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인천광역시 국가암검진 홍보방법과 수검률의 관련성
The Relationship between Cancer Screening Rates and Promotional Methods in Incheon Metropolitan City 원문보기

Health policy and management = 보건행정학회지, v.26 no.4, 2016년, pp.382 - 389  

김종두 (가천대 길병원 암관리사업부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Background: National cancer screening reduces mortality from stomach, colon, breast, and cervical cancer. However, cancer screening rates remain lower than 50% in Korea. This research was designed to make effective guidelines for cancer screening promotion to increase participation rate in cancer sc...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 인천광역시 주민의 암검진 수검률과 관련된 요인을 파악하여 미국 및 다른 나라의 사례처럼 지역사회 차원에서 암검진 수검률을 높이기 위한 효과적인 홍보방안을 찾고자 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
부진한 국가암검진 수검률을 높이기 위한 방법으로 제시되고 있는 대책은? 따라서 부진한 국가암검진 수검률을 높이기 위해 ‘암검진기관 부재지역 해소,’ ‘직장검진 등 공공 암검진 수검률 향상,’ ‘암검진에 의해발견된암에대한치료비지원,’ ‘암검진에대한맞춤교육및홍보 강화’등의 대책이 여러 경로를 통해 제시되고 있다[4]. 특히 암검진 홍보에 대해서는 소셜마케팅(social marketing) 기법을 이용하여 ‘더 이상 국민을 일방적인 건강 메시지를 무조건 배우고 따라야 하는 피교육자가 아니라 국민을 건강 메시지에 이성적, 감성적으로 반응하고 설득되어 메시지를 그들의 삶에 적용해야 하는 메시지의 수용자로 접근하라’는 요구가 제기되고 있다[8].
우리나라 사망순위 1위인 질병은? 건강한 삶에 대한 사람들의 요구가 증가하면서 건강과 질병정보에 대한 관심도 증가하고 있다. 특히 현재 우리나라 사망순위 1위이고[1], 평생 남자는 5명 중 2명, 여자는 3명 중 1명 이상이 경험하게 된다[2]는 에 대해서는 가히 폭발적으로 관심이 증가하고 있다. 이에 방송과 신문에서는 연일 암에 대한 정보를 쏟아내고 있으며, 정부도 국민들에게 암에 대한 올바른 건강정보를 제공하는 데 막대한예산을투입하고있다[3]
암에 대한 올바른 건강정보를 제공하기 위한 정부의 노력은? 구체적으로 정부는 암관리법 제4조에 ‘국가와 지방자치단체는 암의 발생을 예방하고, 암의 조기 발견 등 암관리에 대한 범국민적인 관심을 높이기 위한 교육·홍보사업을 시행하여야 한다’고 명시하고, 국립암센터와 12개지역암센터에국가암정보센터와암교육·홍보팀 등을 설치하였다[4]. 또한 지난 2014년에는 ‘암예방 공익광고 제작 및 송출,’ ‘국가암정보센터 운영’ 등 암예방 및 조기 검진 홍보예산으로약 20억원가량을투자하였다[5].
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참고문헌 (24)

  1. National Statistical Office. Annual report on the cause of death statistics. Daejeon: Korea National Statistical Office; 2016. 

  2. National Cancer Center. The need for cancer screening. Goyang: National Cancer Center; 2013. 

  3. Lee HW. The development and evaluation of PR strategies on cancer prevention [master's thesis]. Seoul: Hanyang University; 2009. 

  4. Park EC. National cancer control program theory and practice. Goyang: National Cancer Center; 2010. 

  5. Department of Health and Human Services. 2014 Department of Health and Human Services National Health Promotion jurisdiction specification timbers fund plan (plan). Washington (DC): Department of Health and Human Services; 2013. 

  6. National Health Insurance Corporation. 2015 Statistical yearbook of health checks. Wonju: National Health Insurance Corporation; 2016. 

  7. Suh M, Choi KS, Park B, Lee YY, Jun JK, Lee DH, et al. Trends in cancer screening rates among Korean men and women: results of the Korean National Cancer Screening Survey, 2004-2013. Cancer Res Treat 2016;48(1):1-10. DOI: https://doi.org/10.4143/crt.2014.204. 

  8. Back HJ, Lee GK. Health communication messages detainees media strategy. Seoul: Communication Books; 2013. 

  9. Lee MC, Kim JH, Kim YH, Kim GH. Analysis of the efficiency of government policies promoting research projects. Korea Soc Journal Commun Stud 2008;52(3):277-297. 

  10. Kim RB, Park KS, Hong DY, Lee CH, Kim JR. Factors associated with cancer screening intention in eligible persons for national cancer screening program. J Prev Med Public Health 2010;43(1):62-72. DOI: https://doi.org/10.3961/jpmph.2010.43.1.62. 

  11. Yang YH. Relationships between knowledge about early detection, cancer risk perception and cancer screening tests in the general public aged 40 and over. Asian Oncol Nurs 2012;12(1):52-60. DOI: https://doi.org/10.5388/aon.2012.12.1.52. 

  12. Task Force on Community Preventive Services. Recommendations for client- and provider-directed interventions to increase breast, cervical, and colorectal cancer screening. Am J Prev Med 2008;35(1 Suppl):S21-S25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2008.04.004. 

  13. Baron RC, Rimer BK, Breslow RA, Coates RJ, Kerner J, Melillo S, et al. Client-directed interventions to increase community demand for breast, cervical, and colorectal cancer screening a systematic review. Am J Prev Med 2008;35(1 Suppl):S34-S55. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2008.04.002. 

  14. Community Preventive Services Task Force. Updated recommendations for client- and provider-oriented interventions to increase breast, cervical, and colorectal cancer screening. Am J Prev Med 2012;43(1):92-96. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2012.04.008. 

  15. Sabatino SA, Lawrence B, Elder R, Mercer SL, Wilson KM, DeVinney B, et al. Effectiveness of interventions to increase screening for breast, cervical, and colorectal cancers: nine updated systematic reviews for the guide to community preventive services. Am J Prev Med 2012;43(1):97-118. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2012.04.009. 

  16. Lu M, Moritz S, Lorenzetti D, Sykes L, Straus S, Quan H. A systematic review of interventions to increase breast and cervical cancer screening uptake among Asian women. BMC Public Health 2012;12:413. DOI: https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-413. 

  17. Fang CY, Ma GX, Tan Y, Chi N. A multifaceted intervention to increase cervical cancer screening among underserved Korean women. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2007;16(6):1298-1302. DOI: https://doi.org/10.1158/1055-9965.epi-07-0091. 

  18. Hou SI, Fernandez ME, Baumler E, Parcel GS. Effectiveness of an intervention to increase Pap test screening among Chinese women in Taiwan. J Community Health 2002;27(4):277-290. 

  19. World Health Organization. National cancer control programmes: polices and managerial guidelines. 2nd ed. Geneva: World Health Organization; 2002. 

  20. Ministry of Health and Welfare. Planning and monitoring of effective cancer prevention communication. Sejong: Ministry of Health and Welfare; 2015. 

  21. Park YS, Chung EK, Choi JS, Park KS, Shin MH, Kweon SS, et al. Cancer screening rates and its related factors in a rural and urban communities. J Korean Acad Fam Med 2006;27(1):21-32. 

  22. Park GJ, Lim KM, Kim SN. Factors influencing the of middle-aged men the NCSP (National Cancer Screening Program). Korean J Health Serv Manag 2016;10(3):51-61. DOI: https://doi.org/10.12811/kshsm.2016.10.3.051. 

  23. Kim HS. Evaluation of public relations(PR) effects of national cancer screening program through TV advertisements. Seoul: Seoul National University; 2007. 

  24. Kye SY, Choi KS, Park EC. The effects of TV public advertising on cancer screening belief and intention. Korean Public Health Res 2008;34(1):54-67. 

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