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논문 상세정보

미디어리터러시, 자아존중감이 고등학생의 성개방성에 미치는 영향

Influence of Media Literacy and Self-esteem on Sexual Permissiveness among High School Students

초록

본 연구는 고등학생의 미디어리터러시와 자아존중감이 성개방성에 미치는 영향을 확인하기 위한 서술적 조사연구이다. 본 연구는 서울, 경기, 인천 지역의 7개 고등학교 639명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 회귀분석 결과, 성개방성에 영향을 미치는 요인으로 성별, 경제상태, SML1, SE가족이 유의한 것으로 나타났다. 따라서 청소년의 성에 대한 올바른 태도를 함양시키기 위한 성교육 프로그램으로 미디어 정보를 비판적으로 분석하고 수용하는 미디어리터러시를 기르며, 가족과 연계하여 가족에 대한 자아존중감을 향상시키는 내용을 포함하는 것이 효과적이라 사료된다.

Abstract

This study investigated effect of media lieteracy and self-esteem on sexual permissiveness among high school student in order to develop a sex education program. The participants were 639 high school students from Seoul, Kyeonggi, and Incheon in Korea. According to the regression analysis, sexual permissiveness was explained by sex, economic status, SML1, SE family. The results suggested that it is important to develop a sex education program that focuses on enhancing media literacy and family-related self-esteem to raise the right sex attitude of adolescents.

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