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NTIS 바로가기한국항해항만학회지 = Journal of navigation and port research, v.40 no.6, 2016년, pp.353 - 360
The International Maritime Organization (IMO) has issued international standards for ship maneuverability and stability. These have been established to improve marine safety and influence the direction of research. The previous literature has been researched, but there are few studies on the relatio...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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선박의 복원성능은 무엇의 영향을 받는가? | 선박의 복원성능은 파랑과 바람 등 외란의 영향을 크게 받는다. 따라서 외란에 따른 복원성능에 관한 연구가 수행되고 있다(Son and Yun, 1989; Bulian, 2010). | |
GM 감소에 따른 조종성능 추정을 위한 추정식 제안과 같은 정량적 분석연구가 찾아보기 힘든 이유는? | 하지만 GM 감소에 따른 조종성능 추정을 위한 추정식 제안과 같은 정량적 분석연구는 찾아보기 힘들다. 이는 기존의 모든 IMO의 평가 기준(Resolution MSC. 137(76)(2002))은 정상적인 선박복원성 상태를 고려하고 있어, 기존의 연구는 특별히 악화된 복원성능을 그 연구 대상으로 삼지 않았던 것이 가장 큰 이유라고 할 수 있다. | |
복원성능과 선박 조종성능의 관계는 어떠한가? | 기존 연구를 살펴보면 선박의 조종성능과 복원성능에 관한 각각의 연구는 많이 수행되어 왔으나, 두 요소의 관계에 대한 연구는 아직 미흡한 실정임을 알 수 있다. 또한 복원성능과 선박 조종성능의 관계 즉 GM 값이 감소하면 조종성능이 악화 된다는 일반적인 연구 사항은 알려져 있다(Fukui et al, 2015). 하지만 GM 감소에 따른 조종성능 추정을 위한 추정식 제안과 같은 정량적 분석연구는 찾아보기 힘들다. |
Bulian, G(2010), "Checking vulnerability to pure loss of stability in long crested following waves", Ocean Engineer, Vol. 37, pp. 1007-1026.
Choi, B. R, Hwang S. J and Im, N. K(2015), "A Study on Sinking of SEWOL passenger ship using Free Running Model Ship", Korean Institute of Navigation and Port Research, pp. 72-73.
Fukui, Y, Yoshimura, Y, Yano, H and Kondo, M(2015),"Investigation of Effect of Roll Motion on Manoeuvrability Using 4DOF Mathematical Model", MARSIM 2015.
Im, N. K and Seo, J. H(2010), "Ship Manoeuvring Performance Experiments Using a Free Running Model ship", International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol. 4, No. 1, pp. 29-33.
Kijima, K(1987), "Ship Maneuvering Motion in the Proximity of Bank", The 10th West-Japan Society of Naval Architects Meeting, p. 5.
Kijima, K, and Nakiri, Y(2003), "On the Practical Prediction Method for Ship Manoeuvrability in Restricted Water", The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers, pp. 37-52.
Kose. K, Sakamoto, M, Kobatake, Y. Hirao .S and Wada. S(1989), "Study on Effects of Stern Forms on Manoeuvrability", Journal of the Society of Naval architects, No. 78, pp. 129-136.
Resolution A.562(14)(1985), "Recommendation On a Severe Wind and Rolling Criterion(Weather Criterion) For the Intact Stability of Passenger and Cargo Ship of 24 metres in Length and over", 20 November 1985.
Resolution A.749(18), "Code On Intact Satability For All Types of Ships covered by IMO Instruments", 4 November 1993.
Resolution A.751(18)(1993), "Interim Standards For Ship Manoeuverability", 4 November, 1993.
Resolution MSC.137(76)(2002), "Standards For Ship Manoeuverability, 7 December, 2002.
Son, K. H and Yun, S. D(1989), "A Study on Transverse Stability of Ships in Following Seas", Journal of the Society of Naval Architects of Korea, Vol. 26, No. 1, pp. 1-10.
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