$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다문화가족 방문교육지도사의 셀프리더십과 직무몰입에 관한 연구
A Study on Self-Leadership and Job Involvement of Multicultural Family Home-Visit Instructors 원문보기

Korean journal of child studies = 아동학회지, v.37 no.6, 2016년, pp.83 - 94  

채진영 (전북대학교 아동학과) ,  김헤라 (대덕대학교 유아교육과) ,  황혜신 (상명대학교 가족복지학과) ,  권기남 (오산대학교 아동보육과) ,  강복정 (한국건강가정진흥원 경영기획국) ,  서주현 (상명대학교 가족복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objective: The purpose of this study was to investigate differences in self-leadership and job involvement based on the education levels, majors, and teaching experiences of multicultural family home-visit instructors and the influence of self-leadership on job involvement. Methods: 668 home-visit i...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 또한 이 연구에서는 다문화가족 방문교육지도사의 직무몰입에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인으로 셀프리더십을 살펴보고자 한다. 셀프리더십이란 자기 스스로에게 영향을 미쳐 자신을 리드하며, 이에 대해 책임을 지는 자기관리전략의 행동으로 과업수행을 위해 자기지시 및 동기 부여를 활성화하기 위해 자신에게 영향력을 미치도록 하는 과정으로 정의할 수 있다(Manz & Sims, 1987).
  • 이 연구는 전국 다문화가족지원센터에 소속되어 있는 다문화 가족 방문교육지도사의 일반적 배경에 따른 셀프리더십과 직무몰입의 차이를 살펴보고, 셀프리더십이 직무몰입에 미치는 영향을 알아보기 위해 실시되었다. 주요결과를 바탕으로 논의하면 다음과 같다.
  • Lee (2009)의 연구를 고려할 때 교사의 개인적 배경이 셀프리더십과 관련이 있을 것이라 예측 가능하다. 이 연구에서는 다문화가족 방문교육지도사가 다양한 학력과 전공을 지닌 개인들로 독특한 특성을 지닌 집단임에 주목하고 이들의 학력, 경력, 전공 등 일반적 배경에 따른 셀프리더십에 차이가 있는지 확인해보고자 한다. 다문화가족을 직접 방문하여 교육 및 사회적 지지를 제공하는 방문교육지도사의 자질과 그들의 직무에 관한 신념과 애착 정도가 정부에서 많은 예산을 할애한 다문화정책의 성공적인 결과에 중요한 역할을 할 것으로 예상하는 바, 이들이 지니는 셀프리더십과 직무몰입의 특성을 살펴본다면, 방문교육지도사를 양성하고 재교육시킴에 있어 중요한 자료가 될 수 있다.
  • Chae 등(2014)은 다문화가족 방문교육지도사를 대상으로 이들의 직무만족은 연령, 학력, 전공의 개인 특성에 따라 차이가 있음을 밝혔고, 교사의 직무만족과 직무몰입의 상관성이 매우 높다는 연구결과(Wiener & Gechman, 1977)을 고려할 때 다문화가족 방문지도사의 개인적 특성에 따라 직무몰입이 차이가 있음을 예측할 수 있다. 이에 이 연구에서는 전국의 방문교육지도사를 대상으로 학력, 경력, 전공이라는 개인적 특성에 따른 직무몰입의 차이를 살핌으로서 이들의 직무몰입 수준을 끌어올리기 위한 기초자료로 활용하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
다문화가족 방문교육사업이란 무엇인가? 증가하는 다문화가족을 정책적으로 지원하고 경력단절여성을 경제인구로 확보하기 위한 일자리 창출을 위해 다문화 가족 방문교육서비스를 지속적으로 실시하고 있다(MOGEF, 2009). 다문화가족 방문교육사업은 여건상 교육장소에 참석하기 어려운 다문화가족을 위해 방문교육지도사가 가정으로 방문하는 사업이다. 방문교육지도사는 결혼이민자와 중도입국자녀들이 경험하는 문화 충돌 및 언어 장벽 등의 어려움을 해소하기 위해 4단계의 체계적인 1:1 한국어교육을 진행한다.
다문화가족 방문교육사업의 목적은 무엇인가? 증가하는 다문화가족을 정책적으로 지원하고 경력단절여성을 경제인구로 확보하기 위한 일자리 창출을 위해 다문화 가족 방문교육서비스를 지속적으로 실시하고 있다(MOGEF, 2009). 다문화가족 방문교육사업은 여건상 교육장소에 참석하기 어려운 다문화가족을 위해 방문교육지도사가 가정으로 방문하는 사업이다.
다문화가족 아동의 특징은 무엇인가? 2008년에 13,443명이었던 다문화가족 출생 아동수가 빠른 속도로 증가 하여 2014년에는 21,174명에 이르렀다(Statistics Korea, 2015).다문화가족 아동은 비다문화가족 아동에 비해 언어발달이 늦고(Woo, Juong, Choi, Yi, & Lee, 2009), 부족한 사회적 지지로 인해 학교 부적응 사례 비율이 더 많은 것으로 보고(Han, 2012)되어 있어, 이들을 지원해주고자 정부에서는 관련 정책을 쏟아내며 많은 예산을 배정하는 실정이다. 실제로 18세 미만의 다문화 자녀수가 최근 8년 사이 8배가 증가하여 2015년현재 21만여명에 달하였다(Ministry of the Interior, 2015).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (53)

  1. Blau, G., & Ryan, J. (1997). On measuring work ethic: A neglected work commitment facet. Journal of Vocational Behavior, 51(3), 435-438. doi:10.1006/jvbe.1996.1568 

  2. Brooke, P. P., Russell, D. W., & Price, J. L. (1988). Discriminant validation of measures of job satisfaction, job involvement, and organizational commitment. Journal of Applied Psychology, 73(2), 139-145. doi:10.1037/0021-9010.73.2.139 

  3. Houghton, J. D., Bonham, T. W., Neck, C. P., & Singh, K. (2004). The relationship between self-leadership and personality. Journal of Managerial Psychology, 19(4), 427-441. doi:10.1108/02683940410537963 

  4. Kanungo, R. N. (1982). Measurement of job and work involvement. Journal of Applied Psychology, 67(3), 341-349. doi:10.1037/0021-9010.67.3.341 

  5. Lawler, E. E., & Hall, D. T. (1970). Relationship of job characteristics to job involvement, satisfaction and intrinsic motivation. Journal of Applied Psychology, 54(4), 305-312. doi:10.1037/h0029692 

  6. Lodahl, T. M., & Kejner, M. (1965). The definition and measurement of job involvement. Journal of Applied Psychology, 49(1), 24-33. doi:10.1037/h0021692. 

  7. Lorence, J., & Mortimer, J. T. (1985). Job involvement through the life course. American Sociological Review, 50(5), 618-638. http://www.jstor.org/stable/2095378 

  8. Manz, C. C., & Sims, H. P. (1987). Leading workers to lead themselves: The external leadership of self-managing work teams. Administrative Science Quarterly, 32(1), 106-129. doi:10.2307/2392745 

  9. Manz, C. C., & Sims, H. P. (1991). Super leadership, beyond the myth of heroic leadership. Organizational Dynamics, 19(4), 18-35. doi:10.1016/0090-2616(91)90051-A 

  10. Manz, C. C., & Sims, H. P. (1989). Super leadership: Leading others to lead themselves. New York: Berkley Books. 

  11. McElroy, J. C., Morrow, P. C., & Wardlow, T. R. (1999). A career stage analysis of police officer work commitment. Journal of Criminal Justice, 27(6), 507-516. doi:10.1016/S0047-2352(99)00021-5 

  12. Neck, C. P., & Houghton, J. D. (2006). Two decades of self-leadership theory and research. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295. doi:10.1108/02683940610663097 

  13. Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal or Applied Psychology, 59(5), 603-609. doi:10.1037/h0037335 

  14. Rabinowitz, S., & Hall, D. T. (1977). Organizational research on job involvement. Psychological Bulletin, 84(2), 265-288. doi:10.1037/0033-2909.84.2.265 

  15. Wiener, Y., & Gechman, A. S. (1977). Commitment: A behavioral approach to job involvement. Journal of Vocational Behavior, 10(1), 47-51. doi:10.1016/0001-8791(77)90041-0 

  16. Yang, H.-L., Kao, Y.-H., & Huang, Y.-C. (2006). The job selfefficacy and job involvement of clinical nursing teachers. Journal of Nursing Research, 14(3), 237-249. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16967406 

  17. Bang, H., & Lee, M. (2014). A study on the perception of the role and education experience of the home educators for multicultural families through the activity experiences. The Journal of Yeolin Education, 22(1), 217-238. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99940277 

  18. Bang, H.-H. (2013). A study on the way to empowerment of the home educators for multicultural families (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13247187 

  19. Chae, J.-Y. (2012). A study on the effect that hotel kitchen employee's self leadership gets to organizational commitment and job satisfaction (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13137672 

  20. Chae, J.-Y., Kim, H., Kang, B.-J., Hwang, H.-S., & Kwon, K.-N. (2014). A study on multicultural family visiting instructor's multicultural efficacy and job satisfaction. Journal of Korean Home Management Association, 32(5), 1-13. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA100133524 

  21. Cho, B.-K., & Seo, Y.-H. (2011). The effects of the self-leadership program on pre-service early childhood teachers' selfefficacy and perception of teacher profession. The Journal of Korean Open Association for Early Childhood Education, 16(6), 93-115. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99891793 

  22. Cho, B.-N. (2011). A study on the necessity of self leadership of teacher for the youth education. The Journal of Korean Educational Forum, 9(3), 151-171. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA82454109 

  23. Choi, H.-J. (2009). A study of the effective variables for teachers' organizational commitment in special schools (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11721698 

  24. Han, H.-S. (2012). The relations between parent-child communication in multicultural families and school adjustment: Focusing on the mediating effect of ego resiliency and the moderating effect of social support (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12845368 

  25. Jang, H.-B. (2015). Impact of child care teacher self-leadership on occupational satisfaction and teacher-child interaction (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13849546 

  26. Joo, Y.-O., & Kim, M.-W. (2013). The impact of working environment on the empowerment of visiting instructor for multi-cultural families: Focusing on the multi-cultural families visiting instructor. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 8(4), 119-127. http://www.riss.kr/link?idA101723975 

  27. Jung, Y.-H. (2008). A study on the relationship of child care center organization leaders and child care teachers' job satisfaction, organization commitment (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11475008 

  28. Kang, S.-A., & Park, J.-Y. (2015). A study on job satisfaction and relevant variables in employees of multi-cultural family support center: Focused home-visiting educator. Family and Environment Research, 53(4), 391-404. doi:10.6115/fer.2015.031 

  29. Kim, J.-Y. (2007). A study on the correlation between new employees' self-leadership and their job satisfaction and organizational commitment (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10811228 

  30. Kim, J., & Sung, W. (2012). Relationships between kindergarten teacher's self-leadership and perceptions of teaching professionalism. The Journal of Vocational Education Research, 31(2), 123-140. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA60162162 

  31. Kim, K.-H., & Min, H.-Y. (2011). A study on related variables of job involvement of visiting supervisors for multicultural families. Journal of Family Relations, 16(1), 143-158. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA82591233 

  32. Kim, S.-Y. (2011). The effect of new employees' self-leadership on job involvement (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12500967 

  33. Kim, Y.-I. (2008). A study on the effect of self-leadership on organizational commitment and job satisfaction (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT11381353 

  34. Kim, Y.-S., & Kim, S.-H. (2010). A study on relationship among self leadership, teamwork, self-efficacy, job satisfaction, organizational commitment and job performance of hotel staffs. Journal of Hospitality and Tourism Studies, 37, 97-108. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA82356636 

  35. Koo, C. S. (2007). Study on the interracially married female immigrant's adaptation of multicultural family. Korea Journal of Family Social Work, 20, 319-360. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA75049974 

  36. Kwon, K.-S., & Bong, J.-Y. (2013). A study of the practical role and difficulties facing home visiting supervisors for multicultural families. Journal of Early Childhood Education, 33(3), 59-81. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA99705170 

  37. Lee, C. I. (2014). The relationship between child-care teachers' empowerment and job self-sacrifice to working devotion (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13522444 

  38. Lee, J.-H. (2015). Impact of self leadership of the banking industry insiders on job commitment, job satisfaction, and job performance (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13843075 

  39. Lee, J.-J. (2009). The relationships between the self-leadership and the job satisfaction of public general high school teacher (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12028877 

  40. Lee, K. S. (2011). Job satisfaction and job perception of home visiting educators: Child care teachers vs. Korean language instructors: A study on home visiting educators in Seoul metropolitan city (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12379253 

  41. Lee, R. H. (2012). The relationship between teacher's self-leadership and the job satisfaction at elementary school (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12670989 

  42. Lim, S. (2001). A structural analysis of determinants of teachers' job involvement. Journal of Educational Psychology, 15(4), 441-462. Retrieved from http://kepa.re.kr 

  43. Ministry of Education. (2015). The basic education statistics in 2015. Retrieved from http://www.moe.go.kr 

  44. Ministry of Gender Equality and Family. (2009). Visiting service helping multicultural family's settling down. Retrieved from http://www.mogef.go.kr 

  45. Ministry of Gender Equality & Family. (2013). Multicultural family policy plan in 2013. Retrieved from http://www.mogef.go.kr 

  46. Ministry of Gender Equality & Family. (2016a). Multicultural family policy plan in 2016. Retrieved from http://www.mogef.go.kr 

  47. Ministry of Gender Equality & Family. (2016b). Multicultural family policy, now supporting the growth of children. Retrieved from http://www.mogef.go.kr 

  48. Ministry of the Interior. (2015). 2015 statistics on foreign residents by local governments. Retrieved from http://www.moi.go.kr 

  49. Park, D.-C. (2013). The relation of private academy manager's job competence with instructors' job involvement (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13241146 

  50. Shin, K.-B. (2010). The effects of self-leadership on self-efficacy and job performance of service employees. The Journal of Human Resource Management, 17(1), 91-104. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA82758185 

  51. Statistics Korea. (2015). Multicultural live births by province: Period annual 2008-2014. Retrieved from http://kosis.kr 

  52. Wang, J. S. (2011). The relationship between kindergarten teacher's self-leadership and teacher efficacy (Master's thesis). Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT12530105 

  53. Woo, H. K., Juong, H. S., Choi, N., Yi, S. H., & Lee, G. (2009). Mothers' Korean language ability and preschoolers' language development in multi-cultural families. Korean Journal of Child Studies, 30(3), 23-36. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idA76494933 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로