최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기東아시아食生活學會誌 = Journal of the East Asian Society of Dietary Life, v.25 no.2, 2015년, pp.372 - 385
조채영 (동의과학대학교 유아교육과) , 김지현 (부산진구어린이급식관리지원센터) , 한진숙 (동의과학대학교 식품과학계열)
The purpose of this study was to develop and evaluate a nutritional education program for preschool children in association with Center for Children's Foodservice Management, childcare facilities and home in order to provide nutritional knowledge and change food attitudes in children. The program wa...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
영양교육이란 무엇인가? | 영양교육은 영양과 식생활에 대한 지식, 태도 및 행동의 변화를 가져오기 위한 교육을 의미한다. 따라서 유아기 영양 교육의 목적은 영양에 대한 개념과 지식을 습득하고, 음식에 대한 태도, 식사예절과 위생 등 올바른 식생활 습관을 형성하는 것이며, 이를 통해 궁극적으로는 유아의 현재와 미래의 건강을 증진시키는데 있다(Cho & Lee 2005). | |
유아기의 영양 상태는 어떤 영향을 미치는가? | 따라서 동양의학에서는 ‘약식동원’이라 하여 음식을 약이라 생각하며, 식생활의 중요성을 강조하고 있다(Kim SB 2013). 유아기는 인간의 생애발달 주기 중 어느 시기보다 급속한 성장과 발달이 이루어지기 때문에(Chang et al 2008), 유아기의 영양 상태는 유아의 신체, 뇌, 인지, 사회 및 정서 발달을 이룰 수 있는 기초가 될 뿐 아니라, 평생의 건강과 질에도 큰 영향을 준다(Stang & Bayerl 2003). 따라서 유아기에는 적절한 영양 공급이 필수적이다. | |
유치원 교사 및 어린이집 교사에게 제공하는 교육 프로그램의 한계는 무엇인가? | 한편, 유치원 교사 및 어린이집 교사는 유아 영양교육의 필요성을 인식하고 있지만, 영양에 대한 전문지식 부족으로 영양교육 프로그램 및 교육 내용의 전문성 확보가 어려워 교육에 대한 두려움을 가지고 있다. 따라서 전문성을 갖춘 교육 프로그램을 개발하여 제공하는 방안으로 보건소나 보육정보센터 등과 같은 보다 전문적인 외부기관으로부터 교육지원을 받는 경우가 있으나(ShinDJ 1997; Park & Lee 2000; Choi KS 2010; Hong et al 2010),보건소 영양사가 유아교육기관에 일시적으로 방문하여 진행되는 현재의 보건소 영양교육 프로그램은 유아의 일상생활과 연계되어 지속적으로 영양교육이 이루어지지 않는다는 한계가 있다. |
Chang HJ, Park YJ, Ko ES (2008) Current and future foodservice management performance in child-cate centers. J Korean Diet Assoc 14: 229-242.
Chang SY (2002) A study on the influence of nutrition education program on the children's nutrition knowledge and food habit. MS Thesis Seoul Women's University, Seoul, pp 5-20.
Cho KJ, Lee HS (2005) Early Childhood Health Education. Hakjisa, Korea, pp 45-58.
Choi KS (2010) A study on nutrition knowledge, dietary attitudes and nutrition education needs among child-care teachers. Korean J Community Nutr 15: 137-148.
Colemen G, Horodynski MA, Contreras D, Hoerr SM (2005) Nutrition education aimed at toddlers(NEAT) curriculum. J of Nutr Edu and Behavior 37: 96-97.
Hong YH (2013) Development of a nutritional education program for young children and its effect focusing on cooking activities-focusing on nutrition knowledge, dietary attitude, and dietary behaviors. Ph D Thesis Paichai University, Daejeon, pp10-53.
Hong MA, Choi MS, Han YH, Hyun TS (2010) Effect of nutrition program developed by a public health center on preschool children's nutritional knowledge and dietary habits and the parent's dietary attitudes. Korean J Community Nutr 15: 593-602.
Hong ME (2009) Effect of a nutrition education program developed by a public health center on preschool children's nutritional knowledge and dietary habits and the parents' dietary attitudes. MS Thesis Chungbuk National University, Chungju, pp 11-17.
Jang SY (2002) A study on the influence of nutrition education program on the children's nutrition knowledge and food habit. MS Thesis Seoul Women's University, Seoul, pp2-3.
Kang HJ, Kim KM, Kim KI, Ryu ES (2001) Effect-evaluation of nutrition education program for the mothers of preschool children in kindergarten. J Korean Nutr Soc 34: 230-240.
Kim EJ (2007) The effect of cooking activities on the unbalanced diet of young children. MS Thesis Ewha Womans University, Seoul, pp 58-63.
Kim EY (2002) A study of the berkeley food systems project. J Korean Soc Eco Eearly Childhood Edu 1: 75-101.
Kim HS (2004) The influence of story and cooking activity on the solution to an unbalanced diet of preschool children. MS Thesis Woosuk University, Wanju, pp.18-50.
Kim HY, Seo MH, Lee YS, Kim IO, Kreisel K (2003) A study of health and nutrition management in child care centers. Korea Institute for Health and Social Affairs, Policy Report 2003-42, pp 1-16.
Kim JA (2010) The effects of the home connected nutrient educational program on the knowledge in nutrients and the eating habits of children. Ph D Thesis Chonnam National University, Gwangju, pp 16-17.
Kim SB (2013) The Story of Korean Food Culture. Bookmarujigi, Korea, pp 32-36.
Ku PJ, Lee KA (2000) A survey on dietary habit and nutritional knowledge for elementary school children's nutritional education. J Korean Soc Food Culture 15: 201-213.
Lee JH, Kim CI (2006) Effect of mothers' weaning attitudes on their children's food habits and development. Korean J Community Nutr 11: 551-561.
Lee KW, Man HW, Myung CO, Park YS (2005) Nutrition knowledge and guidance activities during meal time of day care center teachers. J East Asian Soc Diet Life 15: 623-631.
Ministry of Food and Drug Safety (2012) Annual Report of Center for Children's Foodservice Management. pp 21-27.
Ministry of Food and Drug Safety (2014) http://www.mfds.go.kr/index.do?x38 Accessed November 2, 2014.
Mo SM, Woo MK (1984) Dietary behaviors of young children in day care center regarding the family and dietary environments. J Korean Home Econ Assoc 22: 51-62.
Oh YJ, Chang YK (2006) Children's unbalanced diet and parent's attitudes. Korean J Nutr 39: 184-191.
Park GA, Lee JH (2000) Child-care teacher's knowledge regarding nutrition for infants, toddlers & young children. Open Early Childhood Education Research 5: 51-65.
Park JS (2009) A study on the development of nutrition education program for early childhood educational institutions connected with families and communities. Ph D Thesis Duksung Women's University, Seoul, pp6-38.
Shin DJ (1997) Preschool and day-care center teacher's attitude to nutrition and relationships between their educational background and nutrition knowledge-centered on the Kyongnam area. Korean J Food & Nutr 10: 219-227.
Shin EK, Lee YK (2006) Development and application of health belief model based nutrition education program for day care center children. Korean J Community Nutr 11: 488-501.
Sin EK, Lee YK (2005) Menu development and evaluation through eating behavior and food preference of preschool children in day-care centers. J Korean Soc Food Culture 20: 1-14.
Song MY (2005) A study of differences in early-childhood daily life between parent and child generations. MS Thesis Pusan National University, Busan, pp. 52-56.
Stang J, Bayerl CT (2003) Position of the American dietetic association: Child and adolescent food and nutrition program. J American Diet Assoc 103: 887-893.
Yang IS, Gwak DK, Han KS, Kim EK (1993) Needs assessment: Nutrition education & training program for day care children. J Korean Soc Food Culture 8: 103-115.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.