspctive of Judgment Theories: Determinants of Perceived Service Quality, Korea Business Review, Vol.26(1);139-154. 

  24. K.S. Choi, U.Y. Cho, S.H. Lee, J.M. Nam(2000), Structural Modeling of Quality, Satisfaction, Value and Purchase intention in Health Care Service, Journal of Preventive Medicine and Public Health, Vol.33(4);426-435. 

  25. H.S. Kim, Y.H. Park(2013), Related Factors on Health Service Utiltzation and Satisfaction of Health Center Clients-Using '2010 Community Health Survey'-, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.7(3);95-109. 

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