$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

숲 체험 활동이 소외계층 아동의 정서, 생활만족 및 자아탄력성에 미치는 긍정적 효과 연구
A Study on the Positive Effects of Forest Activities for Children from Economically Underprivileged Households on Their Emotional State, Life Satisfaction, and Ego-resilience 원문보기

兒童學會誌 = Korean journal of child studies, v.35 no.4, 2014년, pp.223 - 247  

김민화 (신한대학교 유아교육과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to verify the positive effects of forest activities for children from economically underprivileged households in local children's centers and the effect of such activities on the protective factors of their development. One hundred and eighty five children participated in the Forest...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
소외계층의 아동의 정의는? 2007 년도 아동복지사업에 정의된 지역아동센터의 기본개념을 살펴보면 빈곤과 위기로부터의 보호뿐만이 아니라 교육과 문화소외를 해소하기 위한 서비스, 정서지원, 지역사회와의 연계 등의 서비스를 제공하기 위한 것으로 정의되어 있다. 즉 지역아동센터는 경제적 소외뿐만이 아니라 교육, 문화, 심리적 혜택으로부터 소외되어 있는 아동을 위한 복지서비스 전달체계이며 이곳에 소속되어 있는 아동들을 소외계층의 아동으로 정의할 수 있다.
지역아동센터 내에서 숲 체험 활동을 제공하는 것이 필요한 이유는? 그러나 지역아동센터 아동의 경우 부모와 함께 개별적으로 숲체험의 기회를 마련하기 어려운 상황이다. 지역아동센터 아동들은 별도의 시간이 마련되지 않는 이상 주변 가까운 곳에 숲이 있다고 하더라도 치유적인 숲체험의 시간을 갖기 어려운 실정이다. 따라서 지역아동센터 내에서 숲체험 활동을 제공하는 것이 필요하다.
정서성이 아동의 발달에 있어 중요한 보호 요인이 되는 이유는? 따라서 정서성은 아동의 발달에 있어 중요한 보호요인이 된다. 정서는 현재 뿐만이 아니라 앞으로 경험하게 될 생활 사건들을 어떻게 받아들이는가에 중요한 영향요인으로 작용하게 되기 때문이다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (38)

  1. Bang, S. H. (2008). Effects on environmental attitudes of elementary school students through sith-based environmental education using ecological park. Unpublished master's thesis. Seoul National University of Education, Seoul, Korea. 

  2. Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connection of behavior. In W. A. Collins (Ed.), The Minnesota Symposia on Child Psychology, 13, 39-101. Hillsdale & Legan Paul. 

  3. Cho, Y. M. (2012). The influence of forest experience program on sociality and depression, anxiety of children from low income families. Unpublished master's thesis, Chungbuk National university, Cheongju, Korea. 

  4. Choi, I. K. (2008). Effects of cognitive behavioral group art therapy on the anger expression and self-esteem of the children in low-income families: focused on the plastic activity. Unpublished master's thesis, Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea. 

  5. Choi, M. Y. (2008). A study on young children's attitude towards the environment according to a kindergarten education program. Unpublished master's thesis, Kyungnam University, Changwon, Korea. 

  6. Larsen, R. J., Diener, E., & Lucas, R. (2002). Emotion: Models, measures, and individual differences. In R. Lord, R. Klimoski, and R. Kanfer (Eds.), Emotions at work (pp. 64-106). San Francisco: Jossey-Bass. 

  7. Diener, E., Gohm, C. L., Suh, E. & Oishi, S. (2000). Similarity of the relations between marital status and subjective well-being across cultures. Journal of Cross-cultural Psychology, 31(4), 419-436. 

  8. Garmezy, N. (1990). Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcome associated with poverty. American Behavioral Scientist, 34, 416-430. 

  9. Huebner, E. S. (1994). Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children. Psychological Assessment, 6, 149-158. 

  10. Jeon, Y. W. (1999). Forest Experience Program. Seoul: Sumoon Publish. 

  11. Kang, Y. S. (2009). The influence of forests activities on children's ecological attitude and respectful recognition of life. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 8(14), 137-158. 

  12. Kaplan, S., & Talbot, J. R. (1983). Psychological benefits of wilderness experiences. Human behavior and environment, 6, 163-203. 

  13. Kim, D. K., & Kim, H. J. (2006). The effects of forest experience activities to the children's emotional intelligence. The Journal of Eco-Early Childhood Education, 5(1), 57-82. 

  14. Kim, G. A. (2011). The influence of forest experience activities on the children's sensitivity and respectful recognition of life. Unpublished master's thesis, Dongguk University, Seoul, Korea. 

  15. Kim, G. H. (2004). Effects of organized camp group counseling on children's school adjustment and friendship through forest experience. Unpublished doctoral dissertation, Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea.. 

  16. Kim, G. H., & Lee, H. R. (2006). The effects of organized camp group counseling on children's school adjustment through forest experiences. Korea Journal of Counseling, 7(3), 849-864. 

  17. Kim, K. M. (2005). A study of teaching methods about making a piscture book in elementary art education. Unpublished master's thesis, Korean National University of Education, Chung-buk, Korea. 

  18. Kim, H. J. (2006). The effects of forest experience activities to the children's emotional intelligence. Unpublished master's thesis, Gwangju University, Gwangju, Korea. 

  19. Kim, I. J. (2013). The influence of a forest experience program on elementary student's anger and aggression from low income families. Unpublished master's thesis, Chungbuk National University, Cheongju, Korea. 

  20. Kim, S. J. (2004). Effects of group art therapy in improving self-esteem and social-skills of the children in low income. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 

  21. Kim, Y. S. (2011). The Influence of forest therapeutic program on the depression and self-esteem of middle school students in WEEclass. Unpublished master's thesis, Chungbuk National university, Cheongju, Korea. 

  22. Lee, J. M., & Lee Y. H. (2005). Validity and reliability of the Korean version of multidimensional students' life satisfaction scale (K-MSLSS). The Korean Journal of Developmental Psychology, 18(2), 121-137. 

  23. Lee, O. J. (2007). Effect of integrative education program through school forest on the emotional intelligence of children. Unpublished master's thesis, Gyeongin National University of Education, Incheon, Korea. 

  24. Lee, S. I., Shin, W. S., Kwon, Y. M., & Kwon, H. G. (2003). The effect of woods aromatic substance. The Journal of Korean Institute of Forest Recreation, 7(4), 25-29. 

  25. Levin, J., & McDevitt, J. (1993). Hate crime: The rsing tide of bigotry and blood shed. New York: Plenum Press. 

  26. Lyons, J. B. (2004). Family systems, adolescent antisocial behavior, and loneliness: A test of mediating and moderating models. Unpublished doctorial dissertation, New York University, New York, USA. 

  27. Lyubomirsky, S., & Lepper, H. S. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46(2), 137-155. 

  28. Lyytinenm, T. (1992). Evaluation should location. Reports of Physical Culture and Health, 82, 47-60. 

  29. Mathews, G., Hilyard, E. J., & Campbell, S. E. (1999). Metacognition and maladaptivecoping as components of test anxiety. Clinical Psychology and Psychotherapy, 6, 111-126. 

  30. O'connell-Higgins, R. (1983). Psychological resilience and the capacity for intimacy. Qualifying paper. Harvard Graduate School of Education. 

  31. Park, E. H. (1997). The relationships between ego-resiliency, IQ and academic achievement. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Daejeon, Korea. 

  32. Ryff, C. D., & Singer, B. (2007). What to do about positive and negative items in studies of psychological well-being and ill-being? Psychotherapy and Psychosomatics, 76(1), 61-62. 

  33. Seligman, M. E. P. (2006). Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfil (Korean translation by Kim, I. J). Seoul: Mulpre Publishing, InC. 

  34. Seo, J. A. (2010). An effect of group art therapy using picture story making activity on the self-esteem of low-income children. Unpublished master's thesis, Yeungnam University, Gyeongbuk, Korea. 

  35. Shin, W. S. (2003). Sociology of forest. Seoul: Danim Publishing, InC. 

  36. Shin, W. S., & Oh, H. K. (1996). The influence of the forest program on depression level. Journal of Korean Forestry Society, 85(4), 586-595. 

  37. Silver, R. (2007). Three art assessments. (Korean translation by Lee, K., Cho, Y. T., & Choi, O.). Seoul: Sigma Press, InC. 

  38. Veenhoven, R. (1991). Advances in understanding happiness. Revue Quebecoise de Psychologie, 18, 29-74. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로