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논문 상세정보

간호대학생의 의사소통 능력과 대인불안

Interpersonal Communication Competence and Social Anxiety in Nursing Students

Abstract

Purpose: This study aimed to identify a relationship between the communication competence and social anxiety in nursing students. Methods: With a cross-sectional survey, a convenience sampling of 303 nursing students was taken from P-university in Y-city. The instrument for the study was a questionnaire that is consisted of the general characteristics, an Interaction Anxiousness Scale (IAS) and a Global Interpersonal Communication Competence Scale (GICC). Data was analyzed using descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, Kruskal-Wallis, Pearson's correlation coefficients and stepwise multiple regression with SPSS version 21.0. Results: The mean score of the IAS was $41.89{\pm}8.74$ and the GICC was $3.51{\pm}0.34$. Communication competence significantly differed by the satisfaction of major (F=10.86, p<.001). In addition, the satisfaction of interpersonal relationships was significantly different in both communication competence (F=17.52, p<.001) and social anxiety (F=23.85, p<.001). Social anxiety had a negative correlation with communication competence (r=-.48, p<.001). Social anxiety accounted for 55.3% of the variance -social relaxation (${\beta}$=-.62), assertiveness (${\beta}$=-.18), interaction management (${\beta}$=.14) and efficiency (${\beta}$=-.13)- of communication competence's subcategories. Conclusion: It was found that communication competence has an influence on social anxiety. Therefore, education programs are needed to promote communication competence for a decline of social anxiety in nursing students.

질의응답 

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핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
의사소통 능력
의사소통 능력이란 무엇인가?
자신의 생각 및 감정을 자신의 의도대로 타인에게 정확히 전달할 수 있는 능력

의사소통 능력이란 자신의 생각 및 감정을 자신의 의도대로 타인에게 정확히 전달할 수 있는 능력을 말하며(Trenholm & Jensen, 2008) 의사소통 능력이 부족할 경우 자신의 의도가 잘못 전달되어 상대방과의 갈등이 발생한다. 이러한 대인관계 갈등은 나아가 대인관계에 대한 자신감 결여 및 삶의 질이 저하되는 결과를 가져오기도 한다(Jeong, Kim, & Seong, 2013).

간호사
간호사는 어떠한 역할을 수행하고 있는가?
대상자의 건강향상을 목표로 하여 간호 현장에서 간호대상자와 그 보호자 및 여러 건강관련 전문가들과 함께 다양한 대인관계를 맺고 중재자적인 역할

간호사는 대상자의 건강향상을 목표로 하여 간호 현장에서 간호대상자와 그 보호자 및 여러 건강관련 전문가들과 함께 다양한 대인관계를 맺고 중재자적인 역할을 수행하고 있으며 (An & Chung, 2006; Choi, Lee, Jung, & Lee, 2009), 이러한 역할 수행을 위해서는 간호대상자 및 의료진과의 치료적 대화가 반드시 필요하다(Im, Park, & Kim, 2012; Lee & Kim, 2010). 그러므로 상호작용적 상황에 대한 적응력과 대인관계 유지 능력은 간호사가 갖추어야 할 필수 역량으로 여겨지고 있으며, 대인관계는 의사소통을 기반으로 이루어지기 때문에 대인관계의 형성과 유지를 위한 의사소통 능력 함양의 중요성이 강조되고 있다(An & Chung, 2006; Choi et al.

간호대상자 및 의료진과의 치료적 대화
간호사는 간호대상자 및 의료진과의 치료적 대화가 반드시 필요하기 때문에 어떠한 역량이 요구되는가?
상호작용적 상황에 대한 적응력과 대인관계 유지 능력은 간호사가 갖추어야 할 필수 역량으로 여겨지고 있으며, 대인관계는 의사소통을 기반으로 이루어지기 때문에 대인관계의 형성과 유지를 위한 의사소통 능력 함양의 중요성이 강조되고 있다

간호사는 대상자의 건강향상을 목표로 하여 간호 현장에서 간호대상자와 그 보호자 및 여러 건강관련 전문가들과 함께 다양한 대인관계를 맺고 중재자적인 역할을 수행하고 있으며 (An & Chung, 2006; Choi, Lee, Jung, & Lee, 2009), 이러한 역할 수행을 위해서는 간호대상자 및 의료진과의 치료적 대화가 반드시 필요하다(Im, Park, & Kim, 2012; Lee & Kim, 2010). 그러므로 상호작용적 상황에 대한 적응력과 대인관계 유지 능력은 간호사가 갖추어야 할 필수 역량으로 여겨지고 있으며, 대인관계는 의사소통을 기반으로 이루어지기 때문에 대인관계의 형성과 유지를 위한 의사소통 능력 함양의 중요성이 강조되고 있다(An & Chung, 2006; Choi et al., 2009).

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저자의 다른 논문

참고문헌 (30)

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