$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

초등교사의 연소 개념 향상을 위한 기체 농도 측정 실험 개발 및 적용 효과

Development and Application Effect of Gas Concentration Measure Experiment for the Improvement of Elementary School Teachers' Concept on Combustion

초록

이 연구의 목적은 초의 연소과정에서 기체 농도를 측정할 수 있는 실험을 개발하고, 그 적용 효과를 알아보는 것이다. 이 연구를 위하여 성별, 교사 경력, 6학년 교수경험, 2007개정 6학년 교수 경험 등을 고려하여 15명의 초등교사들을 선정하였다. MBL을 이용한 이 실험은 아크릴통 안에서 초가 연소하는 동안 산소와 이산화탄소의 농도를 시각적으로 확인할 수 있도록 고안되었다. 이 실험 방법은 다음과 같다. 1) 아크릴 통에 2쌍의 구멍을 만들고, 그 구멍에 2개의 산소 센서와 2개의 이산화탄소 센서를 넣는다. 2) 초를 아크릴통 안에서 연소시키면서 그 변화를 관찰한다. 이 실험은 산소의 농도와 이산화탄소의 농도가 수치로 나타나고 그래프로 그려지므로 기체 농도의 변화를 실시간으로 확인할 수 있다. 이 실험을 적용한 결과, 연소에 대하여 과학적 개념을 가지고 있지 않았던 많은 초등교사들이 ‘집기병 속의 촛불이 꺼지는 이유’와 ‘연소 전과 후의 산소와 이산화탄소의 농도’에 대하여 과학적 개념을 형성하게 되었다. 또한 약 절반의 초등교사들이 ‘연소의 정의’와 ‘연소 후 이산화탄소의 위치‘에 대해 과학적 개념을 형성하게 되었다. 따라서 초의 연소과정에서의 기체 농도 측정 실험은 초등교사들의 연소 개념 향상에 도움을 주었다.

Abstract

The purposes of this study were to develop the experiment for gas concentration measure during combustion of a candle and to investigate the application effect of the experiment. For this study, 15 elementary school teachers were selected by considering their gender, career, 6th grade science teaching experience, and 6th grade science teaching experience according to 2007 revised s cience curriculum. The experiment using MBL is designed to confirm gas concentrations visually during the combustion of a candle which burns in an acrylic container. The experiment method is as follows. 1) Make two sets of holes in the container and then insert oxygen sensors and carbon dioxide sensors in the holes. 2) Burn a candle in the container and observe the changes in the burning of the candle. The experiment has checked oxygen concentration and carbon dioxide concentration in real-time and displays gas concentration changes by graphs. The results of the application effect of the experiment are as follows. Most elementary school teachers who had not had scientific concepts on combustion got acquainted with scientific concepts about ‘the reason why a candle is blown out when it is covered with a bottle’, and ‘the concentrations of oxygen and carbon dioxide before and after combustion’. In addition, about half of elementary school teachers got acquainted with scientific concepts about ‘the definition of combustion’, and ‘distribution of carbon dioxide during combustion’. Thus, the experiment to measure gas concentrations during combustion is helpful to improve elementary school teachers’ concepts on combustion.

이미지/표/수식 (8)

참고문헌 (32)

  1. Dhindsa, H. S. Candle Burning in an Inverted Jar Over Water in a Trough Experiment: Science Teachers’ Conceptions; Retrieved December 15, 2012, from http://www.math.havrard.edu 
  2. Min, K. S. Effectiveness of the History of Science on the Learning of the Unit of 'Oxygen and Carbon Dioxide'; Master's Thesis. Graduate School of Education, Incheon NationalUniversity of Education: Korea, 2000. 
  3. Moon, M. J.; Kim, Y. K. Journal of Korean Elementary Science Education 2009, 28, 467. 
  4. Seoul Science Teacher's Group. Hidden Science 3; Woongjin Junior: Seoul, Korea, 1995. 
  5. Kim, Y. C. The Study About the Cause of Water Rising Phenomena After a Candle's Combustion in the Vessel on the Water; Master's Thesis. Graduate School of Education, Busan National University of Education: Korea, 2000. 
  6. Yi, H. J. A Study on the Misconceptions in Forces Lesson of the Middle School Students; Master's Thesis. Hankuk University of Foreign Studies: Korea, 2009. 
  7. Cho, E. A. A Study of High School Student's Misconception on Gaseous Properties; Master's Thesis. Graduate School of Education, Sungkyunkwan University: Korea, 2008. 
  8. Onno de Jong; Maija, A.; Alan, G.; Vassilia, H.; Vasilis, K. European Journal of Teacher Education 1999, 22, 45. 
  9. Kim, D. W. Journal of Korean Elementary Science Education 1995, 14, 135. 
  10. Shin, A. K.; Moon, H. S.; Kang, M. S. Journal of the Korean Association for Science Education 2011, 31, 942. 
  11. Jung, D. G.; Lee, H. J.; Jeong, S. H.; Oh, C. H.; Park, K. T. Journal of Korean Elementary Science Education 2007, 26, 359. 
  12. Kim, S. W. Difficulty in Science Teaching of Elementary School Science Teaching in the Material Areas; Master's Thesis. Graduate School of Education, Busan National University of Education: Korea, 2008. 
  13. Ryu, J. I.; Koh, H. J.; Han, K. L. Journal of Korean Elementary Science Education 2000, 19, 15. 
  14. Ministry of Education and Human Resources Development. The Teacher's Manual for Elementary School Science 6-1; Daehan Textbook Co.: Seoul, Korea, 2002. 
  15. Um, S. S.; Ko, Y. H.; Paik, S. H.; Park, K. T. Journal of Korean Elementary Science Education 2000, 19, 75. 
  16. Yoo, S. A.; Koo, I. S.; Kim, B. G.; Kang, D. H. Journal of the Korean Chemical Society, 1999, 43, 564. 
  17. Yoon, H. G. Journal of the Korean Association for Science Education 2011, 31, 164. 
  18. Ministry of Education and Science Technology. The Teacher'smanual for Elementary School Science 6-2; Kumsung Publishing Co.: Seoul, Korea, 2011. 
  19. Shin, A. K. Journal of Korean Elementary Science Education 2014, 33, 736. 
  20. Park, H. W. Journal of Korean Elementary Science Education 2008, 27, 244. 
  21. Park, K. A. Teaching Effect on Correcting the Misconception About High School Student’s Gas State; Master’s Thesis. Graduate School of Education, Korea National University of Education: Korea, 2008. 
  22. Stavy, R. International Journal of Science Education 1988, 10, 553. 
  23. BouJaoude, S. B. Journal of Research in Science Teaching 1991, 28, 689. 
  24. An, S. H. The Effects of Learning Program Based on Brain Compatibleness in 'Combustion and Extinction' Unit Lesson of Elementary School; Master's Thesis. Graduate School of Education, Korea National University of Education: Korea, 2011. 
  25. Choi, S. Y.; Kang, S. J.; Noh, T. H. Journal of the Korean Association for Science Education 2008, 28, 779. 
  26. Chung, M. S. Analysis of Elementary School Textbook and Teacher’s Conceptions About the Combustion in the View of History of Science; Master’s Thesis. Graduate School of Education, Korea National University of Education: Korea, 2003. 
  27. Ryu, I. K. The Analysis of Sixth Grade Students' AlternativeConception on gas According to 2007 Revised Curriculum; Master's Thesis. Graduate School of Education, Korea National University of Education: Korea, 2012. 
  28. Ministry of Education. The Teacher’s Manual for Elementary School Science 3-2; Miraeen Co.: Seoul, Korea, 2014. 
  29. Gardner, H. The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should Teach; Basic Books: New York, U.S.A., 1991. 
  30. Gilbert, J. K.; Osbone, R. J.; Fensham, P. J. Science Education 1982, 66, 623. 
  31. Han, S. J.; Kang, S. J.; Noh, T. H. Journal of Korean Elementary Science Education 2010, 29, 474. 
  32. Jang, M. D. Journal of Korean Elementary Science Education 2009, 28, 425. 

이 논문을 인용한 문헌 (0)

  1. 이 논문을 인용한 문헌 없음

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • ScienceON :
  • KCI :

원문 URL 링크

원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. (원문복사서비스 안내 바로 가기)

상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일