최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국간호교육학회지 = The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, v.22 no.1, 2016년, pp.14 - 24
Purpose: The purpose of this study was to identify the impact of academic stress on depression suffered by college nursing students and the moderating effects of academic resilience. Methods: For this survey, 257 students (1st and 2nd year) participated, and it was performed over two weeks in Septem...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
간호대학생이 스트레스 해소 방안이 필요한 이유는? | 간호대학생은 과중한 학습량과 임상실습을 병행하는 교육과정으로 타과학생에 비해 높은 스트레스에 노출되어 있으므로(Son, Choi, & Song, 2010), 부정적 정서를 예방하고 어려운 상황을 극복할 수 있는 스트레스 해소방안이 필요하다(Cha, 2013). 즉 지나친 스트레스 경험은 학업부진뿐만 아니라 향후 간호사 직무수행에도 영향을 미치므로 사전에 예방할 필요가 있다. | |
지나친 스트레스 경험을 사전에 예방해야 하는 이유는? | 간호대학생은 과중한 학습량과 임상실습을 병행하는 교육과정으로 타과학생에 비해 높은 스트레스에 노출되어 있으므로(Son, Choi, & Song, 2010), 부정적 정서를 예방하고 어려운 상황을 극복할 수 있는 스트레스 해소방안이 필요하다(Cha, 2013). 즉 지나친 스트레스 경험은 학업부진뿐만 아니라 향후 간호사 직무수행에도 영향을 미치므로 사전에 예방할 필요가 있다. | |
학업스트레스가 우울에 미치는 영향에 관한 연구의 결과는 어떠한가? | 그렇지만 학업스트레스를 완화시키는 조절변인을 투입한 연구는 많지 않았는데, 학업적 자기효능감과 과제가치(Joo, Lee, & Cho, 2012), 자기주도성 (Kim, Kim, & Yim, 2013), 사회적지지(Lee, Oh, & Byun, 2013), 성역할 고정관념(Jwa, 2014) 정도가 파악되었다. 이에 학업스트레스 감소요인을 살펴 본 결과, 학업탄력성이 공부의 실패나 스트레스를 효과적으로 다루며 학교생활적응을 도모하고(Bae & Park, 2014), 학습의 부적응과 어려운 상황에서 이를 이겨내는 극복의 힘으로 나타났다(Kim, 2008). 탄력성은 스트레스 상황에서 부적 영향력을 조절해 줄 수 있는데, 선행 연구에서 학업탄력성은 학교폭력 피해 시 우울에 미치는 영향력을 조절하는 것으로 나타난 반면, 자아탄력성은 우울에 조절효과가 없는 것으로 나타났다(Kim, Cho, & Rim, 2013). 이상을 종합해 보면 학업탄력성이 학업스트레스와 우울 간 조절 변인으로서의 역할이 일관되지 않으므로 본 연구는 학업탄력성을 조절변인으로 설정하여 이를 규명하고자 하였다. |
Bae, B. H. (2007). The effects of self-determination and academic procrastination on academic stress : The application of multivariate latent growth modeling. Unpublished master's thesis, Ajou University, Gyeonggi-do.
Beak, M. W. (2012). The study of stress on academic job-seeking, somatic symptom and coping methods of nursing students. Korea Higher Vocational Education Association, 13(3.4), 131-143.
Chon, K. K., Choi, S. C., & Yang, B. C. (2001). Integrated adaptation of CES-D in Korea. Korean Journal of Health Psychology, 6(1), 59-76.
Ju, S. J. (2011) Verification of mediation effect and moderation of resilience in relations between stress caused by study and parents that adolescents perceive and internet addiction. Korean Journal of Youth Studies, 18(11), 61-83.
Jwa, H. S. (2014). The effect of academic stress on depression in adolescents : Moderating effect of gender role stereotype. Health and Social Welfare Review, 34(2), 334-366.
Kang, J., Ko, Y. K., Lee, H., Kang, K., Hur, Y., Lee, K., et al. (2013). Effects of self-esteem and academic stress on depression in korean students in health care professions. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 22(1), 56-64.
Kim, J. S., Cho, S. W., & Rim, Y. A. (2013). An analysis of the moderating effects of resilience and causal relationship on experiences of school bullying, depression, academic stress. The Korean Society of School Social Work, 26, 241-268.
Kim, M. H. (2014). The effect of adolescents' academic stress on mental health : The moderating role of academic resilience. Unpublished master's thesis, Kyungnam University, Gyeongsangnam-do.
Kim, N. R. (2008). A study on the development and validity of the scale of academic resilience. Unpublished doctoral dissertation, Sookmyung Women's University, Seoul.
Kim, S. H., Kim, Y. S., & Yim, H. R. (2013). The moderating effect of self-directedness on the relationship between high school students academic stress and depression. Korean Journal of Youth Studies, 20(10), 339-368.
Koo, K. H., & Kim, S. W. (2014). Structural relationships among academic stress, academic resilience and academic achievement of elementary school student. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 4(8), 69-89.
Lee, H. I. (2010). Self-esteem, interpersonal relationship and depression in nursing students. The Korean Journal of Stress Research, 18(2), 109-118.
Lee, Y. M. (2014). A moderating effect of academic resilience on the relationship between academic stress and academic burnout. The Korean Association for Thinking Development, 10(4), 79-101.
Lee, W. S., Oh, Y. J., & Byun, D. Y. (2013). The academic stress, depression and social support of graduate medical school students : Testing the buffering effect of social support. Korean Journal of Social Welfare Research, 37, 45-70.
Oh., H. K., & Kim, S. H. (2012). Development and validation of the youth academic resilience scale. The Korean Journal of School Psychology, 9(1), 47-63.
Park, H. S., Bae, Y. J., & Jung, S. Y. (2002). A study on self-esteem, self-efficacy, coping methods, and the academic and job-seeking stress of nursing students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, 11(4), 621-631.
Park, J. Y., & Kim, J. K. (2014). The effects of life stress on university student's suicide and depression : Focusing on the mediating pathway of family and friend's support. Korean Journal of Youth Studies, 21(1), 167-189.
Park, J. Y., & Kim, N. R. (2009). A study on the development and validity of academic resilience scale for non-traditional student. The Korea Educational Review, 15(3), 215-239.
Park, J. Y. (2011). Stress, stress response and influencing factors on resilience among nursing students. Unpublished master's thesis, Seonam University, Jeollabuk-do.
Ryu, J., & Choi, N, H. (2014). The relationship among psychological stress and life orientation, social support, self-evaluation in nursing college freshmen. Korean Review of Crisis & Emergency Management, 10(9), 93-111.
Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students : A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 464-481.
Son, H. J. (2015). Ways of coping and academic resilience according to MBTI personality type of nursing students. Unpublished master's thesis, Catholic Kwandong University, Gangwon-do.
Son, Y. J., Choi, E, Y., & Song, Y. A. (2010). The relationship between stress and depression in nursing college students. The Korean Journal of Stress Research, 18(4), 345-351.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.