$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국 청소년들의 온라인 게임문화와 정체성에 관한 애니메이션 다큐멘터리 연구
An Animated Documentary Study of Korean Youth Culture and Identity 원문보기

만화애니메이션 연구= Cartoon and animation studies, no.45, 2016년, pp.397 - 415  

박만기 (한국산업기술대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 소논문은 시각적 민족지학의 기반의 실습/실행 기반 연구(Practice-led Research)로써 가상공간 속 게임 캐릭터 혹은 아바타, 그리고 대규모 다중 사용자 온라인 롤플레잉 게임(MMORPGs)과 관련하여 한국 청소년들은 어떻게 자신들의 정체성과 게임 문화를 애니메이션 미디어를 통해 형성하는지 알아보는데 그 목적이 있다. 이 실습/실행기반 연구는 영국 빅토리아 시대의 로버트 루이스 스티븐슨의 소설 '지킬 앤 하이드'의 주제, 이중적 자아 정체성 혹은 정체성 혼란이라는 개념을 바탕으로 한국의 청소년들의 온라인 아바타 생성과 게임문화를 탐구한다. 이를 위한 문헌조사와 관련하여, 본인은 조심스럽게 한국의 빠른 근대화는 영국 빅토리아 시대와 평행을 이룬다고 주장한다. 예를들어, 경제적 압박과 변동 (예: 한국의 1997 IMF 사건), 그리고 그에 따른 심리적 불안과 우울증과 연관된다. 이러한 면에서, 본인의 애니메이션 실습 (애니메이션 다큐멘터리, '지킬의 레터' 2014 - 사례연구 소개)은 소설,'지킬 앤 하이드'와 실제 한국인 소년의 살인사건 사이의 연관 관계를 조사한다. 이와 관련해서 본인은 이러한 비극적 사건의 근본적인 문제들을 밝혀내기 위해 한국의 청소년들이 어떻게 온라인 게임을 그들의 일상의 삶에서 활용하는지 또한 그들의 정체성 형성에 어떠한 영향을 끼치는지를 알기위해 이와 같은 '실습/실행 기반 연구'를 구성하였다. 이는 1차적 자료를 얻기 위해 효과적이며, 이를 위해 온라인과 오프라인 조사방법을 병행한 민속지학적 접근방식을 차용하였다. 이러한 실습/실행 연구의 목적은 온라인 게임 속 유저들과 그들의 실제 삶을 비교함으로써 한국 청소년들의 문화와 정체성의 의미를 이해하며, 한국적인 특정 사례로 볼 수 있는지 알아보는 데 있다. 따라서 이 소논문에서는 한국적 특정 사례와 관련한 연구 결과에 대해 설명하기보다는 이와 같은 의문점을 답하기 위한 연구과정, 전략 그리고 애니메이션 실습 활용 방법에 대해 그 초점을 맞추려고 한다. 이를 위해 온라인과 오프라인 연구방법과 관련하여 어떻게 애니메이션 실습을 활용하는지를 4가지 성격의 애니메이션 리얼리티 혹은 다큐멘터리를 소개한다. 결국 서로 다른 성격의 애니메이션 다큐멘터리 실습방법에 의해 어떻게 한국 청소년들의 이중적 정제성과 나아가 한국적 특정사례를 효과적으로 전달하고 시각화 할 수 있는지 알아본다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper will investigate how animated practice can be a research form as practice-led research in an ethnography approach. This practice-led research will explore the issue of the construction of contemporary identities (based on the strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde) and in particular, the...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • In this paper, I will introduce my practice-led research (as visual art research) in terms of how animated practice can be used to address the raised question to make new meaning and knowledge by understanding invisible issues. In this case, I will explain that how animated (visual) practice can be a research form to represent ethnographic knowledge and meaning as a partial truth in a documentary in order to address the main question about the issue of contemporary construction of identity of young Korean people in ethnography.
  • It also presents 'mimetic spatial reconstitution' of different physical places in real events, based on a self-created photograph, the report photographs from newspapers and other mass media, and field notes/memos. It focuses on visual verisimilitude in terms of digital realities. Even though it is not photorealistic representation, it attempts to offerthe audience the visual and aural indexical indication between animation and reality, in terms of the relativity of realism, in order to promote documentary veracity (Fig.
  • For this reason, I participated in my research as my own avatars, and joined in the party or communities. It was necessary to document and record what I witnessed and experienced with young Korean gamers. All the avatars and situations were already animated and I explored how this game-playing material could be used as animated ‘footage’ and work as part of my proposed documentary.
  • In this sense, my animation practice is developed by addressing how Jekyll and Hyde provides useful critical and creative tools, such as the dual urban city divided by sociocultural factors, for looking at ‘the double identity. Therefore, this research begins an investigation into the construction of identity, using Jekyll and Hyde as a thematic metaphor for the exploration of Korean identity (principally of young people) in the contemporary context.
  • These identities are exemplified in the creation of avatars – the virtual characters of animated online games such as ‘massively multiplayer online role-playing games’ (MMORPGs). This concept is used to investigate the case of a young Korean boy, addicted to online gaming, who committed violent acts. My animated documentary draws on research into the real and virtual Korean worlds and employs a visual ethnographic methodology to test my research question.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (14)

  1. Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C., Taylor, T.L.. et. al, (2012) Ethnography and Virtual World: A Handbook of Method, Princeton and Oxford: Princeton University Press. 

  2. Flusser, V. (2016 [1975]) The Surprising Phenomenon of Human Communication, Metaflux Publishing. 

  3. Hogle, J, E. (1988) 'The Struggle for a Dichotomy: Abjection Jekyll and His Interpreters' In Veeder, W. and Hirsch, G. (eds) Dr Jekyll and Mr Hyde After One Hundred Years (pp. 161-207), Chicago and London: University of Chicago Press. 

  4. Honess Roe, A. (2013) Animated Documentary, London: Palgrave Macmillan. 

  5. Houston, G. T. (2005) From Dickens to Dracula: Gothic, Economics, and Victorian Fiction, Cambridge: Cambridge University Press. 

  6. Pink, S. (2013 [2001]) Doing Visual Ethnography, London: SAGE Publications. 

  7. Punter, D. and Byron, G. (2004) The Gothic, Oxford: Blackwell Publishers Ltd. 

  8. Reid, J. (2009) Robert Louis Stevenson, Science, and the Fin de Siecle, Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan. 

  9. Stevenson, R. L. (2007 [1886]) The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, London: Penguin Books Ltd. 

  10. Ward, P. (2011) Animating with Facts: The Performative Process of Documentary Animation in the ten mark (2010), Animation: An Interdisciplinary Journal, 6(3): 293-305. 

  11. Warner, M. (2002) Fantastic Metamorphose, Other Worlds, Oxford: Oxford University Press. 

  12. Wells, P. (1997), 'The Beautiful Village and The True Village: A Consideration of Animation and the Documentary Aesthetic' In Wells, P. (ed.) Art and Animation (pp.40-45), London: Academy Group Ltd. 

  13. Wells, P. (1998) Understanding Animation, London and New York: Routledge. 

  14. Kim, M. K. (2011) Professor (Cultural Contents Studies), Ajou University, interviewed on May 19th 2011 in Seoul, South Korea (formal in-depth interview). 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로