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비용편익 분석에 기초한 공동구의 경제적 타당성 평가
Economic Feasibility of Common Utility Tunnel based on Cost-Benefit Analysis 원문보기

한국안전학회지 = Journal of the Korean Society of Safety, v.30 no.5, 2015년, pp.29 - 36  

강영구 (한국시설안전공단) ,  최익창 (목포해양대학교 해양플랜트건설공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Common utility tunnel is essential to the daily lives of people underground utilities (electricity, gas and supply facilities such as water, communication facilities, sewer facilities, etc.) to improve the appearance by co-acceptance and disaster prevention, important for the conservation of the cit...

주제어

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문제 정의

  • 따라서 본 논문에서는 서울시의 주요 10개 노선을 대상으로 비용-편익 분석을 통한 공동구의 경제적 타당성을 검토하고자 한다. 비용-편익 분석에서 편익 항목으로는 반복굴착비용, 관로교체비용, 도로이용자비용, 환경오염비용, 재해위험도비용, 장래확장비용, 보행통행비용 등 7항목, 비용 항목으로는 초기공사비용, 유지관리비용, 해체폐기비용, 간접비용(도로이용자비용, 환경오염비용) 등 4항목에 대한 비용분류체계를 제시하고, 비용분류체계에 따른 비용 및 편익을 항목별로 정식화하였다.
  • 본 논문에서는 분석에 가장 민감한 영향을 미치는 비용 항목, 할인율의 변화에 따른 분석을 수행하였으며, 비용 항목은 10~50%까지, 할인율은 3.5~6.5%까지 변화를 주어 민감도 분석에 따른 B/C의 변화에 대해 검토하였다.
  • 본론에서 제시한 정량화 평가 항목들 이외에 다양한 변수들에 대한 정량적화는 향후 공동구 연구의 발전과 실질 적용을 통해 개선되어야 할 것으로 판단되며, 본 논문에서는 현재 적용 가능한 객관적 지표를 위주로 항목을 선정하려고 하였다.
  • 이는 초기에 비용 투자가 많은 공동구가 기존 관로에 비해 생애주기차원에서 발생하는 비용과 편익에 대한 경제성이 우수한지 여부에 대해 설치구간별 검토가 필요하기 때문이다. 이에 본 논문에서는 국내 실정에 적합한 공동구의 경제적 타당성 평가기법을 연구하였다.
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참고문헌 (6)

  1. Korea Institute of Construction Technology, "A Study on Design and Construction of Common Utility Tunnel", pp. 19-20, 1988. 

  2. Gangnamku, "Common Utility Tunnel Feasibility Study and Basic Design for a Comprehensive Report", pp. 821-826, 1998. 

  3. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs, "A Study on Activation Plan of Common Utility Tunnel (Phase 1)", pp. 69-72, 2006. 

  4. Korea Development Institute, "Modified the General Guidelines for the Feasibility Study", Carried out Complementary Study (5th Edition), pp. 54-55, 2008. 

  5. S. J. Chang and K. H. Park, "Estimation of the Value of Walking Travel Time by Meta-analysis", Journal of the Transport Research, Vol. 17, No. 1, pp. 19-20, 2010. 

  6. Special Act for the Construction of Common Utility Tunnel, 1963. 

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