최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of nutrition and health, v.48 no.1, 2015년, pp.105 - 112
정미희 (표선중학교) , 채인숙 (제주대학교 식품영양학과)
Purpose: This study analyzed the eco-foodservice perception and satisfaction of 344 elementary school parents in Jeju surveyed from February 1~12, 2010, with the aim of providing basic data for quality improvement of eco-foodservice in Jeju. Methods: The data were analyzed by descriptive analysis, <...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
친환경 급식 이후 조사대상자의 만족도가 높아진 이유는? | 7%)의 순으로 나타나 절반 정도의 학부모들이 친환경급식 이후 학교급식에 대한 만족도가 증가되었음을 알 수 있었다. 친환경 급식 이후 조사대상자의 만족도가 높아진 이유에 대해서는 안전한 음식 제공 (70.5%), 급식의 질 향상 (26.3%), 음식의 맛 향상 (2.6%), 기타 (0.5%)의 순으로 나타났다. 조사대상의 친환경 식재료에 대한 인식도, 친환경급식에 대한 인식도 및 친환경급식 만족도간의 상관관계를 분석한 결과 친환경 식재료에 대한 인식도는 친환경급식에 대한 인식도와 약한 정 (+)의 상관관계 (r = 0. | |
학교급식의 우수한 식재료의 사용 및 구매 관리 실태에 대한 자료, 식재료의 품질 향상을 위한 다양한 식품 품질검사제도가 도입되고 있는 이유는? | 또한 학교급식에 대한 학부모의 관심이 높아지면서 학교급식에 사용되는 식재료의 품질과 안전성이 확보되어야 함이 중요하게 인식되고 있고 식품안전성 보장 및 우리 전통 식습관 형성 차원에서 학교급식에 친환경 식재료를 사용하여 안전한 급식이 이루어져야 한다는 목소리가 높아지고 있어5-8 식재료 품질기준과 공급업체 선정기준이 강화되는 등 구매관리 환경도 변화되고 있다. 이와 관련하여, 학교급식의 우수한 식재료의 사용 및 구매 관리 실태에 대한 자료, 식재료의 품질향상을 위한 다양한 식품 품질검사제도가 도입되고 있다. | |
친환경급식을 학교에서 정착시키기 위해 어떤 것이 중요한가? | 친환경급식을 학교에서 안정적으로 정착시키기 위해서는 무엇보다 학교급식 수요자인 학생 및 학부모들의 견해 및 인식이 중요하다. 따라서 친환경 학교급식에 대한 학생 및 학부모들의 만족도를 조사 분석하여 친환경 급식의 만족도를 높이기 위한 방안을 모색하는 연구가 점차 확대되어야 할 것이다. |
Yim KS, Lee TY, Kim CI, Choi KS, Lee JH, Kweoun SJ, Kim MO. Strategies to improve nutritional management in primary school lunch program. J Korean Diet Assoc 2004; 10(2): 235-245.
Im JB. Necessity for introducing agricultural production traceability system and policy implications. J Agric Life Sci 2004; 38(3): 1-8.
Kim YJ. Operating status and improvement scheme of the environment friendly school lunch program in elementary school of Jeonju city [MA thesis]. Iksan: Wonkwang University; 2008.
Lee YS. Park MJ. Parental perception and satisfaction with environment-friendly agricultural products used for school foodservice in elementary schools in Daejeon. Korean J Food Cult 2008; 23(6): 737-747.
Kwak MJ, Kim KN. Perception and consumption of environmentfriendly farm products (EP) among the parents of children in the schools where EP had been used or never been used in their foodservice. J Hum Ecol 2012; 16(1): 85-94.
Shin MS, Kim BR. An awareness of environment-friendly farm produce in parents and nutrition teachers. J Sci Educ 2008; 3: 67-85.
Heo SW. Development process and strategies for school lunch program using environmentally friendly agri-products. Korean J Org Agric 2006; 14: 41-53.
Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education. Carried into school meals. Jeju: Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education; 2010.
Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education. 2010 eco-friendly agricultural school lunch briefing. Jeju: Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education; 2010.
Spread of eco-conscious school meals through the verdant farm experiential learning. Ara Junior Model School Report. Jeju: Ara Junior Model School; 2004.
Lee HJ. A study on perception and satisfaction of students and parents with school lunch using eco-friendly agricultural products [MA thesis]. Busan: Silla University; 2009.
Eco-friendly agricultural school meals Jeju Solidarity. Report of survey for students, parents, and nutritionists of school foodservice in Jeju. Jeju: Eco-friendly agricultural school meals Jeju Solidarity; 2008.
Lee JE, Heo SW. An analysis on the satisfaction and additional cost scale of environmental-friendly agri-product school meal program. Korean J Org Agric 2005; 13(2): 145-159.
Kim KA, Kwak TK, Lee KE. Food purchasing and quality management practices in school food service. J Korean Diet Assoc 2006; 12(4): 329-341.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.