최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국임상약학회지 = Korean journal of clinical pharmacy, v.25 no.4, 2015년, pp.238 - 245
한주리 (숙명여자대학교 임상약학대학원) , 남지나 (숙명여자대학교 약학대학) , 방준석 (숙명여자대학교 임상약학대학원) , 조은 (숙명여자대학교 약학대학)
Background: Pharmacy schools newly adopted a 6-year program strengthening clinical knowledge since 2011 in Korea. The clinical training under the guidance of preceptors at hospital sites is a requisite for pharmacy students during the last year of undergraduate course. It has been rarely studied on ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
사회적 결정 요인인 주 관적 규범은 무엇인가? | 16) 의도의 개인적 결정요소인 ‘태도’는 개인이 특정행동을 수행하는 것에 긍정적 혹은 부정적 인 결과를 예상함으로써 이에 대해 긍정적 혹은 부정적 태도가 형성되어 행동에 영향을 미친다. 16) 사회적 결정요인인 ‘주 관적 규범’은 개인이 행동 수행여부를 결정하는데 개인이 느끼는 사회적 압력으로써, 개인이 신념, 태도나 행동방향을 결 정하는데 준거기준으로 삼고 있는 사회집단을 ‘준거집단’이라 고 일컫는다. 16) Bandura에 의해 ‘자기효능감(self-efficacy)’이 개인의 행위 수행에 중요한 요소임이 알려지면서 이와 비슷한 개념인 ‘지각된 행위통제’가 새로이 추가되었는데, 이는 자신이 상대를 실제로 얼마나 잘 통제하고 있는지에 대한 주관적 평가요인으로 자신이 환경요인을 통제할 능력이 있다고 강하게 인지 할수록 행동을 더 잘 수행하게 된다는 것이다. | |
우리나라의 구체적인 약학교육 실무실습 프리셉터 매뉴얼에 따르면, 프리셉터는 어떤 기준을 만족해야 하는가? | 우리나라의 구체적인 약학교육 실무실습 프리셉터 매뉴얼에 따르면, 프리셉터는 실무현장에서 학생교육을 담당하며 오리엔테이션 교육과 정기적인 프리셉터 연수교육을 이수한 약사이면서 의료기관에서 2년 이상의 근무경력이 있어야 한다는 기준을 만족해야 한다. 7) 하지만, 이러한 공식적인 자격요건 외에, 비공식적인 자격요건으로 프리셉터로서 교육에 참여하는 열정, 즉 교육의도에 관한 언급은 해당 매뉴얼에 제시되어 있지 않다. | |
계획된 행동이론에서 행동의 직접적인 결정인자는 무엇인가? | 계획된 행동이론은 태도-행동 모델로 널리 연구되었던 합리적 행위이론(theory of reasoned action, TRA)에 지각된 행위통제를 첨가하여 확장한 이론으로써, 다양한 분야에서 인간의 행동을 예측하기 위해 많이 사용되고 있다. 11-15) 이 이론에서 행동의 직접적인 결정인자는 ‘의도(intention)’이며, 의도를 결정 하는 인자는 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제임을 제시하 고 있다. 16) 계획된 행동이론에서 ‘의도’는 어떤 행동을 자발적으로 얼마나 실천하는지 또는 얼마나 노력을 기울이고자 하는 지에 대한 정도를 말하며 이 요인이 행동을 직접적으로 결정하는 인자라고 설명하고 있다. |
Lee OH. The plan to introduce the practical training for 6-year curriculum pharmacy education. The Graduate School of Sookmung Women's University. 2006.
Han JL. Factors affecting the intention of hospital pharmacist on education pharmacy students. Sookmyung Women's University. 2014.
Gaba ND, Blatt B, Macri CJ, et al. Improving teaching skills in obstetrics and gynecology residents: evaluation of a residents-as-teachers program. Am J Obstet Gynecol. 2007;196:87-e1.
Association of American Medical Colleges Council on Medical Education. Functions and structure of a medical school. 1985.
American Medical Association. Graduate medical education directory 1993-1994. 1993.
Education ACFP. Accreditation standards and key elements for the professional program in pharmacy leading to the doctor of pharmacy degree draft standards (Accessed on September 17, 2015).
The Suuport Department for Developing University Education Curriculum: The final report for test operation study of 2+4 year curriculum pharmacy education in Korea. 2011.
Korean Association of Pharmacy Education: Mannual of hospital pharmacy practice. Seoul. 2012.
Lee SH. Study of good pharmacy practice experience in community pharmacy-focused on roles and qualification stadards of preceptors. Ewha Woman's University. 2012.
Je NK, Lee IH, Yoon JH. Assessment of changes in pharmacists' perceptions of preceptorship and the effect of a preceptor orientation program. Korean J Clin Pharm 2012;22:143-52.
Ajzen I. The theory of planned behaviour: reactions and reflections. P&H 2011;26:1113-27.
G Van Huylenbroek, K Mondelaers, J Aertsens, et al. Personal determinants of organic food consumption: a review. Brit Food J 2009;111: 1140-67.
Boyer CB, Kegeles SM. AIDS risk and prevention among adolescents. Soc Sci Med 1991;33:11-23.
Pierce R, Ball L. Perceptions that may affect teachers' intention to use technology in secondary mathematics classes. Educ Stud Math 2009;71:299-317.
Kautonen T, Van Gelderen M, Tornikoski ET. Predicting entrepreneurial behaviour: a test of the theory of planned behaviour. Appl Econ. 2013;45:697-707.
Ajzen I. The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process 1991;50:179-211.
Hyun H. The effects of exercise on workers with hyperlipemia through promoting intention based on the theory of planned behavior. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul. 1998.
Herbert KE, Urmie JM, Newland BA, et al. Prediction of pharmacist intention to provide Medicare medication therapy management services using the theory of planned behavior. Res Social Adm Pharm 2006;2:299-314.
Pradel FG, Obeidat NA, Tsoukleris MG. Factors affecting pharmacists' pediatric asthma counseling. JAPhA 2006;47:737-46.
Fjortoft NF. Learning outcomes and behavioral changes with a pharmacy continuing professional education program. Am J Pharm Educ 2006;70:24-30.
Cross LH, Billingsley BS. Testing a model of special educators' intent to stay in teaching. Exceptional children 1994;60:411-21.
Fimian MJ. Social support and occupational stress in special education. Exceptional Children 1986;52:436-42.
Singer JD. Are special educators' career paths special? Results from a 13-year longitudinal study. Exceptional Children 1992;59:262-79.
Payakachat N, Ounpraseuth S, Ragland D, et al. Job and career satisfaction among pharmacy preceptors. Am J Pharm Educ 2011;75:153-63.
Norzila M, Deng C, Azizi B. Prevalence of childhood asthma and allergy in an inner city Malaysian community: intra-observer reliability of two translated international questionnaires. Med J Malaysia. 2000; 55:33-9.
Yu HY, Park SS, Park HM, et al. Employees' Personality, Cohesiveness, and Performance in Family Restaurants. IJBSS 2007;31:9-28.
Armitage C, Conner M. Efficacy of the Theory of Planned Behaviour: a meta-analytic review. Br J Soc Psychol 2001;40:471-99.
Kim MS, Park SY. Development of a rold conflict scale for clinical nurses. JKAN 1995;25:741-50.
Keum EJ. Work pressure and stress response in precepter. Eulji university. 2012.
Schapansky LM, Johnson JA. Pharmacists' attitudes toward diabetes. J Am Pharm Assoc 1999;40:371-7.
Fleming ML, Barner JC, Brown CM, et al. Using the theory of planned behavior to examine pharmacists' intention to utilize a prescription drug monitoring program database. RSAP 2014;10:285-96.
Faul F, Erdfelder E, Lang AG, et al. G $^{*}$ Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behav Res Methods 2007;39:175-91.
Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences, Academic press. 2013.
Lee SY, Hong SY. Promoting Teaching Efficacy of Pre-service Teachers with Reflective Thinking using e-portfolio. JKMA 2013;13:968-78.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.