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병원규모 및 직종별 종업원 만족도 영향요인

Factors that Affect Employee Satisfaction according to Hospital Size and Job Group

보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.9 no.3, 2015년, pp.31 - 42  

한주랑 (서정대학교 간호과) ,  김장묵 (단국대학교 보건과학대학 보건행정학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : The purpose of this study was to examine the factors that affect employee satisfaction according to hospital size, job group and career at hospitals. Methods : Data were collected from 4,307 employees working at 5 university hospitals. Statistics were done with the SPSS program version ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 또 직무특성에 따른 종업원 만족도에 관한 연구도 간호직, 행정직 중심의 연구는 진행되어 왔으나, 병원에서 가장 핵심적인 인력인 의사를 포함한 연구는 없는 실정이다. 이에 본 연구는 대형종합병원과 의사직을 포함하여 병원 종업원들의 만족도를 알아보고, 종업원 만족도를 구성하는 속성 만족도 요인들이 종업원의 전반적 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 규명해보고자 하며, 이를 통하여 병원의 경영자들에게 병원 조직 내 효율적 인적자원관리와 병원의 경쟁력을 강화할 수 있는 근거를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
전반적 만족이란 무엇인가요? 은 개별 속성 만족도와 전반적 만족은 서로 다른 개념이라고 하였다[7]. 전반적 만족이란 종업원의 인지적, 정서적 반응으로 한 속성에는 만족하면서 다른 속성에는 불만족하는 결과로써 발생하는 것이며, 속성별 만족도는 종업원이 처한 상황에 따라 전반적 만족도에 미치는 영향을 달라질 수 있다[8]. 즉 종업원 만족도는 개인적 욕구나 동기 등과 같은 심리적 요인과 직무를 둘러싸고 있는 환경적 요인을 포함한 다양한 요인들에 의해 영향을 받을 수 있다는 것이다[9].
종업원 만족의 요인 중 외적요인은 무엇인가요? 종업원 만족의 요인은 내적 요인과 외적 요인으로 구분할 수 있는데, 내적 요인이 주로 직무와 관련된 것이라면 외적 요인은 임금, 신분상승, 감독, 역할갈등, 조직구조, 업무분위기 등이다[6]. 만족도의 측정은 만족도를 구성하는 요인들을 측정하는 속성 만족도와 경험에 기초하여 전체적인 측면을 측정하는 전반적인 만족도로 구분할 수 있는데, Oliva et al.
병원의 경영자들은 종업원들이 처한 환경이나 상황에 따라 각각 다른 전략과 개선이 필요하다는 점을 인식해야 하는 이유는 무엇인가요? 이상의 연구결과를 통해 병원규모, 직종, 근무경력에 따라 종업원 만족도의 차이가 있었으며, 종업원 만족도 요인인 업무, 커뮤니케이션, 인사, 보상 리더십 요인이 전반적 종업원 만족도에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있었고, 병원규모, 직종, 근무경력별로 영향력이 다른 것을 확인하였다. 이는 종업원이 처한 상황에 따라 종업원 만족도가 달라지며, 종업원의 전반적 만족도에 영향을 미치는 요인들도 다르다는 것을 의미한다. 따라서 병원의 경영자들은 종업원들이 처한 환경이나 상황에 따라 각각 다른 전략과 개선이 필요하다는 점을 인식해야 하며, 특히 환자의 접점에서 의료서비스를 창출하고 있는 의사직과 간호직에 대한 만족도를 향상시킬 수 있는 다양한 전략 개발이 필요하다는 점에 주목할 필요가 있다.
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참고문헌 (25)

  1. D.B. Arnett, D.A. Laverie, C. McLane(2002), Using Job Satisfaction and Pride as Internal-Marketing Tools, Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarerly, Vol.43(2);87-96. 

  2. D.Y. Lee, H.G. Choi, S.D. Cho(2009), The Effects of Internal Marketing and Internal Customer Satisfaction on External Marketing Outcomes : An Exploratory Approach on B2G Market, Business Education, Vol.3(2);121-144. 

  3. J.L. Heskett, T.O. Jones, G.W. Loveman, W.E. Sasser, L.A. Schlesinger(2008), Putting the service-profit chain to work, Harvard Business Review, Vol.86(7-8);118-129. 

  4. K.T. Kim(2009), A Study on the Relationship between Training Investment and Organizational Performance: Mediating Effects of Job Satisfaction, Job Skill Enhancement, and Employee Competence, Journal of Organization and Management, Vol.32(4);29-57. 

  5. D.S. Kang(2009), A Study on the Effects of Service Orientation to customer orientations, employees satisfaction and service values in Medical Service Organizations, Korean Business Review, Vol.56;247-269. 

  6. P.M. Atkins, B.S. Marshall, R.G. Javalgi(1996), Happy employee lead to loyalty patient, Journal of Health Care Marketing, Vol.16(4);14-23. 

  7. T.A. Oliva, R.L. Oliver and W.O. Bearden(1995), The relationships among consumer satisfaction, involvement, and product performance: A catastrophe theory application, Behavioral Science, Vol.40(2);104-132. 

  8. J.H. Chung, J.H. Han(2009), The Effects of the Attribute-Level Satisfaction on the Overall Satisfaction and the Mediation Role of Involvement in Medical Service, Korean corporation management review, Vol.30;243-258. 

  9. E.W. Mccranie, V.A. Lambert, C.E. Lambert(1987), Work Stress, Hardiness, and Burnout Among Hospital Staff Nurses, Nursing Research, Vol.36(6);374-378. 

  10. Y.J. Choe, C.G. Park(2014), The Impact of Employees' Job Attitude on Financial Achievement by Organizational Size, Korean Review of Organizational Studies, Vol.11(2);27-56. 

  11. D.K. Foley(2008), Development of a visual analogue scale to measure curriculum outcomes, The Journal of Nursing Education, Vol.47(5);213. 

  12. Z.R. Wolf, M. Colahan, A.l. Costello(1998), Relationship between nurse caring and patient satisfaction, Medsurg Nursing, Vol.7(2);99-105. 

  13. M.H. Lee, J.K. Kim(2013), Comparative Study on Nursing Practice Environment, Professionalism, and Job Satisfaction according to Hospital Size, J Korean Acad Nurs Admin, Vol.19(4);470-479. 

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  15. E.S. Do, M.Y. Kim(2012), Comparison of Internal Marketing, Job Satisfaction and Customer Orientation of Nurses by Size of Medical Care Institution; Small-medium Hospitals and General Hospitals, J Korean Acad Nurs Admin, Vol.18(1);56-66. 

  16. J.S. Paek, S.A. Hong(2007), An Analysis on the Job Satisfaction, Management Satisfaction and Organizational Commitment of General Hospital Employees, The Journal of Political Science and Communication, Vol.10(2);279-296. 

  17. K.S. Cho, H.J. Lee, S.H. Chung(1999), Job Satisfaction and Performance for the Employees in National University Hospitals, Korean journal of hospital management, Vol.4(1);190-207. 

  18. Y.H. Lee(2007), Analysis of the Factors for Hospital Workers' Job Satisfaction, Health and Social Science, Vol.20;127-151. 

  19. Y.S. Bong, H.S. So, H.S. You(2009), A Study on the Relationship between Job Stress, Self-Efficacy and Job Satisfaction in Nurses, J Korean Acad Nurs Admin, Vol.15(3);425-433. 

  20. S.L. Kim, H.S. Jung, B.I. Lee, J.E. Lee, K.Y. Rhee(2003), Factors Related with Job Satisfaction in Workers -Through the Application of NIOSH Job Stress Model-, The J. of Korean Community Nursing, Vol.14(2);190-199. 

  21. Y.H. Lee(2007), Analysis of the Factors for Hospital Workers' Job Satisfaction, Health and Social Science, Vol.20;127-158. 

  22. G.B. Shim(2014), Structure Model for Job Satisfaction and Service Quality of Staff of Geriatric Hospital, Journal of Digital Convergence, Vol.12(4);357-366. 

  23. Y.A. Lim, K.Y. Kim and S.M. Choi(2012), Factors Affecting Job Satisfaction, Organizational Attachment and Job Leaving Attitude of General Hospital Employees by Job Category, Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.13(8);3586-3596. 

  24. B.D. Hwang(2008), Job Satisfaction and Organizational Commitment of Hospital Administrative Staffs according to Their Majors, The Journal of the Korea Contents Association, Vol.8(6);186-194. 

  25. J.M. Kim, J.R. Han, D.H. Sung(2014), Effects of Satisfaction Level of Doctors from Five University Hospitals on Organization Commitment Level, The Korean Journal of Health Service Management, Vol.8(3);1-11. 

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