$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

주의집중성 기질, 어머니의 애정적 양육태도 및 가족지지가 아동의 문제행동에 미치는 영향: 자아탄력성의 매개효과를 중심으로
Effects of the Attention Span Temperament, Affectionate Rearing Attitudes of Mothers and Family Support on Behavioral Problems of Children : The Mediating Effects of Self-resilience 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.25 no.3, 2014년, pp.303 - 319  

조윤미 (전남대학교 생활환경복지학과 대학원) ,  이숙 (전남대학교 생활환경복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study considers structural equation model and examines the-relationships between various model variables to identify the causal relationships of between the attention span temperament, affectionate rearing attitudes of mothers, and family support (individual external variables) to children's be...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 잠재변수들 간의 인과관계 구조를 살피는 것을 주목적으로 하고 있다. 이를 검증하기에 앞서 6개의 잠재변수를 구성하는 25개의 관측 변수 간의 상관관계를 살펴보았다.
  • 본 연구에서는 문제행동에 영향을 미치는 아동의 주의집중성 기질과 개인 외적 변인인 어머니의 애정적 양육태도와 가족지지 그리고 심리적 변인인 자아탄력성 간의 인과적 관계를 규명하고, 이를 위해 가설적 구조방정식 모형을 설정하여 자아 탄력성의 매개효과를 분석해보고자 하였다.
  • 이를 통해 아동의 문제행동에 대한 주의집중성 기질과 애정적 양육태도, 가족지지 그리고 자아탄력성의 영향을 확인해 봄으로써 문제행동의 보호 요인의 강화를 통한 아동의 문제행동 예방 및 감소를 유도하고 아동의 적응적 행동을 증진시킬 수있도록 효과적인 상담과 지도에 필요한 자료를 제공하고자 한다.
  • 그럼에도 불구하고 지금까지 이들 변수 간의 관계를 총체적으로 살펴본 연구는 부족하였다. 이에 본 연구에서는 주의집중성 기질, 어머니의 애정적 양육태도, 가족지지, 자아탄력성 및 문제행동의 인과관계를 살펴보고 주의집중성 기질과 어머니의 애정적 양육태도 및 가족지지가 문제행동의 관계에서 자아탄력성이 매개변수로서 작용하는가를 살펴보고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
아동의 문제행동이 중요한 의미를 갖는 이유는 무엇인가? 전국 94개 초등학교 학생 7,700명을 대상으로 조사한 ‘아동 정신건강 선별검사’(2006) 결과에 따르면, 조사 대상 학생 4명중 1명에 해당하는 25.8%가 정서와 행동에 부적응 문제를 안고 있는 것으로 나타났으며 아동의 문제행동은 아동 자신은 물론 가족, 또래, 사회에 부정적인 영향을 미치는 주요 원인이 될 뿐 아니라(Sim 1992), 청소년기와 성인기까지 문제행동이 지속되고 강화될 수 있는 만큼 문제행동에 대한 조기개입과 해결 및 예방은 중요한 의미를 갖는다(Thomas et al. 2010).
외현화 문제와 내재화문제는 각각 무엇을 의미하는가? 아동의 부적응 문제를 세분화 하면 여러 가지로 구분할 수 있겠지만 아동의 정서행동문제에 대한 체계적인 연구결과들을 종합해보면, 외현화 문제와 내재화문제로 구분하여 접근하는 것이 보편적 이다(Achenbach & Edelbrock 1983). Achenbach의 문제 영역별 접근에 따르면, 외현화 문제는 공격성, 충동성, 비행과 같이 아동의 감정이나 행동에 대한 적절한 억제가 부족하여 나타나는 문제이며, 내재화 문제는 위축, 신체증상, 우울, 불안과 같이 주로 심리내적인 억제 현상으로 인해 나타나는 문제들이다(Achenbach & Edelbrock 1983). 즉, 외현화 차원의 문제는 스스로 통제하는 힘이 부족하여 자신의 어려움을 행동을 통해 밖으로 표현하는 경우에 해당하며, 내재화 차원의 문제는 통제가 지나치거나 정서적인 문제로 아동이 스스로 고통을 받는 것을 말한다(Achenbach, Mcconaughy & Howell 1987).
부적응행동이란 무엇인가? 이러한 문제행동의 개념은 광범위한 동시에 다양하게 사용되어지며 일부에서는 이상행동, 또는 부적응행동이라는 용어로 사용되어지기도 하였다. 일반적으로 이상행동(abnormal behavior)은 정상적 규준에서 벗어난 행동이나 부적응행동을 말하며, 부적응행동(maladjustment behavior)은 타인과의 관계에서나 사회의 질서 규범에 조화되지 못하고, 그 개인 자신의 발전에도 바람직하지 못한 상태를 일컫는다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (65)

  1. Abikoff H, Jensen P, Arnold LL(2002) Observed classroom behavior of children with ADHD: Realtionship to gender and comorbidity. J Abnormal Child Psychology, 30, 349-359 

  2. Achenbach TM, Edelbrock CS(1983) Manual for the behavior checklist and revised child behavior profile. Burlington, Vt: university of vermont, department of psychiatry 

  3. Achenbach TM, McConaughy SH, Howell CT(1987) Child/adolescent behavioral and emotional problems: implication of cross-informant correlations for situational specificity. Psychological bulletin, 101, 213-232 

  4. Ahn J(2009) Children's well-being on their temperament and social support. Master's Thesis, Inha university 

  5. Bates JE, Bayles K(1988) The role of attachment in the development of behavior problems. Clinical implication of attachment, New York: Wiley 253-299 

  6. Bryant BK(1985) Children's social networks and social support, New York: Wiley 332-351 

  7. Buss HH, Goldsmith HH, Plomin R, Rothbart MK, Thomas A, Chess S, Hinde RA, McCall RB (1987) Roundtable; what is temperament? Four approaches. child development, 58, 505-529 

  8. Chess S, Thomas A(1984) Origins and evolution of behavior disorders. new york:brun-er/mazel 

  9. Cunningham WA, Little TD, Shahar G, Widaman KF(2002) To parcel or not to parcel : exploring the question, weighing the merits. structural equation modeling, 9(2), 151-173 

  10. Dawson MM, Hallahan DP, Reeve RE, Ball DW (1980) The effect of verbal reinforcement and verbal rehearsal on selective attention in learning disabled children. J Abnorm Child Psychology, 8, 133-144 

  11. Eisenberg N, Fabes RA, Losoya S(1997) Emotional responding: regulation, social correlates, and socialization. Emotional development and emotional intelligence: Educational impli-cations, 129-163 New York: Basic Books. 

  12. Goldsmith HH, Buss AH, Plomin R, Rothbart MK, Thomas A, Chess S, Hinde RA, McCall RB(1987) Roundtable : what is temperament? four approaches. Child development, 58, 505-529 

  13. Gray MR, Steinberg L(1999) Unpaking authoritative parenting: Reassessing a multidimensional construct. J Korean Family, 61, 574-587 

  14. Hallahan DP, Kauffman JM(1978) Exceptional children : Introduc-tion to special education. Englewood Cliffs, NJ : Prentice-Hall. 

  15. Han YM(2010) The mediation effect of college students stress coping style on the relationship among family strengths ego-resilience and depression. Doctoral's thesis, Hongik University 

  16. Hartup WW(1989) Social relationship and their developmental significance, American Psychologist, 44(2), 120-126 

  17. Ha EH, Hong KE, Lee SJ, Oh KJ(1997) Parent- adolescent agreement in the assessment of behavior of adolescents: comparison of factor structures of k-cbcl and ysr 

  18. Hong ES(2006) Conceptual understanding of resilience and instructional suggestion. Ksse. 41(2), 45-67 

  19. Holbrook J, Martin RP(1985) Relationship of temperament characteristics to the academic achievement of firstgrade children, J Psychoeducational Asses 3, 131-140 

  20. Huh MY(1999) The study for the development and validation of parenting behavior inventory perceived by adolescent. Doctoral's Thesis, Ewha Woman's University 

  21. Jeong JY(2011) Effects of temperament, family strength and social support on ego-resilience of adolescents. Master's Thesis, Korea University 

  22. Kang CY(1999) The relationships between masternal attachment style, marital conflict, caing behavior, and child behavioral problems. Doctoral's Thesis, Seoul Woman's University 

  23. Kaplan HB, Martin RP, Robbins SS(1983) Antecedents of psychological distress in young adults: self- rejection, deprivation of social support, and life event. J Health and Social Behavior 1, 93-115 

  24. Kim BR, Lee GM(2011) The influence of negative life events, ego-resiliency, and peer relationships on children's externalizing behavior problems. Korean J Educ Res. 48(3), 1-24 

  25. Kim EG(2000) The relationship among the children's perceived social support, self-concept and problem behaviors. Master's Thesis, Yonsei counseling education university. 

  26. Kim GH(1997) A study on social support and school -life adjustment of middle school student. Master's Thesis, Kangwon university 

  27. Kim HS(1995) The relations between the children's temperament perceived by mother and teacher and their adjustment and behaviors in the kindergarten. Master's Thesis, Ewha Woman's University 

  28. Kim JS, No SD(2003) Ego-resilience, school and family satisfaction, social support and depression the relationship between adolescent's suicidal impulse and psychosocial variables. J Student Guidance Research 21, 153-172 

  29. Kim JY(2005) Path model of social support, self- esteem and internal attribution on children's achievement motivation. Master's Thesis, Pusan University 

  30. Kim MJ(2005) The effect of parental conflict and children's ego-resiliency on the children's internalizing-externalizing. Master's Thesis, Daegu University 

  31. Kim MS(1995) Relation between social support and maladjustment of children, Doctoral's Thesis, Sookmyung University 

  32. Kim SG(2012) The effects of art therapy on case study self-esteem with adhd - focusing on the clay media. Master's Thesis, Hanyang University 

  33. Kim YH, Nam SH(2000) Mother's psychological factors and young children's internalizing & externalizing behaviors according to the sex. J Human Ecology, 3, 17-28 

  34. Kim YS(2005) The relationship child's temperament and father/mother attachment and problems behavior. Master's Thesis, Mokpo National University. 

  35. Klohnen EM(1996) Conceptual analysis and measurement of the construct of ego resiliency. J Personality Soc Psychology, 70(5). 1067-1079 

  36. Kwak KG(2009) A longitudinal study on effect of poverty on children's development : growth development and psychological development. National Research Foundations of Korea 

  37. Kwon EK(2008) The relationship between parent's child-rearing attitudes and child's self-resiliency. Master's Thesis, Daegu National University 

  38. Kwon GS(2011) Qualitative analysis of child temperament, mother personality, mother-child interaction about the child's behavior problems. Master's Thesis, Hannam University 

  39. Kwon JH(2007) A study on explanatory variables of egoresilience of children. Master's Thesis, Seoul Women's University 

  40. Lee MS(1994) The effects of temperament and peersupport on the self-evaluation early adolescents. Doctoral's thesis, Sungshin Women's University 

  41. Lee S, Park SY(1988) Korean parents' child rearing attitudes perceived by their children : The influence of demographic variables. K associ child studies. J Korean Home Economics Assoc 23(1), 143-156 

  42. Lee SH(2001) A study on the relationship between the home background and the development of the attentiveness of children, Master's Thesis, Gyeongin National Education University 

  43. Lee WY(1984) The relationship of mother's educational views and child-rearing attitude to child development. Doctoral's Thesis, Ewha Woman's University 

  44. Lee JY(2008) A study on the children's recognition process and signification of disruptive behavior in elementary school. Master's Thesis, Korea National University oh Education Chung-Buk 

  45. Ock BN(2010) The influence of the class teacher's communication skills and attitudes perceived by the student on school maladjustment - focusing on intermediatiom effect of ego-resiliency, Doctoral's Thesis Inje University 

  46. Park EH(1996) The relationships between ego-resiliency, iq and academic achievement. Master's Thesis, Chungnam National University 

  47. Park HR(2003) Study of relationships between parent's child-rearing attitudes and psychological disorders of elementary school students. Master's Thesis, Mokpo National Education University 

  48. Park HS(2010) Perceived maternal rearing attitudes on the adolescent's self-esteem and school adjustment. Master's Thesis, Hoseo University 

  49. Park JO(1985) A study to development a sale of social support. Master's Thesis, Yonsei University 

  50. Park YM(1996) The correlation between the rearing attitudes of the mother whose children late forschool and child's emotional maladjustment behavior. Master's Thesis, Keimyung education university 

  51. Pettit GS, Dodge KA, Brown MM(1988) Early family experience, social problem solving patterns, and children's social competence. Child Development. 59, 812-829 

  52. Pettit GS, Bates JE, Dodge KA(1997) Supportive parenting, ecologocal context, and children's adjustment: A seven-year longitudunal study. Child Development, 68(5), 908-923 

  53. Primvera JH(1982) Studies on broodstock of sugpo penaeus monodon fabricius and other penaeids at the seafdec aquaculture department. masine biological association of india, proceedings of the symposium on coastal aqua-india, proceedings of the symposium on coastal aqua-culture, cochin, india, 12-18, 1, 28-36 

  54. Rohner RP(1987) Effects of perceived parental warmth, control, and punishment on the psychological adjustment, school conduct, and academic achievement of youth in a biracial southern community. Unpublished data 

  55. Sim HO(1999) Relationship of social skills & social support from family and friends to adjustment between children and adolescents. J Korean Home Economics association 37(6), 11-22 

  56. Sim YC(1992) Effects of psychological growth environment and self-concept on juvenile deliquency. Doctoral's thesis, Chung-Ang University 

  57. Sin EJ(2009) The effects of maladaptive thoughts and self-control on internalizing-externalizing problem behaviors. Master's Thesis, Daegu University 

  58. Son SY(2004) Differences in preschool child temperament and martenal behavior between internalizing behavior problems and externalizing behavior problems. Master's Thesis, Sunghin Women's University 

  59. Symonds PM(1949) The dynamics of parent-child relations. (N.Y: bureau of publications teaches collage, columbia university 

  60. L Thomas ST, Buckland EA, Rexstad JL, Laake S, Strindberg SL, Hedley JRB, Bishop TA, Marques (2010) Distance software: design and analysis of distance sampling surveys for estimating population size. J of applied Ecology 47, 5-14 

  61. Webbster-Stratton C, Herbert M(1994) Troubled familiesproblem children; working with parents: a collaborative process. hichester: john wiley & sons 

  62. Windel M, Lerner RM(1986) Reassessing the dimensions of temperamental individuality across the life span : the revised dimensions of temperament survey (DOTS-R). J Adole Research. 1(2), 213-230 

  63. Yang DG, Eim YS(1998) The effects of social supporter on the adolescent's problem behaviors. J Korean Psychology: Social Issuses 4(1), 55-74 

  64. Yeo JL, Jeong MJ(2009) The relationship between perceived social support and children's depressive symptoms: examining the mediating role of selfworth in path analysis. J Korean Home Eco Assoc 47(10), 29-37 

  65. Yoo EA(2008) The effect of elementary school children's stress on emotional adaptation through ego-resilience. Master's Thesis, Seoul National university 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로