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논문 상세정보

워킹 훈련방법에 따른 복부 중심근육 활성도와 근 두께 변화 비교

Comparison of Core Muscle Activity and Thickness According to Walking Training Method

초록

본 연구는 정상 성인 20명을 대상으로 복부 안정화에 영향을 미치는 노르딕 워킹과 파워 워킹을 2주간 집중 시행한 후, 복부중심 근육(배속빗근, 배바깥빗근, 배가로근)의 활성도 및 두께, 그리고 복부 피하지방의 두께 변화를 비교하였다. 연구 결과, 근전도를 이용한 배속빗근과 배바깥빗근의 근활성값은 노르딕 워킹과 파워 워킹군 모두에서 훈련 후 높게 나타났으며, 특히 노르딕 워킹 훈련군의 경우 파워 워킹 훈련군에 비해 통계학적으로 유의하게 높은 근활성도의 변화를 보였다. 초음파를 이용한 배가로근과 배속빗근, 배바깥빗근의 두께는 노르딕 워킹 훈련군과 파워 워킹 훈련군 모두에서 통계학적으로 유의한 증가를 나타내었으나 군간 변화 차이는 없었다. 노르딕 워킹은 스틱을 이용하여 균형 안정감을 제공하며 상지와 하지의 큰 움직임을 통해 복부 안정화를 유도하는 효과적인 훈련방법으로써 다양한 재활운동의 형태로 적용하기에 유용할 것으로 여겨진다.

Abstract

The purpose of this study was to compare core muscle activity and thickness in the abdomen (internal Oblique, IO; External Oblique, EO; Transverse Abdominis, TrA) according to walking training methods. Tests were performed on 20 healthy men who randomly assigned to two groups, divided by Nordic walking (n=10) or Power walking group (n=10). They were performed Nordic walking or Power walking training for 2 weeks that is consistent with each of the assigned groups. Results demonstrated that Nordic walking was more effective than Power walking in improving IO and EO activities. Nordic walking is believed to be useful method for a variety of therapeutic exercise as a stable balance with the stick in addition to normal gait and trunk stability.

저자의 다른 논문

참고문헌 (22)

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