최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.14 no.1, 2016년, pp.263 - 273
남문희 (대동대학교 간호학과) , 김혜옥 (경남대학교 간호학과)
This study was done to identify the relationship between emotional labor, self-esteem, and major satisfaction of clinical practice among nursing students. Participants were 199 nursing students who had clinical practice that located in B- city and K- do during the period from August 3rd to 17th, 201...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호교육은 크게 어떤 교육들로 구성되어 있는가? | 간호교육은 크게 인간과 환경을 전반적으로 이해하기 위한 이론교육과 이를 적용하고 체계화하기 위한 실습교육으로 구성되어있다. | |
간호학생이 임상실습을 경험하는 동안 경험하는 불만족은 간호학생에게 어떤 영향을 미치는가? | 간호학생은 임상실습을 경험하는 동안 간호직에 대한 수준이 기대에 미치지 못하거나 실망스러움으로 나타날 수 있고, 간호행위 시 이론과 실제의 차이, 간호사들의 비교육적인 태도 등으로 인해 이상적인 간호직과 실제의 간호직간에 차이가 있음을 인식하고 간호직에 대해 부정적인 태도가 생기기도 한다[3]. 이러한 임상실습에 대한 불만족은 간호학생의 자존심을 손상시키고 추후 간호사로 성장 시 자신의 업무에 충실하게 전념하지 못하게 하는 원인이 될 수도 있다[3]. 또한 간호학생은 임상실습을 경험하는 동안 자신의 역할이 모호하고 능력이 부족하다고 생각하여 자존감의 저하와 임상이라는 낯선 환경에서 자기주장을 하지 못하고 눈치를 보는 등 무가치감을 경험하여 임상실습으로 인해 자아존중감이 떨어짐을 경험한다[4]. | |
한국간호교육평가원은 임상실습교육 이수 시간을 총 몇 시간 이상으로 규정하고 있는가? | 그 중 임상실습교육은 학교에서 배운 지식을 임상현장에서 실무에 적용해 볼 수 있는 기회이며, 한국간호교육평가원은 실습교육의 학습목표를 달성할 수 있도록 임상실습시간을 1000시간 이상 이수하도록 규정하고 있다[1]. 특히 임상실습 현장에서 간호학생은 간호사로서 갖추어야 할 여러 실제적인 지식과 경험, 간호사로서 가져야 할 가치관과 태도, 간호에 대한 이미지 형성 및 전문 간호사로서의 역할을 학습한다[2]. |
DOI: http://kabon.or.kr/kabon02/150112_a.pdf
M. H. Sung, "Factors influencing the professional self- concept among nursing students. Journal of East-West Nursing Research," Vol 18, No 1, pp. 18-24, 2012.
J. A. Yee, "A study on the image of nurses and the professional self-concept perceived by nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration," Vol 10, pp. 325-334, 2004.
J. W. Park, N. S. Ha, . "Nursing students' clinical experiences. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing," Vol 12, No 1, pp. 27-35, 2003.
M. H. Nam, M. R. Lee, "Factors influencing subjective happiness index of health behavior, self esteem and major satisfaction by nursing students. Journal of Digital Convergence," Vol 12, No 10, pp. 363-374, 2014.
S. Y. Lim, S. Y. Kim, H. M. Choi, "The relationships of major satisfaction, self-esteem and nursing professionalism of the nursing college students. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT)," Vol 1, No 2, pp. 45-51, 2015.
Hochschild, AR, "Emotion work, feeling rules, and social structure. American Journal Work Environment Health," Vol 24, No 3, pp. 43-48, 1979.
Morris JA, Feldman DC, "The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review," Vol 21, No 4, pp. 986-1010, 1996. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/259161
H. J. Kim, "The influence of college students' major satisfaction and flow experience on career decision efficacy and career attitude maturity," Sungkyunkwan University, Master's Thesis, 2007.
J. H. O, "The influencing factors of self-esteem and major satisfaction on college adjustment among nursing students. Journal of the Korea Contents Association," Vol 14, No 10, pp. 873-884, 2014.
B. N. Park, J. S. Park, J. R. Lee, "Factor affecting adaptation to school life among nursing junior college freshmen. Journal of the Korean Society of Health Information and Health Statistics," Vol 34, pp. 153-164, 2009.
H. Y. Koo, H. S. Im, "Comparison of factors influencing satisfaction of clinical practice between associate and bachelor nursing students. The Journal of the Korea Contents Association," Vol 13, No 1, pp. 311-321, 2011.
J. H. Oh, "The influencing factors of self-esteem and major satisfaction on college adjustment among nursing students. The Journal of the Korea Contents Association," Vol 14, No 10, pp. 873-884, 2014.
H. Kim, "Relationships between Nursing Practice Stress and Stress Coping of Nursing Students in Korea. Journal of Digital Convergence," Vol 12, No 12, pp. 409-415, 2014.
Rosenberg, M. (Ed.), Self-concept and psychological well-being in adolescence : The development of the self. Orlando : Academic Press, 1985.
J. H. Kim, H. S. Jeon, J. H.. Lee, "The relationship between self-Esteem and psychological happiness of physical education participants for university students. The Korean Society of Sports Science," Vol 21, No 3, pp. 119-131, 2012.
Y. J. Song, "A study on the effect of emotional hardship on job satisfaction and turnover of nurses," Catholic University, Master's Thesis, 2011.
D. J. Lee, "The relationships among satisfaction in major, gender identity, and gender stereotypes of male nursing students," Yonsei University, Master's Thesis, 2004.
Barron D., West E., Reeves R. "Tied to the job: Affective and relational components of nurse retention. Journal of Health Services Research & Policy," Vol 12, pp. 46-51, 2007.
Whang SJ. "The Relationship between clinical stress, self-efficacy, and self-esteem of nursing college students. Journal of Korean Academic Nursing Education," Vol 12, No 3, pp. 205-213, 2006.
H. Y. Jung, J. O. Kwon, "A study on the stress, self-esteem, and mental-health in nursing students. The Korean Journal of Health Service Management," Vol 7, No 4, pp. 191-204, 2013.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.