부모의 사교육비 및 감독.애정, 자녀의 학습가치와 자기조절학습능력이 학업성취도에 미치는 영향: 중학생의 성별 비교를 중심으로 The effects of private tutoring expenses, parents' monitoring.affection, their children's learning value and self-regulated learning abilities on middle-school boys's and girls' academic achievement원문보기
본 연구는 남녀 중학생의 영어 수학 학업성취도에 대한 부모의 사교육비 및 감독 애정, 자녀의 학습가치, 자기조절학습능력의 영향력을 알아보고자 수행되었다. 본 연구의 자료는 한국 아동 청소년 패널에 참여한 중학교 3학년 자료를 활용하여 수집되었으며, 현재 우리나라 사교육 참여율이 가장 높은 과목이 수학과 영어라는 현실을 고려하여 수학과 영어과목의 사교육 경험이 있는 중학생 1,123명과 그 부모가 연구대상으로 선정되었다. 조사도구는 영어 수학 학업성취도, 월평균 사교육비, 부모의 감독 애정, 중학교 자녀의 학습가치, 중학교 자녀의 자기조절학습능력을 측정하기 위한 자기기입식 설문지이었다. 수집된 자료는 기술통계와 상관분석, 위계적 회귀분석을 통해 분석되었다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 성별과 상관없이 부모의 월평균 사교육비 수준과 부모의 감독수준이 높을수록, 중학생이 학습에 대해 긍정적인 가치를 부여하는 정도와 자기조절학습능력 수준이 높을수록 영어 수학 학업성취도가 높아지는 경향을 보였다. 둘째, 남녀 중학생 모두 자기조절학습능력이 영어 수학 학업성취도를 가장 잘 예측하는 변인으로 제시된 반면 그 밖에 남자 중학생의 경우 학습가치 및 부모 감독의 순으로, 여자 중학생의 월평균 사교육비만이 영어 수학 학업성취도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 남녀 중학생 모두 사교육비가 영어 수학 학업성취도에 미치는 영향에 있어 부모의 감독 애정 및 중학생의 학습가치, 자기조절학습능력의 조절효과는 발견되지 않았다. 마지막으로, 본 연구결과를 토대로 중학생 자녀의 학업성취도에 대한 부모 및 '가정교과'의 역할을 제안하였다.
본 연구는 남녀 중학생의 영어 수학 학업성취도에 대한 부모의 사교육비 및 감독 애정, 자녀의 학습가치, 자기조절학습능력의 영향력을 알아보고자 수행되었다. 본 연구의 자료는 한국 아동 청소년 패널에 참여한 중학교 3학년 자료를 활용하여 수집되었으며, 현재 우리나라 사교육 참여율이 가장 높은 과목이 수학과 영어라는 현실을 고려하여 수학과 영어과목의 사교육 경험이 있는 중학생 1,123명과 그 부모가 연구대상으로 선정되었다. 조사도구는 영어 수학 학업성취도, 월평균 사교육비, 부모의 감독 애정, 중학교 자녀의 학습가치, 중학교 자녀의 자기조절학습능력을 측정하기 위한 자기기입식 설문지이었다. 수집된 자료는 기술통계와 상관분석, 위계적 회귀분석을 통해 분석되었다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 성별과 상관없이 부모의 월평균 사교육비 수준과 부모의 감독수준이 높을수록, 중학생이 학습에 대해 긍정적인 가치를 부여하는 정도와 자기조절학습능력 수준이 높을수록 영어 수학 학업성취도가 높아지는 경향을 보였다. 둘째, 남녀 중학생 모두 자기조절학습능력이 영어 수학 학업성취도를 가장 잘 예측하는 변인으로 제시된 반면 그 밖에 남자 중학생의 경우 학습가치 및 부모 감독의 순으로, 여자 중학생의 월평균 사교육비만이 영어 수학 학업성취도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 남녀 중학생 모두 사교육비가 영어 수학 학업성취도에 미치는 영향에 있어 부모의 감독 애정 및 중학생의 학습가치, 자기조절학습능력의 조절효과는 발견되지 않았다. 마지막으로, 본 연구결과를 토대로 중학생 자녀의 학업성취도에 대한 부모 및 '가정교과'의 역할을 제안하였다.
This study aimed to explore the effects of private tutoring expenses, parents' monitoring affection, their children's learning value and self-regulated learning abilities on middle-school boys' and girls' English Math academic achievement. The subjects were the 3rd middle-school 1,123 students takin...
This study aimed to explore the effects of private tutoring expenses, parents' monitoring affection, their children's learning value and self-regulated learning abilities on middle-school boys' and girls' English Math academic achievement. The subjects were the 3rd middle-school 1,123 students taking the private tutoring of English and Math who participated in the Korea Child Youth Panel Surveys(KCYPS). The data were analyzed with descriptive statistics, correlations and hierarchical regressions. The main results of this study were as follows. Firstly, regardless of middle-school students' sex, as monthly average private tutoring expenses were more, the levels of parents' monitoring, and their children's learning value self-regulated learning abilities were higher, so middle-school students' academic achievement was higher. Secondly, regardless of middle-school students' sex, their self-regulated learning abilities were the highest predictors of English Math achievement. Also, their learning value and parents' monitoring influenced middle-school boys' English Math achievement in order. On the other hand, monthly average private tutoring expenses influenced middle-school girls' English Math achievement. Furthermore there were no moderating effects of parents' monitoring affection, their children's learning value and self-regulated learning abilities between monthly average private tutoring expenses and middle-school boys' and girls' English Math achievement. Finally, based on the results, the importance of parents and Home Economics was suggested in attaining middle-school students' higher academic achievement. Especially, Home Economics can play an important role of enhancing middle-school students' self-regulated learning abilities and learning value necessary for middle-school students' higher academic achievement.
This study aimed to explore the effects of private tutoring expenses, parents' monitoring affection, their children's learning value and self-regulated learning abilities on middle-school boys' and girls' English Math academic achievement. The subjects were the 3rd middle-school 1,123 students taking the private tutoring of English and Math who participated in the Korea Child Youth Panel Surveys(KCYPS). The data were analyzed with descriptive statistics, correlations and hierarchical regressions. The main results of this study were as follows. Firstly, regardless of middle-school students' sex, as monthly average private tutoring expenses were more, the levels of parents' monitoring, and their children's learning value self-regulated learning abilities were higher, so middle-school students' academic achievement was higher. Secondly, regardless of middle-school students' sex, their self-regulated learning abilities were the highest predictors of English Math achievement. Also, their learning value and parents' monitoring influenced middle-school boys' English Math achievement in order. On the other hand, monthly average private tutoring expenses influenced middle-school girls' English Math achievement. Furthermore there were no moderating effects of parents' monitoring affection, their children's learning value and self-regulated learning abilities between monthly average private tutoring expenses and middle-school boys' and girls' English Math achievement. Finally, based on the results, the importance of parents and Home Economics was suggested in attaining middle-school students' higher academic achievement. Especially, Home Economics can play an important role of enhancing middle-school students' self-regulated learning abilities and learning value necessary for middle-school students' higher academic achievement.
우리나라의 사교육비 규모는 세계적 수준으로, 학부모의 높은 사교육 의존도와 과도한 사교육비 지출은 사회적 문제로 대두되고 있다. 사교육은 공교육에 반대되는 개념으로, 「유아교육법」, 「영유아보육법」 및 「초중등교육법」, 「고등교육법」의 적용을 받는 교육기관(유치원, 어린이집, 초․중․고등학교, 대학교) 밖에서 이루어지는 교육을 의미한다(Naver Wikipedia, 2014). 따라서 사교육비는 학부모가 교육을 위하여 부담하는 비용 중 공공 교육기관 밖에 지출되는 비용, 예를 들어 학원비, 과외비 등으로 구성된다.
사교육이 활성화되는 교육적 조건은 무엇인가?
사교육은 다음과 같은 교육적 조건을 가진 사회에서 활성화된다. 우선 고등교육 진학이 공식적인 시험을 통해서 이루어질 경우 사교육이 확대될 가능성이 높다. 둘째, 개인의 자질과 노력에 의해 계층이동이 결정되는 사회일 경우 사교육이 활성화될 가능성이 높다. 셋째, 교육적 성공이 사회적 성공으로 이어질 가능성이 높은 사회일수록 공교육 이외의 교육적 투자를 통한 사회적 성공을 도모할 가능성이 높으므로 사교육이 확대될 가능성이 높다(Kim, 2007). 이러한 교육조건을 가진 대표적인 국가로 한국 및 일본, 대만 등을 들을 수 있다.
사교육비를 구성하는 것은 무엇인가?
사교육은 공교육에 반대되는 개념으로, 「유아교육법」, 「영유아보육법」 및 「초중등교육법」, 「고등교육법」의 적용을 받는 교육기관(유치원, 어린이집, 초․중․고등학교, 대학교) 밖에서 이루어지는 교육을 의미한다(Naver Wikipedia, 2014). 따라서 사교육비는 학부모가 교육을 위하여 부담하는 비용 중 공공 교육기관 밖에 지출되는 비용, 예를 들어 학원비, 과외비 등으로 구성된다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.