최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.21 no.1, 2015년, pp.46 - 53
한미현 (혜전대학교 간호학과) , 배상목 (혜전대학교 무역유통마케팅과)
Purpose: This study was performed to identify the effect of admission type on college adaptation and academic achievement in one nursing school in order to refine the entrance selection system. Methods: Subjects were 405 nursing students (female : male = 385 : 20, first grade = 155, second grade = 1...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
대학입학전형의 목적은 무엇인가? | 대학입학전형의 목적은 대학 입학적격자를 선발하는 데 있다. 이때 입학적격자란 대학입학 후에 성공적으로 학업을 이수할 수 있는 능력을 갖추고 있는 우수 학생이라고 할 수 있다(Park, 2008). | |
입학적격자란 무엇인가? | 대학입학전형의 목적은 대학 입학적격자를 선발하는 데 있다. 이때 입학적격자란 대학입학 후에 성공적으로 학업을 이수할 수 있는 능력을 갖추고 있는 우수 학생이라고 할 수 있다(Park, 2008). 따라서 우수한 학생을 선발하기 위해 어떠한 입학전형방법을 적용해야 하는가는 대학마다 중요한 관심사다. | |
수시전형과 정시전형은 무엇인가? | 현재 시행중인 대학입학전형은 수시전형과 정시전형으로 구분한다. 수시전형은 고등학교 교육과정 중에 실시되는 전형이며, 다양한 인재 선발을 위해 학교생활기록부, 대학별고사 등을 활용하는 방법이다. 정시전형은 대학수학능력 시험 성적이 발표된 이후에 실시되는 전형이다. 특히 대학별고사를 실시하지 않는 대학의 정시전형은 대학수학능력시험이 가장 중요한 요소가 된다. |
Baker, R. W., & Siryk, B. (1999). SACQ(Student Adaptation to College Questionnaire) manual(2th ed). Los Angeles: western psychological services.
Huh, M. H., & Jun, S. Y. (1996). Predictive validity of admission indices. The Journal of Educational Research, 34(5), 299-309.
Ji, E. L. (2001). Evaluating the Predictive validity of various college admission materials : CAST, HSA, essay, interview, and recommendation letters. Journal of Educational Evaluation, 14(2), 155-172.
Kang, S. J. (2001). Methodological comparisons between estimation method for criterion-related validity of college admission scores. Journal of Educational Evaluation, 14(1), 171-197.
Kim, B. N. (2011). A study on difference analysis of student adaptation to college by an admission system. Unpublished master's thesis, Chung-ang University, Seoul.
Kim, H. C. (2004). Comparison of the effects between motivation and selection criteria scores for admission on the college students' academic achievement. The Journal of Educational Research, 42(4), 343-378.
Kim, H. C. (2005). Exploring new explanation variables for college students' academic achievement. The Journal of Korean Education, 32(2), 247-274.
Kim, J. H., & Rhee, B. S. (2010). Analysis of the differences in student outcomes by college admission types. Education Science Research, 41(2), 209-230.
Kim, S. H., Lee, K. H., Hur, Y. R., & Kim, J. H. (2013). How medical students perform academically by admission types? Korean journal of Medical Education, 25(3), 201-209.
Lee, J. S. (2012). A study on admission types and factors for 5 year professional architectural degree program students and academic achievement. Architectural Research, 28(1), 29-36.
Lee, Y. J., Im, Y. K., & Seo, K. S. (2005). Basic research for the improvement of entrance selection system in kongju national university. Education Research, 19, 73-96.
Park, M. J., Ham, Y. L., & Oh, D. N. (2012). Levels and their correlation of decision making competency, adjustment to college life, satisfaction to college life in freshmen. Journal of Contents, 12(4), 327-337.
Park, S. S. (2007). A study on admission factors and scholastic achievement. The Journal of Korean Education, 34(4), 27-56.
Park, S. S. (2008). A analysis of the university admission test factors for the selection of good students. Unpublished doctoral dissertation, Sungkyunkwan University, Seoul.
Shin, H. J. (2012). The influence of gender of university students and type of university entrance on scholastic achievement and life adjustment in university. Unpublished master's thesis, Sogang University, Seoul.
Song, E. G. (2007). A study the relationship between high school academic performance and college achievement. Unpublished master's thesis, The University of Seoul, Seoul.
Song, J. M. (2011). A study on vocational high school graduates' adaptation to college life. Unpublished master's thesis, Kyunghee University, Seoul.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.